Krottje, Bosje en Croddebosch

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Klaas Rein Noppert
Berichten: 58
Lid geworden op: zondag 11 dec 2005 10:35 am
Contacteer:

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door Klaas Rein Noppert » maandag 2 mei 2011 4:33 pm

catharina schreef:Hallo Allen,
knip//
Dirk Gerrits & 1697 Neeltje Tjeerds, van hen heb ik nu 6 Kinderen, waaronder Hendrik die dus 2 maal een Dirk kreeg.
Hendrik Dirks & Japke Dirks
knip//
Met groet Carla
Heb mogelijk de vader van Dirk Gerrits:Wie gaat mee? Kan tot zover geen andere match vinden.
Het Bildt, dopen, doopjaar 1677
Dopeling: Dirck Gedoopt op 19 maart 1677 in St. Annaparochie
Kind van Gerrijt Jans en niet genoemde moeder
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem): Dopeling : DIRK of DIRKJE
Vader : GERRIT JANS
Ouders van Neeltje Tjeerds nog niet kunnen vinden.

Groeten,
Klaas Rein Noppert.
Zoek de volgende namen uit: Noppert, Noppers, Otten, Krottje, Vallinga, van Hasinga, Postma(Longerhouw)

jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door jacqueline » maandag 2 mei 2011 9:13 pm

Als je de Croddebossen uit de 17e eeuw die er tot dusver langs zijn gekomen op een rijtje zet ziet dat er als volgt uit:
• Gerrijt Croddebos, Leeuwarden, akte 1623

• Sibrandus Gerrits Croddebos, Leeuwarden, akte 1629

• Gerardus Croddebosch, (dominee) afkomstig van Buitenpost huwt te Leeuwarden 1622

• Halverwege de 17de eeuw: Reijnder Cornelis Crodde op het Bildt.

• Yfke Gerryts Croddebos, huwt te Leeuwarden 1650

• Lenert Cornelis Croddebosch, voor het eerst genoemd vroedsman te Harlingen in 1635.

• Lenert Abes Croddebos, Harlingen, akte 1666 – ws Lenert Abes, doopt te Harlingen va 1663

• Henricus Cumpar a Croddenbosch, huwt te Franeker 1651

ik heb tot hier twee vragen:
1. N.a.v. het volgende gegeven, afkomstig van Zwart: Halverwege de 17de eeuw stuit ik bijvoorbeeld op een Reijnder Cornelis Crodde op het Bildt : waar staat deze vermelding?
2. N.a.v. de volgende zin uit het artikel in de LC: Op de oude Bildtkaart van Jan Jansz Coster uit 1572 staat een man met die naam die een boerderij pacht nabij Beetgum.: hoe luidt deze vermelding precies? Heeft die man ook een voornaam en wellicht zelfs een patroniem?
Dan nu iets moois - vind ik zelf dan! Gevonden in de Boedelinventarissen via het HCL
Nummer: 683
Signatuur: Z18; 123
Datum: 1630/10/04
Inventarisant: Hijlck Sibrandsdr.
Eerste echtgenoot: Gerrijt Gerrijts Croddehoff (?)
Beroep eerste echtgenoot: Timmerman
Opmerking: Zonen (?) van Gerrijt Gerrijts worden Sibrandus en Gerardus Croddehoff genoemd.
En mede vanwege deze bruiden
Baarderadeel, huwelijken 1660
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 mei 1660
Man : Gerrit Pytters afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Hylckien Sybrandus Croddebosch
Trouwregister Hervormde gemeente Beers Jellum 1653-1808
Inventarisnr.: DTB 61

Leeuwarden, huwelijken 1668
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 april 1668
Man : Minne Jelles
Vrouw : Hylckien Gerardus Croddebosch afkomstig van Buitenpost
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden 1664-1671
Inventarisnr.: DTB 979
lijkt het nu zonneklaar, dat Sibrandus, Yfke alsook dominee Gerardus kinderen zijn van Gerrit Gerrits X Hijlck Sibrandsdr. Hun huwelijk kan ik niet vinden – misschien zijn ze al voor 1594 getrouwd? En als zo expliciet wordt vermeld wie haar eerste echtgenoot was, betekent dat dan dat er ook een tweede echtgenoot is? Die kan ik dan nl. ook niet vinden.

Van hen vermoedelijk wel de volgende dopen – die ik maar even voluit plaats, omdat dan duidelijk wordt dat de kinderen nooit allemaal kort na de geboorte gedoopt kunnen zijn- tenzij er natuurlijk meerdere Gerrit Gerritsen zijn- maar dat denk ik niet, dominee Gerardus b.v. trouwt 1622, is neem ik aan de Gerrit die in 1610 gedoopt wordt en zal dus veel eerder zijn geboren.
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1605
Dopeling: Eeffke
Gedoopt op 13 maart 1605 in Leeuwarden
Dochter van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1606
Dopeling: Magdaleen
Gedoopt op 23 juli 1606 in Leeuwarden
Dochter van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1607
Dopeling: Sibren
Gedoopt op 2 augustus 1607 in Leeuwarden
Zoon van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1607
Dopeling: Siouck
Gedoopt op 13 september 1607 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1608
Dopeling: Sits
Gedoopt op 31 augustus 1608 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1609
Dopeling: Jacob
Gedoopt op 8 november 1609 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1610
Dopeling: Jacob
Gedoopt op 2 december 1610 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1610
Dopeling: Pieter
Gedoopt op 9 december 1610 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1610
Dopeling: Gerrit
Gedoopt op 28 december 1610 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1611
Dopeling: Siouck
Gedoopt op 18 september 1611 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1613
Dopeling: Antie
Gedoopt op 17 februari 1613 in Leeuwarden
Kind van Gerryt Gerryts en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1612-1619
Inventarisnr. : DTB 926

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1618
Dopeling: Griet
Gedoopt op 27 februari 1618 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1612-1619
Inventarisnr. : DTB 926

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1620
Dopeling: Willemke
Gedoopt op 28 december 1620 in Leeuwarden
Dochter van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1619-1626
Inventarisnr. : DTB 927

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1621
Dopeling: Pieter
Gedoopt op 2 december 1621 in Leeuwarden
Kind van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1619-1626
Inventarisnr. : DTB 927

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1624
Dopeling: Onne
Gedoopt op 8 februari 1624 in Leeuwarden
Zoon van Gerrit Gerrits en niet genoemde moeder
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1619-1626
Inventarisnr. : DTB 927
De volgende doop van een vader Gerrit Gerrits is pas in 1631, en uit bovenstaande akte maak ik op, dat de Croddebos voorvader dan is overleden.

Klaas Rein, het zou inderdaad goed kunnen dat de door jouw gevonden doop die van de bruidegom uit 1697 is. De ouders van Neeltje Tjeerds zouden kunnen zijn
Bildt, het, huwelijken 1655
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 december 1655 in St. Jacobiparochie
Man : Tieerd Douwes afkomstig van St. Jacobiparochie
Vrouw : Dirckie Dircks afkomstig van St. Jacobiparochie
Opmerking : hij is weduwnaar
Trouwregister Hervormde gemeente St. Jacobiparochie 1650-1772
Inventarisnr.: DTB 123
Dirk en Neeltje krijgen immers ook een dochter Dirkje.


