Christina Acker - waar is haar geboorte akte (+/- 1865)?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Sylvia

Christina Acker - waar is haar geboorte akte (+/- 1865)?

Bericht door Sylvia »

In onze familie is er een verhaal dat er 2 broers (beide machinist) van Gelderland met 2 zusters van Leeuwarden zijn getrouwd.
Johannes Adolph WINTERS is in 1887 met Christina ACKER getrouwd en Bernard Willem Joseph WINTERS in 1892 met Maria Cornelia ACKER. Beide echtparen hebben verscheidene kinderen gehad.
Van Maria is bekend dat ze de dochter van Godard Jacobus ACKER en Geesje de HAAN was en dat ze in ieder geval 10 broers en zusters heeft gehad, maar Christina's geboorte akte is niet (online) te vinden. (Misschien is de akte verloren gegaan of komt ze van een andere provincie die haar akte nog niet heeft verwerkt?)

Kan iemand toevallig bevestigen dat zij inderdaad een zuster van Maria was?
Ook ben ik geinteresserd te horen of er anderen zijn die ook onderzoek hebben gedaan naar de voorouders van deze families (Ik heb bv gevonden dat de ACKERs oorspronkelijk van Harlingen komen) zodat we misschien onze gegevens kunnen vergelijken

Hartelijk dank vanuit Australia

Sylvia
Everardus

Bericht door Everardus »

Geboorteakte Leeuwarden, 1859
Aangiftedatum: 10 augustus 1859, blad of aktenr.: 477, nr. suppl.:
Christiaan Acker, geboren 8 augustus 1859
zoon van Godard Jacobus Acker en Geesje de Haan

Gr. Everardus
Gast

Bericht door Gast »

Sorry ik zie dat de naam Christiaan is.
Foutje!
Everardus
Everardus

Christiaan of Christiana??

Bericht door Everardus »

Misschien moet Christiaan wel Christina zijn?
De huwelijksakte en bijlagen uit 1887 zal uitsluitsel hierover geven.
Maar ja, jij woont aan de andere kant van de wereldbol.
Misschien voelt iemand zich aangesproken om de bijlagen even te bekijken, anders neem ik de taak op mijn schouders, maar dat wordt dan eind van de week.
Gr. Everardus
Dirk Feenstra
Berichten: 134
Lid geworden op: vrijdag 10 mar 2006 11:07 am
Locatie: Ommen

Bericht door Dirk Feenstra »

Had Christiaan ook al gevonden, maar aangezien er staat "zoon van" leek me het niet logisch, indien er "kind van" had gestaan zou ik ook hebben gedacht dat Christiaan, Christina had moeten zijn. Misschien dat het origineel uitkomst biedt?

Op genlias het volgende gevonden:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden Archieflocatie Drents Archief

Algemeen Toegangnr: 0167.015
Inventarisnr: 1912
Gemeente: Meppel
Soort akte: overlijden
Aktenummer: 86
Aangiftedatum: 25-07-1912

Overledene Wilhelmina Christina Maria Winters
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 25-07-1912
Overlijdensplaats: Meppel

Vader Johannes Adolph Winters

Moeder Christina Acker

Nadere informatie geboortepl: Leeuwarden; geboortedatum: 17-12-1887; beroep overl.: zonder; beroep vader: opz. machinist;


Wellicht is Christina zelf ook afkomstig uit Drente? Behalve de geboorteaktes van de 4 kinderen geen gegevens over Christina ontdekt.

Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

Algemeen Gemeente: Leeuwarden
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: A 624
Aangiftedatum: 19-12-1933

Overledene Johannes Adolph Winters
Geslacht: M
Overlijdensdatum: 18-12-1933

Partner
Relatie: gehuwd

Nadere informatie Leeftijd: 68 jaar


Bij relatie staat "gehuwd", Christina is dus waarschijnlijk na 1933 overleden.
Sylvia

Christina Acker - geboorte akte

Bericht door Sylvia »

Daar een van de kinderen van Christina de naam Godard Jacobus Winters heeft, zou je denken dat ze in ieder geval verwant is aan Maria omdat Godard Jacobus een familie naam is.

Als Christina inderdaad een dochter is van Godard Jacobus Acker dan zal ze of in Harlingen of in Leeuwarden zijn geboren (De familie komt oorspronkelijk van Leeuwarden maar heeft een tijd in Harlingen gewoond en is daarna weer naar Leeuwarden teruggekeerd).

Het is wel vreemd dat de akte niet online te vinden is. Misschien is Christiaan inderdaad Christina en is het indertijd verkeerd overgenomen. Helemaal omdat er verder geen akten schijnen te bestaan met de naam Christiaan. Ook zijn er geen mannelijke familie leden met de naam Christiaan, maar Geesje de Haan's moeder was wel een Christina (Stijntje van Schepen)

Evardus, als je al toevallig de tijd hebt om de akten voor me in te kijken zou ik dat op prijs stellen. Het is niet urgent, maar ik wilde eens weten of het verhaal van de 2 broers en 2 zusters nou echt waar was. De trouw akte gegevens zijn: 6 juli 1887, akte nr. 123. Misschien dat de bijlagen inderdaad de oplossing zullen geven (Soms is het lastig on vanuit het buitenland onderzoek te doen al komt er steeds meer online). Alvast bedankt.
Everardus

Bericht door Everardus »

Sylvia,

Ik zal de bijlagen nakijken en de geboorteakte.

Gr. Everardus
Everardus

Christina TENONRECHTE CHRISTIAAN GENOEMD

Bericht door Everardus »

Hoi Sylvia,

Een foutje van Tresoar wat ik al dacht.
Dat Tresoar er zoon van heeft gemaakt is logisch, want als je fout leest Christiaan, ga je er vanuit dat je met een zoon te maken hebt.
Zowel de bijlage als de originele akten geven aan dat zij een dochter is.
Dus CHRISTINA geboren 8 augustus 1859 (477) aangifte 10 aug. 1859.
Wellicht kan de WEBMASTER het foutje herstellen?
Gr. en succes aan de andere kant.
Everardus
Sylvia

Bedankt voor het opzoeken

Bericht door Sylvia »

Hi Everardus, bedankt voor het opzoeken. Zo zie je maar weer dat je voor zichtig moet zijn met online gegevens. Prive websites hebben vaak kleine foutjes (daarom dubbel check ik alles wanneer ik Nederland bezoek), maar ook Tresoar en Genlias zijn niet 'fool proof'. In ieder geval weet ik nu dat het familie verhaal waar was.
Much appreciated, Sylvia
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Christiaan is Christiana

Bericht door Everardus Rollema »

Sylvia,

Graag gedaan en heb inmiddels bericht ontvangen van Tresoar, dat de naam t.z.t. gecorrigeerd zal worden in Christiana.
Gr.
Everardus
Plaats reactie