Heine en Trijntje

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Wikke
Berichten: 68
Lid geworden op: maandag 8 apr 2013 5:58 pm

Heine en Trijntje

Bericht door Wikke » maandag 21 apr 2014 11:56 am

Heine Melles en Trijntje Jans trouwen 14-5-1789 in Kollum.
Kinderen: Jan 17-3-1787, Anke 8-1-1790, Maaike 13-8-1792, Durk 18-2-1796, Maaike 15-10-1798, Durk 1-8-1804.
Merkwaardig is dat de kinderen later de familienaam Boersma voeren, terwijl Trijntje in 1811 Ploegstra opgeeft. Een ambtelijke vergissing?
Heine Melles overlijdt 8-12-1808, 50 jaar (geboren ca. 1758) en Trijntje overlijdt 8-11-1833, als Trijntje Durks, weduwe van Heine Melles, 73 jaar (geboren ca. 1760). Overlijdens in Kollum.

Op grond van de patroniemen zou de vader van Trijntje misschien Jan Dirks/Durks geweest kunnen zijn.
Een Jan Dirks laat in Kollum 1756 en 1762 een Trijntje dopen, echter niet in 1759/1760/1761.
Jan Dirks trouwt 15-4-1753 in Kollum met Maaike Pijtters.

Op 5-3-1758 trouwen Melle Jogchems en Anke Heines in Kollum. De ouders van Heine?
Ik vond Rinske Melles Boersma overleden 6-5-1850 te Kollum, oud 92 jaar: geboren 1758. Zus van Heine?
Melle Jochums trouwt eerder (als het om dezelfde gaat) op 17-1-1734 in Oudega met Marike Heynes en laat een dochter dopen: Sjoukjen op 11-9-1735 in Opeinde.

Allerlei mogelijkheden, maar zou dit het nu zijn?
Ik zou een beetje hulp bij het uitzoeken van deze familie zeer op prijs stellen!
Vriendelijke groet,
Wikke

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Heine en Trijntje

Bericht door catharina » vrijdag 25 apr 2014 2:04 pm

Hallo Wikke,

Het voegt waarschijnlijk niets toe, maar ik denk dat Rinske en Heine wel degelijk broer en zus zijn.

Rinske had ik in mijn bestand zonder achternaam dus dat was een mooie aanvulling.

Rinske Melles Boersma. In haar overlijdensakte staat dat ze een dochter is van Melle Kornelis en Ankje Heines.
In 1782 huwt Rinske met Rudolphus Harmanus Ritzema.
Familienamen in 1811
Ritzema, Rudolphus, Kollum
Hun kinderen zijn:
Harmanus 28, militair, Margaretha 26, Oudeschoot, Gertje 20, Anjum, Aukje 17, Auke 15, Sjoukje 12, Cornelis 10.
Mairie Kollum, fol. 37v

Hier wordt niet de navolgende Antje/Anke genoemd ( zij is reeds in 1805 gehuwd)
Bij haar overlijden in 1847
Memories kantoor Heerenveen, overl. jaar 1847
Overledene : Anke Rudolphus Ritzema
Overleden op: 1 augustus 1847
Wonende te : Heerenveen
Tekst: (CvO); 69 jaar (geboren te Kollum februari 1778); stijfster; weduwe met kinderen.
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
en dochter van: Rudolphus Hermanus Ritzema, overleden, en Rinske Aukes.
Rinske Aukes leeft dan dus nog. Wat wel weer klopt met de Rinske Melles overleden 1850
Zij is geboren voor het huwelijk van Rinske en Rudolphus, en genoemd naar de moeder van Rinske.
Of Rudolphus de vader is is onbekend.

Rinske krijgt in 1785 een tweeling, Margryttje en Geertje. Geen van haar kinderen wordt Melle genoemd,
noch Jochum, maar wel een Cornelis. Dat verklaart waarschijnlijk dat de aangevers denken dat haar vader Melle Cornelis was.
Bij overlijden in 1850 is ze 92 jaar, dat zou betekenen in omstreeks 1758 geboren.

Nu broer Heine
Overleden 1808 en 50 jaar. Geboren dus omstreeks 1758
Rinske en Heine een tweeling????