Groet, Jacqueline

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door catharina » maandag 2 mei 2011 10:31 pm

Hallo Jaqueline,
3 kinderen van Hendrik Dirks en Trijntje Freerks maar het geslacht sterft uit

Trijntje Freerks overlijdt 09-10-1812 op het huisnummer 252.
even daarvoor is haar dochter Jannigje 22-09-1812 overleden ook op huisnummer 252
vader Bosje is dan ook al overleden.
Het Bildt overlijden/begraven 1809
Overleden: Hendrik Dirks Bosje
Datum : 25 juni 1809
Plaats : St. Annaparochie
Grietenij Het Bildt, register van overledenen 1806-1811 Inventarisnr.: DTB 118

de andere Jannigje is hier overleden:
Het Bildt overlijden/begraven 1806
Overleden: een kind van Hendrik Dirks Bosje
Datum : 12 februari 1806
Plaats : St. Annaparochie
Grietenij Het Bildt, register van overledenen 1806-1811 Inventarisnr.: DTB 118

en zoon Dirk is hier overleden en heet Bosma.
Overlijdensakte Het Bildt (mairie Vrouwenparochie), 1814
Aangiftedatum 6 mei 1814, blad nr. 7
Dirk Hendriks Bosma, overleden 4 mei 1814, 11 jaar, man

de twee ander kinderen van Dirk de en Pietje Jans heb ik nog niet kunnen traceren.

Dirk Hendriks van 1741 :lol: of Dirk Hendriks van 1744 :lol: : is gehuwd met mijn Eeke Gerbens Heslinga
de andere met Pietje Jans.
dus nog geen oplossing.
Carla

Klaas Rein,
Op je site geef je aan dat Rein Gerrits Krottje gehuwd met Neeltje Rienks geboren is in Harlingen, dat klopt niet,. Ik heb geen geboortedatum van hem kunnen vinden van deze zoon van Gerrit Dirks en Hiltje Gosses
Carla

Klaas Rein Noppert
Berichten: 58
Lid geworden op: zondag 11 dec 2005 10:35 am
Contacteer:

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door Klaas Rein Noppert » dinsdag 3 mei 2011 7:19 pm

catharina schreef:Hallo Jaqueline,
knip//
Klaas Rein,
Op je site geef je aan dat Rein Gerrits Krottje gehuwd met Neeltje Rienks geboren is in Harlingen, dat klopt niet,. Ik heb geen geboortedatum van hem kunnen vinden van deze zoon van Gerrit Dirks en Hiltje Gosses.
Carla
Zou kunnen kloppen. Omdat alle Krot(t)jes bij elkaar horen ben ik er van uitgegaan dat hij een zoon was van Gerrit Dirks en Hiltje Gosses of Houkje Ennes. Bewijs kon ik ook niet vinden, maar we zoeken verder.
Ben vandaag aan het zoeken geweest om een bewijs voor de ouders van Dirk Gerrits te vinden. Moet alles nog even een plaats geven. Als er iets uitkomt laat ik het weten.
@ Jacqueline: Ik vermoed ook dat dit de ouders zijn van Neeltje. Als anderen een andere mening hebben, laat het vooral weten.

Groeten,
Klaas Rein.
Zoek de volgende namen uit: Noppert, Noppers, Otten, Krottje, Vallinga, van Hasinga, Postma(Longerhouw)

Zwart
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 1 apr 2011 2:41 pm

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door Zwart » dinsdag 3 mei 2011 7:44 pm

Aan iedereen die gereageerd heeft,

Eerst wil ik iedereen bedanken voor de informatie over de familie(naam) Croddebosch. Vooral de bevindingen van Jacqueline zien er veelbelovend uit.
Voorts wil ik enkele vragen beantwoorden.
Ik ben werkzaam in het historisch archief van de gemeente het Bildt en heb jaren geleden al eens een poging ondernomen om een stamboom van de Krottjes te maken. Sinds een paar jaar verrichten twee 'sneupers' onderzoek naar de familie Bosje. Wij kwamen er achter dat de naam Bosje voortkomt uit de familienaam Krottje (hetgeen met een DNA-test is bewezen). Gedrie-en zijn we nu bezig om alle Krottjes voor eens en voor altijd in beeld te brengen.

De 'oudste' Bosje die wij tegenkomen, is Hendrik Dirks Bosje. Hij wordt met naam en toenaam genoemd in een rekeningboek van de kerk- en armvoogden van St.-Annaparochie. Hij is een zoon van Dirck Gerrijts Krottje en Neeltje Tjaerdts. Let op! Ik noem Dirck Gerrijts niet Krottje; hij heette echt zo. Hij komt voor in de boeken met de familienaam Krottje. De naam Krottje is ouder dan wij denken. Ik citeer nu uit de bevindingen van de twee sneupers:

1 Hendrik Dirks Bosje, zoon van Dirk Gerrits Krottje en Neeltje Tjaerds. Hij is gedoopt op 30 november 1711 in St.-Annaparochie. Hendrik is overleden vóór 23 mei 1753 te St.-Annaparochie, ten hoogste 41 jaar oud. Hendrik trouwde, 28 jaar oud, op 31 januari 1740 in St.-Annaparochie met Japke Dirks. Japke is een dochter van Dirk Pytters en Tææd Jacobs. Japke is gedoopt op 4 april 1717 te Vrouwenparochie en overleden vóór 23 mei 1753 te St.-Annaparochie.
Kinderen van Hendrik en Japke:
1 Dirk Hendriks de grote Bosje, gedoopt op 9 april 1741 in St.-Annaparochie
2 Neeltje Hendriks Bosje, gedoopt op 8 juli 1742 in St.-Annaparochie
3 Dirk Hendriks de kleine Bosje, gedoopt op 30 augustus 1744 in St.-Annaparochie
4 Teetske Hendriks Bosje, gedoopt op 23 april 1747 in St.-Annaparochie en overleden vóór 23 mei 1753
5 Tjeerd Hendriks Bosje, gedoopt op 13 april 1749 in St.-Annaparochie
6 Pijtter Hendriks Bosje, gedoopt op 6 juni 1751 in St.-Annaparochie

1.1 Dirk Hendriks de groote Bosje is overleden na 7 januari 1782, minstens 40 jaar oud. Dirk trouwde, 30 jaar oud, op 11 augustus 1771 in St.-Annaparochie met Pietje Jans Boetser. Pietje is geboren in St.-Annaparochie.
Kinderen van Dirk en Pietje: Jan, Hindrik en Japke.

1.3 Dirk Hendriks de kleine Bosje is gedoopt op 30 augustus 1744 in St.-Annaparochie. Dirk is overleden vóór zondag 19 mei 1805, ten hoogste 61 jaar oud. Dirk trouwde, 28 of 29 jaar oud, op 10 oktober 1773 in Vrouwenparochie met Ee(l)k(j)e Gerbens (Eeke) Heslinga, 26 of 27 jaar oud. Eeke is geboren in 1746 in Vrouwenparochie. Eeke is overleden op 4 oktober 1824 op het Bildt, 77 of 78 jaar oud. Kind van Dirk en Eeke: Hendrik.

