Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden tip?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
R. van der Pol
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 17 aug 2013 11:56 pm

Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden tip?

Bericht door R. van der Pol » donderdag 29 aug 2013 8:15 pm

Harmen Hendriks trouwde 29-11-1744 Antje Wybes.

Kinderen:
Rinse Harmens wrsch geboren 1750 (1817 OVL te Sneek). Zijn vrouw Tietje Michiels 1809 OVL te Sneek. Geen akte van naamsaanneming kunnen vinden, OVL-akte noemt als familienaam van der Pol.
Andries Harmens wrsch geboren 1753 (1829 OVL te smallingerland). Akte van naamsaanneming van der Heide.
Janke Harmens wrsch geboren 1754 (OVL onbekend). Getrouwd met jacob jentjes. Akte van naamsaanneming Larooy door Jacob Jentjes.

Mannelijk Kind van Rinse Harmens:
Harmen Rinses geboren 1783, OVL 1835. Drie van zijn kinderen worden in Sneek geboren resp. 1807, 1812 en 1814. Ook van deze Harmen Rinses geen akte van naamsaanneming kunnen vinden.

Heeft iemand nog een idee waar ik eventueel de akte zou kunnen vinden of moet ik deze als verloren beschouwen.
Kent iemand nog eventuele kinderen van Harmen Hendriks en Antje Wybes, hun ouders, geboortedata of overlijdensdata? Een kleinkind Aaltje Rinses trouwt met Jacobus Ronner in 1822. In de huwelijksakte wordt vermeld dat de grootouders sedert 30 jaren zijn ovl. te drachten en de OVL akten daarvan zijn afgegeven.

Mvg,

Robert

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door Michiel » vrijdag 30 aug 2013 2:59 pm

Hallo Robert,

Niet de akte van naamsaanneming, maar wel de overlijdensdatum van Janke Harmens:
Lidmatenboek Rauwerderhem, 1799
Man: Jacob Jentjes
Vrouw: Janke Harmens
Woonplaats: Rauwerd
- In 1799 lidmaat
- Op 15 oktober 1801 zij overleden
- Op 8 mei 1815 hij overleden

Gestandaardiseerde namen:
JAKOB JENTJES
JANKE HARMENS

Bron:
Archief: Tresoar
Toegang: 28 Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Invnr. : 582 Herv. Gemeente Rauwerd en Irnsum, lidmaten 1676-1850
Wijzigingsdatum: 21-12-2012
Mogelijk is dit jouw Harmen Hendriks wat alsdan nog 2 kinderen impliceert..
Smallingerland Quotisatie 1749
Plaats: Noorderdrachten

Omschrijving : arbeyder
Perso(o)n(en): Harmen Hendriks
Aant. volw. : 2
Aant. kind. : 2
Aanslag : 11:13:00
Verhoging : -
Vermogen : -

Gestandaardiseerde namen:
HARMEN HENDRIKS, man of
HARMKE HENDRIKS, vrouw
Groet,
Michiel.

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door tukkergirl » vrijdag 30 aug 2013 3:11 pm

Robert, even voor de zoekers onder ons

Huwelijksakte Leeuwarden, 1822
Bruidegom: Jacobus Ronder
Bruid: Aaltje Rinses van der Tol
Datum: 27 januari 1822, akte nr. 4

verschrijving van de namen in deze akte.
niet geschoten, is altijd mis

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door tukkergirl » vrijdag 30 aug 2013 3:18 pm

in de huwelijksakte van 1822 staat vermeld dat Rinse Harmen van der Tol ( Pol) en Tijtje Michieles overleden de eerste den twee en twintigsten december achtienhonderd zeven en de twee den derden december achttienhonderd en negen , blijkens...

Dit zijn de ouders van Aaltje Rinses .....
niet geschoten, is altijd mis

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door joke andriessen » vrijdag 30 aug 2013 10:10 pm

Robert,
Bij de huwelijksakte zijn bijlagen en zijn hier te zien vanaf img.32
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1423678279
Hier zie je de akte van bekendheid waar mensen verklaren dat de grootouders zijn overleden.