Ook de kinderen van Heine worden niet naar vader Melle vernoemd, noch Jochum of Cornelis.
wel vreemd.

Als ouders van Trijntje Jans/Durks de vrouw van Heine kan ik met je meegaan
Maaike Pieters en Jan Dirks (zij krijgen 7 kinderen)
Gezien de namen van de kinderen moeten dit haast wel de ouders zijn.
En Anke Heines is vernoemd naar de moeder van Heine.( en Rinske)

Hun huwelijk was in 1758 en de geboorte data van Rinske en Heine wijzen ook in die richting

Smallingerland Quotisatie 1749
Plaats: Nijega
Omschrijving : boer
Perso(o)n(en): Melle Jochums
Aant. volw. : 3
Aant. kind. : 1
Aanslag : 27:3:00
Verhoging : -
Vermogen : -
Waarschijnlijk de vader van Rinske en Heine

Toestemming voor het huwelijk van zoon Dirk.
10-07-1826 Kollum, notaris A. Lycklama
Gemeente: Kollumerland
Huwelijkstoestemming, akte niet aanwezig
- Trijntje Jans Boersma te Kollum, weduwe van Heine Melles
Bron : Tresoar Toegangsnr. : 26 Inventarisnr.: 71002 Repertoirenr.: 31
Van de 6 kinderen heb ik er 3 gehuwd gevonden . 2 zijn er voor 1811 overleden en Maaike kan ik niet vinden.

met groet
Carla

Wikke
Berichten: 68
Lid geworden op: maandag 8 apr 2013 5:58 pm

Re: Heine en Trijntje

Bericht door Wikke » vrijdag 25 apr 2014 6:44 pm

Dag Carla,

Dus jij ziet Heine en Rinske ook als broer en zus. Inderdaad vreemd dat beiden geen Melle als zoon hebben. Zouden ze het niet goed hebben kunnen vinden met hun vader, of zou hun vader zijn overleden toen de kinderen nog jong waren?
Ook raar dat Rinske op zeker moment Rinske Aukes wordt genoemd.
Je ziet het overigens wel vaker dat een n voor een u gelezen wordt. Dan zou Rinske, Rinske Ankes genoemd worden, met een verwijzing naar haar moeder??

Als in 1749 Melle Jogchems 1 kind heeft, zou dat dan slaan op Sjoukjen of op een ander kind? Worden kinderen van 14 nog als kind genoteerd? Ik meen dat ik in Drenthe zag dat de leeftijd van 12 jaar een omslagpunt is.

Rinske heeft kennelijk met jouw stamboom te maken, Heine ook? Als dat het geval is kan ik je meer over Maaike laten weten.

Helemaal tevreden ben ik niet met de dooptijd van Trijntje, helaas.

Dank voor alle info en groet,
Wikke

Wikke
Berichten: 68
Lid geworden op: maandag 8 apr 2013 5:58 pm

Re: Heine en Trijntje

Bericht door Wikke » donderdag 1 mei 2014 10:31 am

Dag Carla,

Nog even gekeken naar de namen van de kinderen van Rinske Melles: alle namen komen uit de familie van de familie Ritzema, behalve de naam Cornelis en eventueel Anke.

Vreemde familie......

Vriendelijke groet,
Wikke

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Heine en Trijntje

Bericht door Annedou » zaterdag 7 jan 2017 6:49 pm

Nadat Melle Jochums en Anke Heynes op 1758 in Buitenpost zijn getrouwd krijgen zij twee kinderen die allebei in 1758 geboren lijken te zijn: Heine en Rinske.
Mogelijk zijn dit de ouders van Anke: Heine Jakobi en Rinske Alberts die op 14-9-1727 in Kollum trouwden. Heine is bij het huwelijk van Kollum, Rinske van Oudwoude.
Van hen zag ik geen kinderen gedoopt.
Wel lijkt Heine Jakobi eerder getrouwd te zijn geweest: zijn vrouw werd op 24-2-1727 begraven in Buitenpost. Als het tenminste om dezelfde Jakobi gaat!

Lastige familie!
Groet, Annedou

Plaats reactie