1.1.2 Hindrik Dirks Bosje is geboren op 22 maart 1780 in St.-Annaparochie, zoon van Dirk Hendriks de groote Bosje en Pietje Jans Boetser. Hij is gedoopt op 23 april 1780 in St.-Annaparochie. Hindrik is overleden op 25 juni 1809 in St.-Annaparochie, 29 jaar oud. Hindrik trouwde, 22 jaar oud, op 9 januari 1803 in St.-Annaparochie met Trijntje Freerks, 29 jaar oud. Trijntje is geboren op 20 september 1773 in St.-Annaparochie, dochter van Freerk Meinderts en Jannigje Alberts. Trijntje is overleden op 9 oktober 1812 in St.-Annaparochie, 39 jaar oud. Kinderen uit dit huwelijk: Dirk, Jannigje en Jannigje.

1.3.1 Hendrik Dirks Bosje is geboren op 3 december 1774 in Vrouwenparochie, zoon van Dirk Hendriks de kleine Bosje en Ee(l)k(j)e Gerbens (Eeke) Heslinga. Hij is gedoopt op 1 januari 1775 in Vrouwenparochie. Hendrik is overleden op 2 maart 1834 in Het Bildt, 59 jaar oud. Hendrik trouwde, 21 jaar oud, op 25 september 1796 in St.-Annaparochie met Beatrix Dirks (Beater (Ja(a)ter(tje))) Gorter, 18 jaar oud. Beater (Ja(a)ter(tje)) is geboren op 20 september 1778, dochter van Dirk Jentjes en Dirkje Jentjes?. Zij is gedoopt in Oudebildtzijl. Beater (Ja(a)ter(tje)) is overleden op 10 januari 1836 op het Bildt, 57 jaar oud.
Kinderen van Hendrik en Beater (Ja(a)ter(tje)): Dirk, Gerben, Jentje, Eelke, Klaas, Eeke en Dirkje.

De termen 'de grote' en 'de kleine' trof ik aan in de hypotheek- en de proclamatieboeken van het Bildt. Ze werden gebruikt om onderscheid te maken tussen de beide broers die beiden Dirk Hendriks Bosje heetten.
Er was nog een vraag over Hendrik Gerrits Bosje die 19 december 1762 te St.-Annaparochie trouwt met Haebeltje Alberts. Hij is een zoon van Wijtske Dirks Krottje/Bosje die in 1731 trouwde met Gerrit Wopkes. Kennelijk tooide Wijtske, een dochter van Dirck Gerrijts Krottje en Neeltie Tjaerdts, zich ook met de toenaam Bosje en gaf zo die naam door aan haar zoon Hendrik.
In het artikel in de Leeuwarder Courant (waarvoor ik de informatie verstrekt heb) stond onterecht vermeld dat Dirk Hendriks Bosje de grote en Dirk Hendriks Bosje de kleine beiden in 1811 de naam Bosje aannamen. Dat is dus niet waar. Nazaten van de grote en de kleine deden dat.
Tot zover de Bosjes.

Nu de Krottjes. Ik geef eerst een overzicht van bronnen waarin de familienaam Croddebosch, Crodde, Krod, Krotte, Krottie voorkomt.

1) Kaart van koster-schoolmeester Jan Jansz uit 1570 vermeldt Croddebosch als pachter van een boerderij op het Bildt, nabij Beetgum.
Dus: naam komt voor op het Bildt!
2) Authorisatieboek nr. 111, 14 mrt 1614: kinderen = Reijner Claes 5 jr; Stijn Claes 3 jr; Marijchie Claes 1 jr; vader = Claes Reijnders i.l.e.; moeder = Jelle Stevens i.l. e.; R = Gerrijt Pijters, zwager van Claes Reijnders, oom van de kinderen; R = Dirck Wijbrants idem; R = Cornelis Cornelis Crod, idem; cur = Dirck Stevens, oom, cur bon v + m + gm/goed; cur = Ijsbrant Reijners, oom v/z, idem.
Ik link de naam Crod in 1614 met Croddebosch in 1646 en 1656, omdat de genoemde Reijner Claes in 1614 en Reijner Clazen in 1646 een en dezelfde persoon zijn.
Omdat Cornelis Cornelis Crod daardoor gehuwd moet zijn met een dochter van ene Reijnder, komt de voornaam Reijn (Reijner, Reijnder) de familie binnenstappen.
3) Recesboeken, 1644: Reijner Cornelis Crod = huurder van een huis op het Bildt.
Zie hieronder bij 5).
4) Authorisatieboeken nr. 625, 11 nov 1646: kinderen = Lenaert Aebis 16 jr; Martie Abbis 14 jr; Aertie Abbis in 12e jaar; P = Lenert Cornelis Croddebosch, oom; cur = Pijtter Lous beh oom, cur pg.
En authorisatieboeken nr. 626, 11 nov 1646: moeder = Trijntie Sijbrens (overleden); kinderen uit 1e huwelijk: Lenert Aebis (16 jaar), Maertie Aebis (14 jaar) en Aertie Aebis (in 12e jaar); Reijner Clazen = requirant en 2e man van Trijntie Sijbrens; curators = Pijtter Lenerts en Lenert Croddebosch.
Lenert Cornelis Croddebosch is oom van de kinderen van ene Abe. Omdat er in 1669 een huis te Harlingen wordt verkocht door ene Lenert Abes Croddebosch, veronderstel ik dat Lenert Cornelis Croddebosch oom is, omdat hij de broer is van Abe.
5) Recesboeken, 1650: Reijner Cornelis Crod wordt genoemd in een rechtzaak van het Bildtse nedergerecht.
Reijner Cornelis Crod past in het plaatje van Lenert Cornelis Croddebos en Abe Cornelis.
6) Authorisatieboeken nr. 711, 15 jul 1656:
Requirant = Maek Lous weduwe Wijtse A, tante van weeskinderen; X = Wijtse Alberts, overleden; Kinderen = Lourens Pijters 8 jaar, Maerie Pijters 14 jaar; vader = Pijter Lourens overleden; moeder = Geertie Sibrens; cur = Lenert Cornelis Croddebosch, vroedschap Harlingen, cur pg.
6) Reces 1663: Gerrit Krottie wordt genoemd.
Gerrijt Jansen wordt genoemd in rekeningboeken van kerk- en armvoogden St.Ap: 9 juni 1727: Dito bet: aan Gerrijt Jansen Krottie 2 gls: 11 strs ter kost van Wijtske Jans kleinkint. Het lijkt erop dat hier de grootvader Gerrit Jans Krottje wordt bedoeld. Wijtske Jans is een kind van Jan Gerrijts Krodde.
7) Op internet gevonden: Lenert Abes Croddebos verkoopt in 1669 een huis te Harlingen.
8) Huwelijksboeken het Bildt: Cornelis Reijns Crod x 1694 St.-Jacobiparochie Frouckje Gerrijts.
9) 1708: Dirck Gerrijts Krottie woont op de brede kant van de Warmoesstraat, St.-Annaparochie.
10) Hypotheekboeken 1716: in de jaren 1715-1716 koopt Dirck Krotje te St.-Annaparochie een os, schapen, hennen en een haan bij boelgoeden.
11) Hypotheekboeken: 30 maart 1716: het huis van Hendrick Gerrits Krottje vererft op zijn broer Dirck Gerrits Krottje.
12) Weesboeken 1727: ene Gerrit Cornelis Krottie wordt genoemd.
13) Rekeningboeken kerk- en armvoogden St.-Annaparochie, 1746: Hendrik Dirks wordt Bosje genoemd.
14) Rekeningboeken kerk- en armvoogden St.-Annaparochie, juni 1747: er is sprake van een erfenis van Reinder Cornelis Krottje.

