Uitleg persoonskaart Jacob Marten Bakker

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Uitleg persoonskaart Jacob Marten Bakker

Bericht door Hans_A » donderdag 6 jan 2011 10:13 pm

Wie kan mij uitleg geven over de Persoonskaart van Jacob Marten Bakker, hij is geboren 9 april 1882 te Woudsend .
Het gaat met name om zijn kinderen die op deze lijst vermeld staan. Uit zijn eerste huwelijk met Hendrikje Postma heb ik genoteerd :
Jochum Bakker 1914 te Leeuwarden overl 17-01-1916
Vogeltje Bakker 1 dec 1916
Jochum Jacob Bakker 23 juli 1921
Wopke Jacob Bakker 15 aug 1925
Abe Jacob Bakker 8 april 1928
De overige kinderen lijken mij zijn stiefkinderen , kinderen van zijn tweede vrouw Adriana van Mierloo
Moeder is Fokeltje Bakker 22 oktober 1852 te Sloten in tressoir vind ik geen verdere gegevens betreffende deze Fokeltje Wie heeft er aanvullende informatie. Neem aan dat dit gezin naar Limburg is vertrokken vanwege de opkomende kolenmijnen aldaar
Laatst gewijzigd door Hans_A op vrijdag 7 jan 2011 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jaap
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 29 apr 2006 11:06 pm

Re: Uitleg persoonskaart Jacob Marten Bakker

Bericht door jaap » vrijdag 7 jan 2011 9:46 am

Dag Hans,
Adriana van Mierlo was eerder (8-12-1917) in Hoensbroek getrouwd met Zacheus Pieter Vellinga. Het klopt dus dat het de stiefkinderen zijn. Ik denk dat Fokeltje dezelfde is als Vogeltje Bakker, geboren 22-10-1855 in Sloten, dochter van Johan Jacobs Bakker en Sjoukje Sijbrands Dijkstra. Opa Johan heeft de aangifte gedaan van zijn kleinzoon Jacob Marten (zie Alle Friezen). Wat ik raar vind is dat er geen kinderen zijn uit de eerste 10 jaar van het huwelijk tussen Jacob en Hendrikje.
Groeten, Jaap.

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Uitleg persoonskaart Jacob Marten Bakker

Bericht door simkos » vrijdag 7 jan 2011 10:12 am

Beste Hans,

In 1914 werd het systeem van bevolkingregisters - dikke folianten (delen) gewijzigd is een los bladig systeem, genoemd "gezinskaarten" en 1938 is dit gewijzigd in "'persoonkaarten-steem" - 1 kaart voor iedere persoon.

De gezinskaart werd aangelegd bij binnenkomst in ieder gemeente. Vast werden gelegd de gegevens van het gezin op het moment van binnenkomst. Uit het gezin vertrokken gezinsleden of overleden familieleden worden niet opnieuw vermeld. In het geval dat van een zoon of dochter die ging trouwen, werd een nieuwe gezinskaart aangelegd. Het is dus geen cumulatief register van alle gebeurtenissen van de familie. Je zult meerder gezinskaarten uit verschillende gemeenten moeten verzamelen. Simkos

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Uitleg persoonskaart Jacob Marten Bakker

Bericht door Hans_A » vrijdag 7 jan 2011 1:21 pm

De bestanden heb ik verwijderd.
De vrouw van Jacob Marten Bakker (Hendrikje Postma), had een oudere zus ook genaamd Hendrikje.
Geboorteakte Opsterland, 1880
Aangiftedatum 25 maart 1880, akte nr. 110
Hendrikje Postma, geboren 23 maart 1880
Dochter van Jogchum Postma en Ynskje Ebes Pronk

Ik ga er vanuit dat deze jong is overleden, hoewel ik geen overlijden van haar kan vinden.
Tussen 1880 en september 1884 vind ik ook geen geboorten meer van Jogchum Postma en Ynskje Ebes Pronk
Wat zou hier de reden van kunnen zijn.

Plaats reactie