@Thea,
in de huwelijksakte van 1822 staat vermeld dat Rinse Harmen van der Tol ( Pol) en Tijtje Michieles overleden de eerste den twee en twintigsten december achtienhonderd zeven
moet zijn 1817

Groet, Joke

R. van der Pol
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 17 aug 2013 11:56 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door R. van der Pol » zaterdag 31 aug 2013 10:53 am

Bedankt allen voor jullie reacties,

Heb nieuwe zaken dankzij jullie kunnen vinden.
1. Het OVL van Jacob en Janke.
2. De huwelijksbijlagen van Aaltje en Jacobus.

De quotisatie uit 1749 zou mogelijk de Harmen Hendriks kunnen zijn die ik zoek.
Echter in Zuiderdrachten:
Smallingerland Quotisatie 1749
Plaats: Zuiderdrachten

Omschrijving : zober
Perso(o)n(en): De weduwe van Harmen Hendriks
Aant. volw. : 1
Aant. kind. : 2
Aanslag : 6:16:00
Verhoging : -
Vermogen : -

Gestandaardiseerde namen:
HARMEN HENDRIKS, man of
HARMKE HENDRIKS, vrouw

Bron : Tresoar
Toegang: 5
Invnr. : 6482
Folio : 69
De kans dat er meerdere kinderen waren is groot. Uit Harmen Hendriks en Antje wybes verwacht ik namelijk nog wel een Hendrik Harmens en een Wybe Harmens die als zonen Rinse en Andries zijn voorgegaan tijdens de vernoemingen.

Het verloop van Rinse Harmens (wrsch 1750 geboren, 1817 OVL) en Tietje Michiels (wrsch 1761 geboren, 1809 OVL) die samen 5 kinderen kregen 1) Harmen (1784), 2) Aaltje (1787), 3) Antje (1791), 4) Aaltje (1794) en 5) Grietje (1796) ben ik redelijk achter gekomen.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties die een waardevolle toevoeging zijn aan het geheel, hopelijk nog de gouden tip voor de akte van naamsaanneming van Rinse Harmens of zijn zoon Harmen Rinses. Meer informatie over de kinderen van Harmen Hendriks en Antje Wybes of hun ouders zijn eveneens welkom.

Tukkergirl nog bedankt voor de aanvulling van der Tol en Ronder. Daar had ik zo snel even niet aan gedacht.

Groet,

Robert

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door Michiel » maandag 2 sep 2013 10:50 am

Hallo Robert,

Harmen Rinses (1783-1835) wordt genoemd als de echtgenoot van Jetske van der Veen bij de naamsaanneming door haar vader Jan van der Veen in Sneek. Mogelijk was Harmen Rinses als schippersknecht simpelweg niet aanwezig.
Sneek, deel 1 folio 48 verso
Veen, Jan van der, Sneek
Kinderen:
Jan 32, Jetske 27, Knierke 24
Kindskinderen:
(v. Jetske) Tjitske 4
http://www2.tresoar.nl/genealogie/naams ... &achter=ja

Zijn vader Rinse Harmens neemt misschien door zijn leeftijd in 1811 niet meer de moeite?

Groet,
Michiel.
Laatst gewijzigd door Michiel op maandag 9 sep 2013 3:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

R. van der Pol
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 17 aug 2013 11:56 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door R. van der Pol » zondag 8 sep 2013 8:21 pm

Hallo Michiel,

Bedankt voor je bericht. Het kan inderdaad zijn dat Rinse Harmens op zijn leeftijd niet meer mee wilde of mee kon doen aan die nieuwerwetse fratsen. Doch in 1817 heet hij van der Pol. Kan hij van der Pol heten omdat zijn enige zoon van der Pol is gaan heten? Als zijn enige zoon Harmen Rinses afwezig was als schippersknecht kan iemand anders dit dan hebben vastgelegd?

Over de oorsprong van de naam van der Pol denk ik dat ik in Sneek moet zijn. Ik hoop een oude kaart van Sneek te vinden waarin de oude wijken staan aangegeven. Rinse Harmens is in 1817 in wijk 5 overleden. Mijn gedachte is dat deze oude wijk aan de polle heeft gelegen, waar nu de straat de gedempte pol ligt.