DIRCK GERRIJTS KROTTJE
zoon van Gerrijt Jansen Krottie en Wijtske? …
d 19 maart 1677 St.-Annaparochie
† januari 1724 St.-Annaparochie
x 9 mei 1697 St.-Annaparochie
NEELTIE TJAERDTS
mogelijke dochter van Tjaerd Douwes en Dirckie Dirks
* …
† 20 jul 1726 St.-Annaparochie
uit dit huwelijk:
1. Gerrijt Dirx Krottje, d 1 mei 1698 St.-Annaparochie
2. Dirkje, d 31 juli 1701 St.-Annaparochie
3. Dirkje, d 18 februari 1703 St.-Annaparochie
4. Tjeerd, d 1 maart 1705 St.-Annaparochie
5. Wijtske Bosje, d 23 januari 1707 St.-Annaparochie
6. Hendrik Dirks Bosje, d 30 november 1711 St.-Annaparochie

Het is zeker dat Dirck twee broers had (Jan Gerrijts Krodde en Hendrick Gerrijts Krottie). Een derde broer (ook Jan!) is nog onzeker. Ze zijn zonen van Gerrijt Jansen Krotte. Hij schijnt twee keer getrouwd geweest te zijn. Het eerste huwelijk is onbekend omdat die in de periode 1660-1679 ontbreken. Hij is daarna waarschijnlijk getrouwd met ene Wijtske (omdat zowel zoon Jan Gerrijts Krodde als Dirck Gerrijts Krottie een dochter Wijtske laten dopen.

Van de vader van Gerrijt Jansen Krotte ontbreekt tot nog toe elk spoor. Maar deze Jan kan Jan Reijners zijn, die genoemd wordt in de authorisatieboeken van het Bildt en Jan Reijners zou dan een zoon kunnen zijn van Reijner Cornelis Crod, die genoemd wordt in de Bildtse recesboeken (zie hierboven).

De informatie voor 1650 is bij lange na niet compleet, maar de speurtocht gaat verder en het feit dat de voorvaderen van Dirck Gerrijts de familienaam Krotte, Crodde, Croddebosch gebruikten, geeft ons moed dat we ooit de zaak zullen klaren.

Douwe Zwart

jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door jacqueline » dinsdag 3 mei 2011 9:20 pm

Hallo Douwe en anderen,

Douwe, hartelijk dank voor alle informatie! Het is een interessante puzzel, en ik ga nu eerst maar eens alles invoeren want ik zie eerlijk gezegd door de Croddes het bos niet meer. Het kan best zijn dat ik m.b.v. jouw informatie een aantal van mijn aantekeningen ook weer kan plaatsen - maar daar heb ik zo geen zicht meer op. Begrijp ik wel goed, dat je de Leeuwarder Croddebossen (nog?) niet gekoppeld hebt aan de Bildtse? En dat Croddebosch uit 1570 inderdaad voornaamloos de geschiedenis is ingegaan?

groet, Jacqueline

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door catharina » dinsdag 3 mei 2011 10:34 pm

Douwe en Jaqueline,

Geweldig mooi om weer te kunnen koppelen.

Neeltje Tjeerds kan dus niet 3 keer gehuwd zijn. zelfs een tweede huwelijk zou niet juist zijn.
Wel toevallig dat ze tot drie keer toe uit Sint Jacobiparochie komt.

Bildt, het, huwelijken 1697
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 mei 1697 in St. Annaparochie
Man : Dirk Gerrits afkomstig van St. Jacobiparochie
Vrouw : Neeltje Tjaerdts afkomstig van St. Jacobiparochie
Trouwregister Hervormde gemeente St. Annaparochie 1600-1811 Inventarisnr.: DTB 120

Bildt, het, huwelijken 1723
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 april 1723 in St. Jacobiparochie
Man : Jan Klasen afkomstig van St. Jacobiparochie
Vrouw : Neeltje Tjeerds afkomstig van St. Jacobiparochie
Trouwregister Hervormde gemeente St. Jacobiparochie 1650-1772 Inventarisnr.: DTB 123

Bildt, het, huwelijken 1734
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 mei 1734 in St. Jacobiparochie
Man : Pytter Rinnerts afkomstig van Hallum
Vrouw : Neeltje Tjeerds afkomstig van St. Jacobiparochie
Trouwregister Hervormde gemeente St. Jacobiparochie 1650-1772 Inventarisnr.: DTB 123

Nog even wat aanvullingen
Beater Dirks, later Gorter, heb ik niet gedoopt kunnen vinden, het gezin was doopsgezind.

Het Bildt, dopen, geboortejaar 1778
Kind: Biater Dirks
Geboren op 20 september 1778 in St. Annaparochie
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Doopsgez. gem. Oudebildtzijl, geboorten 1764-1806 Inventarisnr. : DTB 130

Menk Bosje is geboren op 01-10-1821 in Het Bildt, zoon van Hendrik Dirks Bosje en Beater Dirks (Jaatertje) Gorter. Menk is overleden op 16-08-1822 in Het Bildt, 10 maanden oud.

Carla

Klaas Rein Noppert
Berichten: 58
Lid geworden op: zondag 11 dec 2005 10:35 am
Contacteer:

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door Klaas Rein Noppert » woensdag 4 mei 2011 11:49 am

Hallo allemaal.

Van Hendrik Dirks Bosje kom ik nog 2 kinderen tegen te weten:
Het Bildt, dopen, doopjaar 1754
Dopeling: Wijtske
Gedoopt op 24 maart 1754 in Vrouwenparochie
Dochter van Hindrik Dirks en niet genoemde moeder

en een 3e Dirk in het gezin.(de jonge)

Het Bildt, dopen, doopjaar 1756
Dopeling: Dirk
Gedoopt op 29 februari 1756 in Vrouwenparochie
Kind van Hendrik Dirks en niet genoemde moeder.
Hij is getrouwd met:
Bildt, het, huwelijken 1771
Vermelding: Derde proclamatie op 11 augustus 1771 in Vrouwenparochie
Man : Dirk Hendriks afkomstig van Vrouwenparochie
Vrouw : Pytje Jans Boetser afkomstig van St. Annaparochie
Opmerking : met attestatie naar St. Annaparochie, afgegeven na de derde proclamatie
en zij krijgen 3 kinderen:

Het Bildt, dopen, geboortejaar 1773, doopjaar 1773
Dopeling: Jan
Geboren op 26 maart 1773
Gedoopt op 25 april 1773 in St. Annaparochie
Kind van Dirk Hendriks en Pijtje Jans

Het Bildt, dopen, geboortejaar 1780, doopjaar 1780
Dopeling: Hendrik
Geboren op 22 maart 1780
Gedoopt op 23 april 1780 in St. Annaparochie
Kind van Dirk Hendriks en Pietje Jans

Het Bildt, dopen, geboortejaar 1783, doopjaar 1784
Dopeling: Japke
Geboren op 19 december 1783
Gedoopt op 14 maart 1784 in St. Annaparochie
Dochter van Dirk Hendriks en Pietje Jans
Zoek de volgende namen uit: Noppert, Noppers, Otten, Krottje, Vallinga, van Hasinga, Postma(Longerhouw)

jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door jacqueline » woensdag 4 mei 2011 12:06 pm

Hallo Douwe en anderen,

In willekeurige volgorde een aantal vragen/kanttekeningen, gisteravond al bijeen gesprokkeld, maar toen had ik geen puf meer om er een enigszins begrijpelijk verhaal van te componeren.

