voorouders Geert Dirks en Wietske Sierds (Terband ca 1700)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

voorouders Geert Dirks en Wietske Sierds (Terband ca 1700)

Bericht door tabepap » vrijdag 6 dec 2013 4:39 pm

Beste allemaal,

Geert Dirks, lidmaat Terband 1692, diaken Ger. Gem. Aengwirden 1696, broer van
Tjeerd Dirks in De Knipe (AEN 17 – fiche 4), tr. (1) Antje Rintjes voor 1682, tr. (2) 1686
Wytske Sierds, zr. van Pieter Sierds, kleermaker in
Kortezwaag, overl. voor 7-4-1714 (Weesboeken Opsterland)
Uit eerste huwelijk, ged. Tjalleberd: Antje (1682) tr. Hessel Johannes, Anne (1685)
Uit tweede huwelijk, ged. Terband/Tjalleberd: Fook (1687/1701), Sierd (1689),
Heert (1692), Dirk (1697), Geertje (1703; jong overl.)

Vanwege de naam van zoon Heert en broer Tjeerd Dirks in De Knipe kom ik uit op deze hoogstwaarschijnlijke ouders van Geert Dirks:
Dirk Heerts, kuiper in De Knipe, tr. Gerecht Schoterland 13-4-1642
Ancke Liebbes
Uit dit huwelijk: Geert Dirks (nr. 700), Tjeerd Dirks, Antje Dirks tr. Tee Sybes, Douwe
Dirks tr. Rompke Nitters (Authorisatie- en Hypotheekboeken SCO)

Een sluitend bewijs hiervoor heb ik in de inventaris van het Nedergerecht Schoterland nog niet kunnen vinden.

Nu kwam ik in een oud bericht op het Forum dit tegen:
Op 15 oktober 1641 (RA RAU A9 108v) komen de erfgenamen van wijlen Claes Gerbens, hun broer, tot scheiding. Dit zijn: Heert Gerbens voor hem zelf en als curator over de vijf kinderen van Dieuw Gerbens bij Jan Sibes, Douwe Gerbens op 't Feen, Dirck Gerbens te Teroele, mede namens zijn zuster Marij Gerbens, Ede Gerbens te Sneek voor hem zelf, Claes Minnes te IJlst namens zijn vrouw Antke Jansdr, en Dirk Heerts te Nijbrongerga.
Dit doet vermoeden dat Dirk Heerts in Schoterland een zoon is van Heert Gerbens, op zijn beurt een zoon van Gerben Douwes en Lysbet Dirks (zie hieronder).

Rauwerderhem, huwelijken 1621
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 april 1621
Bruidegom: Jan Sybez afkomstig van Sijbrandaburen
Bruid: Dyuu Gerbensdr afkomstig van Terzool
Opmerking : het huwelijk is voltrokken in het bijzijn van de getuige Lysbet Dirks, de moeder van de bruid

Ander oud bericht: in 1623 (RA RAU A6 177v) kwiteert Jan Sybez te Sijbrandaburen voor ontvangst van 432 goudgulden in contanten en in natura van Gerben Douues en Lysbet Dircksdr te Terzool, zijn huidige schoonouders.

Tot slot nog een voor mij niet in te passen akte in de Hypotheekboeken van Opsterland (1721):
Sierd Geerts, huisman, Heert Geerts, vrijgesel, en als curatoren over Dirk en Frouk Geerts, ieder voor een 1/4 part [kinderen van Geert Dirks en Wietske Sierds in Aengwirden] hebben overgedragen aan de Grietman Augustinus Lycklama een half mad maden in een camp van 15 mad "de dilft" genaamd in Terwispel mandelig met de koper en Egbert Ruurds, ten O Jan Jurrits, ten Z de Nieuwe Weg, ten N het Koningsdiep en ten W Douwe Folckerts en Tj... Sybes c.s.
Volgens de Floreencohieren 1700 moet dit betrekking hebben op het deel van Folkert Ruurds (een broer van Egbert Ruurds).
Een link met Wietske Sierds ligt voor de hand.

Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,
Egbert

Plaats reactie