De akte van naamsaanneming van van der Veer neem ik weer graag mee in het geheel.

Nogmaals dank voor de genomen moeite.

Groet,

Robert

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door Michiel » maandag 9 sep 2013 3:13 pm

Hallo Robert,

Het blijft (inderdaad) gissen naar het ontstaan van de achternaam, hoewel 'de pôlle' een aannemenlijke verklaring kan zijn. Met de schoonfamilie Van der Veer kan je vrij gemakkelijk terug tot ca. 1720. De broer van Rinse Harmens, Andries, neemt - zoals je waarschijnlijk al weet - simpelweg de naam van zijn schoonfamilie Van der Heide over.

Overigens wordt voor de geboorteaangifte bij Harmen Rinses in 1812 als beroep linnenverversknecht vermeld; de vermelding naar schippersknecht komt uit 1814 en in de jaren daarna (1817, 1822, 1824) afwisselend schippersknecht / linnenverversknecht. De bron 'Militairen in leger en marine 1795-1815' leverde nog onderstaande vermelding op:
Pol, Harmen Rinses, varensgezel, geb. 24.12.1783, wonende te
Sneek, zoon van Rinse Harmens en Tietje Machiels
Loteling maritieme inscriptie mairie Sneek; zijn niet met
name genoemde plaatsvervanger is begin 1814 nog niet
teruggekeerd
Bronnen: OA Sneek inv.nr. 685 nr. 520
OA is het oud-archief gemeente; mogelijk dat je daar zijn reden voor afwezigheid ten tijde van de naamsaanneming kan vinden?

Groet,
Michiel.

R. van der Pol
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 17 aug 2013 11:56 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door R. van der Pol » maandag 9 sep 2013 8:10 pm

Hallo Michiel,

Ik wil je graag hartelijk danken voor je inspanningen.

De naamsaanneming van Andries Harmens was mij inderdaad bekend. De schoonfamilie van Harmen Rinses heb ik niet helemaal nageplozen. Alleen de ouders van Jetske Jans zijn mij bekend: Jan Jansen van der Veer en Tjitske Yntes Reinema.

Je tip om eens te gaan pluizen in het oud-archief gemeente zal ik zeker opvolgen. De tekst was mij overigens bekend.

Ik vond zelf nog een aanwijzing op het internet betreffende een andere zoon van Harmen Hendriks en Antje Wybes, nl. Hindrik Harmens geboren Noorderdrachten in 1745, getrouwd Aaltje Jans op 08-11-1778 in Opende en overleden 15-10-1810 te Opende. Echter via AlleGroningers de trouw-en overlijdensakte opgezocht en geen connectie in deze akten kunnen maken met Harmen Hendriks en Antje Wybes. Ik heb de webhost een mailtje gestuurd om te vragen of zij mij de bronnen kunnen tonen voor deze connectie. Misschien een dood spoor....

Groet,

Robert

bliekje
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 6 apr 2017 12:53 am

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door bliekje » donderdag 6 apr 2017 4:38 pm

harmen hindriks en antje wybes hebben in ieder geval 4 kinderen.
te weten
hindrik harmens feenstra geboren 1745 trouwt te opende met aaltje jans (ik stam van hen af) hun kinderen vertrekken naar groningen en gaan door onder feenstra/veenstra
rinze harmens van der pol(tol)
andries harmens van der heide
janke harmens


gr esther zwart

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Akte van naamsaanneming van der Pol verloren of gouden t

Bericht door simkos » vrijdag 7 apr 2017 3:48 pm

Beste Robert,

Zoek niet naar de akte van naamsaaneming.
De instructie luid letterlijk, dat degene, die geen achternaam droeg, er één moest aannemen.
Met andere worden als hij reeds zijn achternaam Van der Pol reeds droeg, dan behoefde hij niet naar het loket van de Mairie te gaan. ook is de controle op de aanneming is zo effectief.
Het was weer één van de nieuwe fratsen van de ons "opgedrongen Franse Overheid".

Later in 1826 kwamen er een actie van de overheid aan sommige mensen, die toen nog geen achternaam hadden aan genomen.

Hopelijk vind je deze akte nog.
Succes met je zoektocht.

Groeten van Simkos

Plaats reactie