1.W.b. de genoemde bronnen: die zijn allemaal uit Het Bildt – als er geen nadere plaatsaanduiding bijstaat, is deze niet genoemd? En waar staan de R en de P voor en wat betekent precies cur bon v + m + gm/goed?

2.W.b. Leendert Cornelis Croddebosch: klopt het dat Cornelis eerder gehuwd was – en welk huwelijk zou dan het zijne zijn
Harlingen, huwelijken 1619
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 juli 1619
Man : Lenart Cornelis afkomstig van Oude Bildtzijl
Vrouw : Wlck Wlckes afkomstig van Harlingen
Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen 1613-1656
Inventarisnr.: DTB 331
Dopen te Harlingen: 1620 Griet; 1621 Griet; 1624 Rintie (!); 1627 Ulc; of
Harlingen, huwelijken 1625
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 juli 1625
Man : Lenert Cornelis afkomstig van St. Jacobiparochie
Vrouw : Brecht Dirckx afkomstig van Harlingen
Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen 1613-1656
Inventarisnr.: DTB 331
De wagenmaker Leender Cornelis X Arjaantje Engels die doopt te St. Annaparochie 1612 en 1616 is neem ik aan sowieso een ander?

3.
authorisatieboeken nr. 626, 11 nov 1646: moeder = Trijntie Sijbrens (overleden); kinderen uit 1e huwelijk: Lenert Aebis (16 jaar), Maertie Aebis (14 jaar) en Aertie Aebis (in 12e jaar); Reijner Clazen = requirant en 2e man van Trijntie Sijbrens; curators = Pijtter Lenerts en Lenert Croddebosch.
Is Pijtter een zoon van Lenert Croddebosch?

4. Hoe komt de naam Lenert eigenlijk “de familie binnengestapt” ?
Ik kwam deze twee heren tegen,zie geen enkel verband maar vond het wel toevallig
Bildt, het, huwelijken 1601
Vermelding: Bevestiging huwelijk in 1601 in St. Annaparochie
Man : Cornelis Lenerts
Vrouw : Tiets Tiessedr
Trouwregister Hervormde gemeente St. Annaparochie 1600-1811
Inventarisnr.: DTB 120

Bildt, het, huwelijken 1601
Vermelding: Bevestiging huwelijk in 1601 in St. Annaparochie
Man : Reyner Lenerdtz
Vrouw : Piet Mertensdr
Trouwregister Hervormde gemeente St. Annaparochie 1600-1811
Inventarisnr.: DTB 120
5.Begrijp ik nu goed, dat Cornelis Cornelis Crod X een mevr. Reinders, de ouders zijn van Leendert, Abe en Reinder Croddebos(ch)? Alledrie geboren zo rond 1600?

6. Zou dit het huwelijk kunnen zijn van Reinder Cornelis Croddebosch?
Harlingen, huwelijken 1643
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 januari 1643
Man : Reyn Cornelis afkomstig van Harlingen
Vrouw : Grietje Lieuwes afkomstig van Harlingen
Trouwregister Gerecht Harlingen 1632-1645
Inventarisnr.: DTB 314
Het huwelijk van wat zijn zoon lijkt te zijn
Bildt, het, huwelijken 1694
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 mei 1694 in St. Jacobiparochie
Man : Cornelis Reyns Krod afkomstig van St. Jacobiparochie
Vrouw : Frouckje Gerrits afkomstig van St. Jacobiparochie
Trouwregister Hervormde gemeente St. Jacobiparochie 1650-1772
Inventarisnr.: DTB 123
Had ik inderdaad ook gevonden – hij trouwt dan overigens wel erg laat?

7.
Rekeningboeken kerk- en armvoogden St.-Annaparochie, juni 1747: er is sprake van een erfenis van Reinder Cornelis Krottje.
Dit is een kleinzoon van de eerste?

8. W.b. de aktes uit leeuwarden 1628 en 1629: de daarin genoemde Anna Sibrantsdr. zal een zus zijn van Hielkje Siebrens, de moeder van de Leeuwarder Croddebossen. Huwelijk:
Leeuwarden, huwelijken 1600
Vermelding: Ondertrouw op 15 februari 1600
Man : Joannes Georgii Jusum
Vrouw : Anna Sybrens
Opmerking : hij is doctor
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1594-1812, eindjaar is 1603
Inventarisnr.: DTB 894
Echtpaar doopt o.a zoon Sybrandus:
Leeuwarden, huwelijken 1631
Vermelding: Ondertrouw op 30 november 1631
Man : Sybrandus Jusum
Vrouw : Anneke Gosans Regis afkomstig van Emden
Opmerking : hij is doctor-advocaat voor het Hof van Friesland
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1631-1638
Inventarisnr.: DTB 899
9. Is de Gerrit in deze akte nu vader Gerrit Gerrits, in dat geval ook Croddebos – of zoon Gerardus, die gedoopt lijkt als Gerrit, maar verder nergens zo genoemd wordt?
Aktenummer gg019-30a
Datum akte 1623-09-05
Soort bron Hypotheekboeken
Samenvatting
Duco Janszn te Leeuwarden. 2 Septembris 1622. Betreft verklaring van Feijcke Janszn, mr timmerman en burger te Leeuwarden, dat hij de schuldvordering van voornoemde Duco, Gerrijt Croddebos en Gerloff Foppis (allen alhier) en Obbe Martens (te Delfzijl) ter somma van in totaal 400 carolusguldens, heeft overgedragen aan Claas Simons Hoeck, coopman en burger te Leeuwarden.
10.
Van de vader van Gerrijt Jansen Krotte ontbreekt tot nog toe elk spoor. Maar deze Jan kan Jan Reijners zijn, die genoemd wordt in de authorisatieboeken van het Bildt en Jan Reijners zou dan een zoon kunnen zijn van Reijner Cornelis Crod, die genoemd wordt in de Bildtse recesboeken
Dat zou mooi zijn! Deze is er ook nog:
Het Bildt, dopen, doopjaar 1633
Dopeling: Gerryt
Gedoopt op 28 april 1633 in St. Annaparochie
Kind van Jan Gerrijts en niet genoemde moeder
Opm.: De ouders wonen aan de zeedijk
Herv. gem. St. Annaparochie, doop 1601-1812
Inventarisnr. : DTB 119
Van?
Bildt, het, huwelijken 1616
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 juni 1616 in Vrouwenparochie
Man : Jan Gerrits afkomstig van Oudebildtzijl
Vrouw : Dirckie Aeryens afkomstig van Vrouwenparochie
Opmerking : hij is bakker
Trouwregister Hervormde gemeente Vrouwenparochie 1597-1725
Inventarisnr.: DTB 127
11.
Gerrijt Jansen wordt genoemd in rekeningboeken van kerk- en armvoogden St.Ap: 9 juni 1727: Dito bet: aan Gerrijt Jansen Krottie 2 gls: 11 strs ter kost van Wijtske Jans kleinkint. Het lijkt erop dat hier de grootvader Gerrit Jans Krottje wordt bedoeld. Wijtske Jans is een kind van Jan Gerrijts Krodde.
Deze Jan toch?
Het Bildt, dopen, doopjaar 1672
Dopeling: Jan
Gedoopt op 14 juli 1672 in St. Annaparochie
Kind van Gerrijt Jans en niet genoemde moeder
Herv. gem. St. Annaparochie, doop 1601-1812
Inventarisnr. : DTB 119
(Ik heb overigens een overzicht gemaakt van de dopelingen van Gerrit Jans en zoon Jan Gerrits, waarbij ik me afvraag of er niet meerdere vaders met dezelfde naam zijn – laat ik even voor wat het is.)

