Hiske Jans (x Mantgum 1767 Ate Entes Terpstra)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Hiske Jans (x Mantgum 1767 Ate Entes Terpstra)

Bericht door jordanowski » vrijdag 20 apr 2012 2:35 pm

ik ben op zoek naar de ouders van Hiske Jans. Zij is 15 maart 1767 te Mantgum gehuwd met Ate Entens Terpstra, zoon van Ente Wybrens en Minke Gosses (welgesteld boerin te Mantgum 1749).
Uit dit huwelijk werden geboren een Maaike (1767) en Minke (1771)

Hiske Jans was "afkomstig uit Mantgum". Helaas kan ik haar doop niet vinden in Mantgum.

In de Quotisatiekohieren van 1749 komen 3 Jan's voor:
Jan Sybrens, de Oude, 2 volw., geen kinderen, gemeen boer
Jan Sybrens, de Jonge, 2 volw. en 4 kinderen, welgesteld huisman. (x Oosterlittens 23-11-1738 Jeltje Hendriks. Lieten verschillende kinderen dopen in Oosterlittens en Mantgum, maar geen Hiske)
Jan Lubberts, 1 volw., weversknecht. (geen huwelijk en kinderen gevonden)

haar tweede dochter werd vernoemd naar haar schoonmoeder Minke Gosses, waardoor ik vermoed dat haar eerste dochter vernoemd is naar moeder. Ik vermoed dat haar ouders een Jan en Maaike zijn geweest. Er trouwde 5 september 1734 te Mantgum een Hans Folkerts en Maaike Cornelis, maar die lieten geen dochter Hiske dopen. Ook woonde dat echtpaar in 1749 niet meer in Mantgum.

Daarom vermoed ik dat haar ouders na 1749 naar Mantgum zijn verhuist, of dat zij als enige van de familie werkzaam was in Mantgum. Bij haar huwelijk was ze reeds maanden zwanger van haar oudste dochter.

Zou iemand in het lidmatenboek van Mantgum willen kijken of er tussen ongeveer 1749 en 1767 een Jan met zijn gezin zich heeft laten inschrijven te Mantgum? Dan kan ik die persoon natrekken. Of misschien staat Hiske Jans daarin beschreven.
(Index: DTB nr. 93d. Lidmatenboek, 1659-1850)

alvast bedank!

vr. gr.
Derk

Plaats reactie