12.
Japke is een dochter van Dirk Pytters en Tææd Jacobs. Japke is gedoopt op 4 april 1717 te Vrouwenparochie
Deze Japke zal jong zijn overleden, vanwege
Het Bildt, dopen, doopjaar 1717
Dopeling: Japke
Gedoopt op 4 april 1717 in Vrouwenparochie
Dochter van Dirck Pijtters, kramer en niet genoemde moeder
Herv. gem. Vrouwenparochie, doop 1623-1750
Inventarisnr. : DTB 125
13.
Beater (Ja(a)ter(tje)) is geboren op 20 september 1778, dochter van Dirk Jentjes en Dirkje Jentjes?.
Zoeken met Annaparochie doops* dirks: levert 11 dopelingen op. o.a.
Het Bildt, dopen, geboortejaar 1783
Kind: Ytje Dirks
Geboren op 12 mei 1783 in St. Annaparochie
Kind van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Doopsgez. gem. Oudebildtzijl, geboorten 1764-1806
Inventarisnr. : DTB 130
Zij overlijdt
Overlijdensakte Harlingen, 1826
Aangiftedatum 30 september 1826, blad nr. 76 (suppl. nr. 1-16a)
Ytje Dirks Gorter, overleden 30 september 1826, 44 jaar, vrouw
Gehuwd
Vlgs akte: Dv Derk Jentjes Gorter en Durkje Jentjes de Groot. Het lijkt me, dat niet bij twee verschillende gelegenheden hetzelfde verkeerde ouderpaar genoemd zal worden? Waar komt trouwens het
Zij (Japke)is gedoopt in Oudebildtzijl vandaan?
14. De enige die nu nog losloopt is Henricus Cumpar a Croddenbosch, die huwt te Franeker in 1651?

Groeten van Jacqueline

TjerkBosje
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 3 mei 2011 5:06 pm

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door TjerkBosje » woensdag 4 mei 2011 1:43 pm

Jacqueline:

Zowel uit Dirk1 als Dirk 2 is een complete tak Bosje voortgekomen. Alle leden van de families Bosje, Bossje, Bosjé en Bush (géén familie van) sinds het eerste voorkomen van hun naam in 1746 zijn geïnventariseerd en konden worden geplaatst. De afsluitende gegevens worden op dit moment nog verwerkt. Mogelijk nog dit jaar komt daar een publicatie over. Ik neem aan dat Douwe Zwart over het specifieke van Dirk1 en Dirk2 nog wel zal reageren.

Tjerk

tjarda
Berichten: 258
Lid geworden op: dinsdag 9 feb 2010 6:05 pm

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door tjarda » woensdag 4 mei 2011 3:57 pm

Typisch Bildts,

De naam Bosje is dan typisch Bildts, de naam Prosje is ook een achternaam die alleen daar voorkomt.
Misschien wel heel wat anders, maar deze naam klinkt wel het zelfde.

Tjarda

Zwart
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 1 apr 2011 2:41 pm

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door Zwart » woensdag 4 mei 2011 5:06 pm

Voor iedereen die info verzameld over Krottje, Bosje en Croddebosch,

Even snel reageren. Klaas Rein Noppert zegt dat hij nog twee kinderen heeft gevonden van Hendrik Dirks Bosje. Dat zijn wel kinderen van ene Hendrik Dirks, maar niet van bewuste Bosje en dat kunnen ook niet kinderen van hem zijn, want hij is reeds voor 23 mei 1753 overleden. Hoe weten we dat? Door een inventarisatie die plaatsvond op die datum op de boerderij van Hendrik Dirks Bosje en Japke Dirks.
Nu puntsgewijs de vragen en opmerkingen van Jacqueline.
1. De R staat voor requirant (aanvrager van de authorisatie). De P staat voor procureur (alleen vermeld indien de procureur ook familielid is). Cur bon staat voor curator bonorum (= over de goederen) en v + m+ gm/goed staat voor vaderlijke, moederlijke en grootmoederlijke goederen.
2. Er komen veel personen voor met de naam Lenert en Cornelis op het Bildt van de 17de eeuw, dus niet zeker.
3. We weten niet of Pijtter Lenerts een zoon van Lenert Croddebosch is. Ik beperk me tot de familienaam, anders wordt het nattevingerwerk.
4. Mogelijk correct. Maar de doopboeken van het derde Bildtdorp St.-Jacobiparochie ontbreken tot 1747 (dacht ik), dus moeilijk na te gaan.
5. Dat is best wel mogelijk omdat Cornelis Cornelis Crod in 1614 en Lenert Cornelis Croddebosch in 1646 beiden worden genoemd in een authorisatieakte m.b.t. ene Reijner Clasen. Ik vermoed dat ze vader en zoon zijn.
6.Zie mijn overzicht dat volgt.
7. Idem.
8. Zeer interessant.
9. Gerardus is een verfraaide versie van de voornaam Gerrit.
10. Zie mijn overzicht dat volgt.
11. Idem.
12. Ik kan je niet volgen wat betreft Japke Dirks, dat zij jong overleden is. Zij is voor 23 mei 1753 overleden.
Tot zover.

Ik doe hier nu zes generaties uit de doeken, alvorens bij Gerrijt Dircks Krottie en Hendrik Dirks Bosje uit te komen. Let op! Alles is nog min of meer onder voorbehoud! Ik heb de Leeuwarder Croddeboschen hier niet in verwerkt.

1. CORNELIS? … CRODDEBOSCH
zoon van … en …
* …
† …
x …
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
1. …
Er wordt op de Bildtkaart van schoolmeester-koster Jan Jans van 1570 ene Croddebosch vermeld.

2. CORNELIS CORNELIS CROD
zoon van Cornelis … Croddebosch en …
* ± 1570 …
† …
x … REIJNDERS
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
1. …
CCC wordt genoemd in authorisatieboek het Bildt 14 mrt 1614.

3. LEENERT CORNELIS CRODDEBOS
mogelijke zoon van Cornelis Cornelis Crod en …
* ± 1595 …
† 1660 Harlingen
x(1) ...

x(2) 6 jan 1658 Harlingen
AECHIE TIJERCKS
dochter van Tijerck … en …
* …
† …
uit deze huwelijken:
…
LCC zal eerder gehuwd zijn geweest. Hij was vroedsman en burgemeester van Harlingen.

3. REIJNER CORNELIS CROD
mogelijke zoon van Cornelis Cornelis Crod en …
* ± 1595 …
† na jun 1650 …
x …
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
…
Hij wordt genoemd in de recesboeken van het Bildt, 1644 en 1650.

3. ABE CORNELIS CROD
mogelijke zoon van Cornelis Cornelis Crod en …
* ± 1595 …
† voor 1646 …
x …
TRIJNTIE SIJBRENS
dochter van Sijbren … en …
* …
† 1646 …
uit dit huwelijk:
1. Lenart, * 1630 …
2. Maertie, * 1632 …
3. Aertie, * 1634 …
Hij wordt genoemd in de authorisatieboeken van het Bildt, 1646 en 1656.

4. CORNELIS REIJNDERS
zoon van Reijner Cornelis Crod en …
* ± 1620 …
† …
x …
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
…
Niets van bekend. De eerste van de twee ontbrekende schakels.

4. JAN …
zoon van … en …
* ± 1610 …
† …
x …
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk o.a.:
1. Gerrijt, * …
Niets van bekend, maar hij is de vader van Gerrijt Jansen Krotte.

5. REIJN CORNELIS
zoon van Cornelis ... en …
* ± 1645 …
† …
x …
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
…
Niets van bekend. De tweede van de twee ontbrekende schakels.


5. GERRIJT JANSEN KROTTE
zoon van Jan … en …
* ± 1640 …
† 1695? …
x … 1660-1679 St.Ap (ontbrekende huwelijken)
ATTIE JANS
dochter van Jan … en …
* …
† …
x(2) …
WIJTSKE …
dochter van … en …
* …
† …
uit deze huwelijken:
1. Jan, d 5 aug 1665 St.Ap
2. Jan, d 26 dec 1668 St.Ap
3. Jan, d 26 dec 1670 St.Ap
4. Jan, d 14 jul 1672 St.Ap
5. Hendrick, d 24 sep 1673 St.Ap
6. Claes, d 8 mrt 1674 St.Ap
7. Hendrick, d 6 dec 1674 St.Ap
8. Dirck, d 19 mrt 1677 St.Ap
N.B. In Recesboeken het Bildt, fol 153, den 2 Martij 1663 wordt de naam Gerrit Krottie genoemd.

6. CORNELIS REIJNS KROD
mogelijke zoon van Reijn Cornelis en …
* ± 1670 …
† …
x 20 mei 1694 St.Jp
FROUCKJE GERRITS
dochter van Gerrit … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
1. Gerrit?????
2. Reinder??????

6. DOUWE … KROTJE
zoon van … en …
* …
† …
x …
…
dochter van Gerrit … en …
* …
† …
uit dit huwelijk:
…
DK is de vader van Rein Douwes Krottje in generatie 7.

6. JAN GERRIJTS KRODDE
mogelijke zoon van Gerrijt Jansen Krottie en …
* …
† voor mei 1719 …
x(1) …
…
dochter van … en …
* …
† voor 14 mei 1702 …
uit dit huwelijk:
1. Entje, d 22 apr 1688 St.Ap
2. Gerrit, d 16 dec 1694 St.Ap
3. Wijtz, d 22 dec 1695 St.Ap
4. Gerrit, d 14 mrt 1697 St.Ap
5. Attie, d 5 jun 1698 St.Ap
6. Gerrit, d 29 okt 1699 St.Ap
7. Jannigje, d 25 dec 1701 St.Ap

x(2) 14 mei 1702 Vrp
GOICKIE JILLIS
dochter van Jille … en …
* …
† voor 29 mrt 1714 …
uit dit huwelijk:
1. Jancke Krodde, d 17 feb 1704 Vrp
2. Sijmon, d 14 nov 1706 St.Ap
3. Sijmon Krod, d 20 mei 1708 St.Ap

6. JAN CROTTIJE
mogelijke zoon van Gerrijt Jansen Krottie en …
* …
† voor 1725 …
x …
CLARE SEIJES
dochter van Sije … en …
* …
† na 1725 …
mogelijk uit dit huwelijk:
1. Frans, d 1 mrt 1696 Vrp
2. Wijtzke, d 21 mrt 1697 Vrp
3. Trijntie, d 21 mrt 1698 Vrp
4. Gerrijt, d 8 apr 1699 Vrp
5. Cornelis, d 21 mei 1700 Vrp
6. Enne, d 21 mei 1701 Vrp
7. Arjen, d 15 jul 1703 Vrp
8. Tuenes, d 15 mei 1705 Vrp

6. HENDRICK GERRITS KROTTJE
mogelijke zoon van Gerrijt Jansen Krottie en …
d 6 dec 1674 St.Ap
† voor 30 mrt 1716 St.Ap
x …
…
dochter van … en …
* …
† …
uit dit huwelijk: …
N.B. Waarschijnlijk is Hendrick Gerrijts Krottje ongehuwd, want broer Dirck Gerrijts Krottje is voor 30 mrt 1716 zijn erfgenaam (huis in de Warmestraat te St.Ap).

6. DIRCK GERRIJTS KROTTJE
zoon van Gerrijt Jansen Krottie en Wijtske? …
d 19 mrt 1677 St.Ap
† jan 1724 St.Ap
x 9 mei 1697 St.Ap
NEELTIE TJAERDTS
mogelijke dochter van Tjaerd Douwes en Dirckie Dirks
* …
† 20 jul 1726 St.Ap
uit dit huwelijk:
1. Gerrijt, d 1 mei 1698 St.Ap
2. Dirkje, d 31 jul 1701 St.Ap
3. Dirkje, d 18 feb 1703 St.Ap
4. Tjeerd, d 1 mrt 1705 St.Ap
5. Wijtske, d 23 jan 1707 St.Ap
6. Hendrik, d 30 nov 1711 St.Ap

In de zevende generatie krijgen we dan Gerrijt Dirx Krottie die in 1720 trouwt met Houckje Ennes en in 1730 met Hiltje Gosses. Dan is het mogelijk dat hij op 4 jun 1747 St.Ap trouwt met Hiltje Jans, dochter van Jan … en …; * …; † …; uit dit huwelijk:
1. Dirk, d 13 apr 1749 St.Ap
2. Klaas, * 19 nov 1753 St.Ap
3. Houwkje, * 12 mei 1762 St.Ap
4. Hendrik, * 15 feb 1763 St.Ap
Want als we ervan uitgaan dat de Gerrit Dirks van het derde huwelijk een andere, jongere persoon is, dan moet er in generatie 7 een Dirk Krottie rondlopen en die ben ik niet tegengekomen.

Verder hebben we hier in generatie 7 Hendrik Dirks Bosje, Rein Douwes Krottje (komt voor in weesboeken 1727), Gerrit Cornelis Krottje en Reinder Cornelis Krottje.

Let op! Een en ander is onder voorbehoud.

Voor Jacqueline: op de kaart van 1570 staat bij een bepaalde boerderij de naam Croddebosch vermeld. In het Bildtse archief zijn de pachterslijsten van het Oud-Bildt van 1527-1574 aanwezig. Daarin komt de familienaam Croddebosch niet voor, maar zijn voornaam en patroniem wel. Ik werk eraan om uit te pluizen welke naam bij welke boerderij behoort.
De Leeuwarder Croddeboschen heb ik dus (nog) niet gekoppeld aan de Bildtse.

Voor Klaas Rein Noppert: ‘jouw’ Rein Gerrits Krottje zal zeer zeker een zoon zijn van Gerrit Cornelis Krottje wanneer Gerrit zijn broer Reinder vernoemt.

Ik wacht af wat wij, hier op het forum, nog meer kunnen ontdekken over de oude, niet meer bestaande familienaam Croddebosch.

Douwe Zwart

TjerkBosje
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 3 mei 2011 5:06 pm

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door TjerkBosje » woensdag 4 mei 2011 8:21 pm

tjarda schreef:Typisch Bildts,

De naam Bosje is dan typisch Bildts, de naam Prosje is ook een achternaam die alleen daar voorkomt.
Misschien wel heel wat anders, maar deze naam klinkt wel het zelfde.

Tjarda

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door catharina » woensdag 4 mei 2011 8:44 pm

Hier een Krottje voor Klaas Rein
Carla
Dirk Gerrits Krottje, zoon van Gerrit Dirks Krottje en Hiltje Jans. Hij is gedoopt op 13-04-1749 in Sint Annaparochie. Dirk is overleden op 12-02-1810 in Sint Annaparochie, 60 jaar oud.
Dirk trouwde, 33 jaar oud, op 29-09-1782 in Sint Annaparochie met Klaasje Bokkes, 31 jaar oud. Klaasje is een dochter van Bokke Iepes en Aaltje Tjeerds. Zij is gedoopt op 19-01-1751 in Sint Annaparochie. Klaasje is overleden op 06-03-1820 in Sint Annaparochie, 69 jaar oud.
Overlijdensakte Het Bildt, 1820
Aangiftedatum 8 maart 1820, blad nr. 7
Klaasje Fokkes, overleden 6 maart 1820, 75 jaar, vrouw Weduwe
Er staan andeer ouders in de overlijdensakte.

Kinderen van Dirk en Klaasje:
1 Gerrit Dirks Krottje (Rodgers), geboren op 17-06-1783 in Sint Annaparochie. Volgt II-a.
2 Jan Dirks Krottje, geboren op 24-08-1785. Hij is gedoopt op 25-09-1785 in Sint Annaparochie. Jan is overleden op 25-09-1807 in Het Bildt, 22 jaar oud.
3 Aaltje Dirks Krottje, geboren 25-03-1789 in Sint Annaparochie. Volgt II-b.

II-a Gerrit Dirks Krottje (Rodgers) is geboren op 17-06-1783 in Sint Annaparochie, zoon van Dirk Gerrits Krottje (zie I) en Klaasje Bokkes. Hij is gedoopt op 27-07-1783 in Sint Annaparochie. Gerrit is overleden op 24-03-1854 in Het Bildt, 70 jaar oud.
Gerrit trouwde, 29 jaar oud, op 24-03-1813 in Sint Annaparochie met Baukje Jans, 28 jaar oud. Baukje is geboren op 06-06-1784 in Vlieland, dochter van Jan Alles en Akke Sybes.

II-b Aaltje Dirks Krottje is geboren op 25-03-1789 in Sint Annaparochie, dochter van Dirk Gerrits Krottje (zie I) en Klaasje Bokkes. Zij is gedoopt op 17-05-1789 in Sint Annaparochie. Aaltje is overleden op 26-05-1828 in Het Bildt, 39 jaar oud. Aaltje trouwde, 30 jaar oud, op 11-07-1819 in Het Bildt met Berend Schotman, ongeveer 25 jaar oud. Berend is geboren omstreeks 1794 in Burg Steinfurt Pruisen Duitsland, zoon van Jan Hendrik Schotman en Anna Catharina Schotman.


En hier de man die door het leven gaat als Haarsma en eindigt als Krottje

Pieter Ennes Krottje/Haarsma is geboren omstreeks 1759, zoon van Enne Gerrits Krottje en Grietje Gerryts. Pieter is overleden op 30-08-1826 in Het Bildt, ongeveer 67 jaar oud.
Bij het huwelijk van de kinderen heet hij Haarsma en bij zijn overlijden heet hij Krottje
Bij het huwelijk van zijn zoon Enne ondertekent hij met Haarsma.
beroep: werkman
Pieter trouwde, ongeveer 36 jaar oud, op 22-02-1795 in Sint Annaparochie met Minke Alberts, ongeveer 24 jaar oud. Minke is geboren omstreeks 1771. Minke is overleden op 13-03-1827 in Het Bildt, ongeveer 56 jaar oud.

Kinderen van Pieter en Minke:
1 Enne Pieters Haarsma, geboren omstreeks 1798 in Sint Annaaprochie. Enne is overleden op 05-03-1844 in Sint Jacobaparochie, ongeveer 46 jaar oud.
Memories van Successie
Kantoor Leeuwarden, overl. jaar 1844
Overledene : Enne Pieters Haarsma
Overleden op: 5 maart 1844
Wonende te : St.Jacobiparochie
Tekst: gardenier (Klein Noordend nr.206);
man van Maartje Douwes de Boer, gardeniersche; vader van minderjarige Douwe en Jan Ennes Haarsma.
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
2 Janke Pieters Haarsma, geboren omstreeks 1802 in Sint Jacobiparochie. Volgt II-a.
3 Tjitske Pieters Haarsma, geboren omstreeks 1809 in Sint Annaparochie.
4 Albertje Pieters Haarsma, geboren omstreeks 1814 in Sint Jacobaparochie. Volgt II-b.

II-a Janke Pieters Haarsma is geboren omstreeks 1802 in Sint Jacobiparochie, dochter van Pieter Ennes Krottje/Haarsma (zie I) en Minke Alberts. Janke trouwde, ongeveer 28 jaar oud, op 26-05-1830 in Menaldumadeel met Wieger Kornelis de Jong, ongeveer 35 jaar oud. Wieger is geboren omstreeks 1795 in Oude Bildtzijl, zoon van Kornelis Reinders de Jong en Jeltje Wiegers.

II-b Albertje Pieters Haarsma is geboren omstreeks 1814 in Sint Jacobaparochie, dochter van Pieter Ennes Krottje/Haarsma (zie I) en Minke Alberts. Albertje trouwde, ongeveer 26 jaar oud, op 14-05-1840 in Het Bildt met Arjen Gerbens Steensma, ongeveer 28 jaar oud. Arjen is geboren omstreeks 1812 in Sint Jacobaparochie, zoon van Gerben Arjens

jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Krottje, Bosje en Croddebosch

Bericht door jacqueline » woensdag 4 mei 2011 9:52 pm

Ben nog bezig, maar voor nu vast:
9. Gerardus is een verfraaide versie van de voornaam Gerrit.
OK – maar is het nu de vader of de zoon?
12. Ik kan je niet volgen wat betreft Japke Dirks, dat zij jong overleden is. Zij is voor 23 mei 1753 overleden.
Het is ook onnavolgbaar; ik begrijp het zelf inmiddels evenmin. Ws toch iets te lang doorgegaan gisteravond, en vanmiddag bij plaatsen niet scherp genoeg bewerkt. Daarom ga ik nu maar wat kortere berichtjes plaatsen, dan blijft het voor mezelf ook wat overzichtelijker allemaal.
Want als we ervan uitgaan dat de Gerrit Dirks van het derde huwelijk een andere, jongere persoon is, dan moet er in generatie 7 een Dirk Krottie rondlopen en die ben ik niet tegengekomen.
Gerrit Dirks zal inderdaad ten derde male gehuwd zijn:
Het Bildt, dopen, geboortejaar 1789, doopjaar 1789
Dopeling: Janke
Geboren op 9 augustus 1789
Gedoopt op 4 oktober 1789 in St. Annaparochie
Kind van Pieter Dirks en Houwkje Gerrits Krotje
Herv. gem. St. Annaparochie, doop 1601-1812
Inventarisnr. : DTB 119
groet, Jacqueline

Plaats reactie