Re: Bauke Durks de Boer

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Bauke Durks de Boer

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 15 dec 2005 10:53 pm

Waar ik ook benieuwd naar ben is de lijn van Bauke Durks de Boer (en Waltje Reins Miedema naar ik aanneem) naar ..
Nou nee, ik kom van deze:

Ytte Dircks x Grietje Ennes Bauckes x 1677 Roodhuis rk
|
Dirk Ytes ca. 1688
xWaltje Wijbrens (Broek) x 9 februari 1716 Langweer-Teroele/st Nic. rk
|
Bauk-e Durks, Boornzwaag - ged. 26-9-1723 St.Nic rk: p wijbring douwes
x Minke (Ninke) Siebrens, x 29-5-1748 Bolsward, gt. zijn vader Durk Yttes
|
Waltje Baukes 17-3-1749 Bolsward rk
x Pier Hendriks, x 1772 Bolsward rk
|
Hendrik Piers Hiemstra 1773 Bolsward rk
x Jetske Pieters, x 1796 Dronrijp rk
|
Piterke Hendriks Hiemstra
x Jan Dirks Postma x 1836

en zo door tot Jeltje Wetting (x Ypke Huisman)

Nou ben ik toch benieuwd naar die andere Bauke Durks de Boer.

Sible Hettinga

Bauke Durks de Boer

Bericht door Sible Hettinga » vrijdag 16 dec 2005 1:20 pm

Geachte Margreet,

Waltje Baukes (1749) had een broer Durk Baukes, gedoopt r.k. Bolsward St. Martinus op 2 juli 1754.

Genoemde Durk Baukes trouwde Wonseradeel 19 juni 1790 met Bottje Johannes, uit welk huwelijk onder meer geboren zijn:
1. Fetje Durks de Boer, gedoopt r.k. Sensmeer op 1 oktober 1795, zij trouwde met Hille Jans Ypma; en
2. Bauke Durks de Boer, gedoopt r.k. Bolsward St. Martinus op 3 januari 1798, hij trouwde met Waltje Reins Miedema.

Genoemde Fetje en Hille zijn oudouders van mij.

Met vriendelijke groet,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bauke Durks de Boer

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 16 dec 2005 1:38 pm

Hoi Margreet,

jouw lijn naar Ytte Dircks via Bauke Durks is mij geheel duidelijk. Had ik zelf niet kunnen vinden, maar via een grafsteenfoto van Ypke huisman en Jeltje Wetting en ook mbv de persoonskaart van Jacob Wetting en Akke Homminga kreeg ik een goed overzicht van de familie.

Bauke, Durk, de Boer, het zijn veel voorkomende namen en ik had dus niet moeten gokken. De Bauke Durks de Boer die met Waltje Reins Miedema getrouwd was, komt van Edens. Zijn ouders waren Durk Baukes en Botje Johannes de Boer, Botje hertrouwde met Feike Johannes Yntema. Omdat ik ook met onderzoek naar de Yntema's begonnen ben, kwam ik in aanraking met deze familie de Boer, maar ook via Bottje Baukes de Boer die met Klaas Klazes Hettinga was gehuwd, en tot slot, zoon Jan Durks de Boer trouwde met Akke Gaeles Galama, kortom heel veel aanknopingspunten.

Over deze RK familie de Boer is in 1980 een publikatie verschenen, geschreven door P.F. Buikstra uit Hoogkarspel, vast wel op Tresoar aanwezig.

Maar wat jou waarschijnlijk het meest interesseert is het voorgeslacht van Bauke Durks de Boer, welnu zijn ouders waren dus Durk Baukes en Botje Johannes, Durk Baukes was zoon van Bauke Durks en Minke Sybrens en kleinzoon van Durk Yttes en Waltje Wybrens.
En dan kun jij een en ander wel weer ergens aanplakken dacht ik zo.

Groetjes, Maikel.

Gast

Bericht door Gast » zaterdag 17 dec 2005 12:00 am

Hallo allebei,

Ik had de broers en zussen gevolgd tot x Botje Johannes, ged. 1765, maar haar kinderen en ook het 2e huwelijk nog niet.
Ik had wel weer IJsselmuiden x Dirk Hilles Ypma, maar dat was omdat ik Schoffelmeer een stukje uitgevolgd had.

De Yntema's heb ik van x 1722 tot ca. 1800, omdat ik de broers en zussen Wisma ( x ca. 1690-1700) een tijdje uitgevolgd heb. Ik had niet gezien dat Feike hertrouwt.

Waltje Reins ... Ik had wel haar vader en zijn 3 voorgaande generaties, en haar grootmoeder waltje simmes terug tot Hette Simens x 1684 Burgwerd.
(Ik had ze ooit uitgeplozen omdat ze in het doopboek stonden en ik benieuwd was of deze simme en ette en waltje, bij de andere simme en itte en waltje hoorden. Maar nee dus.)

Dus ik heb iedereen er tussen of aangeknoopt.
Hebben we 1 kluwentje ontward, knopen we weer een nieuwe ...

O, en Maikel - het leek me verstandig eerst even de bauke durks kort te sluiten alvorens nog meer onbekende mensen naar je toe te smijten - ingeval je het over een andere de Boer had.
Ik had verwacht dat de wetting-site nog bestond, maar die is blijkbaar uit de lucht.

Aardig wat Ytte Dirks afstammelingen staan ook hier:

http://www.betuwe.net/~elsingkb/genealogy/genealogy.htm
links bij familienamen - flapper - en dan parenteel dirk.

----------------------------------------
Voor de belangstellenden, de voorouders grietje innes:

1 Grietie Innes, bij x van Oppenhuizen, overleden omstreeks 1702.
Zij trouwde met Ytte Dircx, geboren in Uitwellingerga, overleden omstreeks 1696.
wnd. Uitwellingerga, Langweer, Dijken, Follega

Generatie 2 ( ouders )

2 Enne Bauckes, Uitwellingerga ot 1635
3 Anke-Aneke Meije Greeltsdr., geboren in Broek.

Generatie 3 ( grootouders )

6 Meije Greelts of Grieldtszn, geboren in Broek, boer te Broek ot 1608
7 GRIET Heredr, geboren in Oppenhuizen.

Generatie 4 ( overgrootouders )

12 GRYOLDT Juckes.
Als Gryoldt Jwckis te Bruyck- 20 st. Personele Impositie

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bauke en Waltje en nog wat

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 17 dec 2005 11:53 am

Hoi Margreet, leuk dat je vraagt naar Bauke Dirks de Boer en Waltje Reins Miedema en in een antwoord verwijst naar de Elzinga site waar het gehele antwoord op staat. Bekend verschijnsel. Af en toe even rust nemen kan helpen.

Maar voordat je rust neemt moet er nog wel een afronding komen mbt de Ynte Jacobs familie vind ik, want anders krijg je niet echt rust lijkt mij. En in alle eerlijkheid : ik ook niet.

Nog even een heel klein vraagje waar je niet echt moe van wordt denk ik:
Hoe kun je fragmenten kopiëren zoals ik jou enkele keren heb zien doen.
Je begint dan met: Quote en dan volgt de tekst in een wit veld.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 18 dec 2005 10:14 pm

Ik had het afgekeken van andrys - knop zit naast b i u

1e quote is aan - 2e keer is weer uit/sluiten
kan ook wel met sluit tags denk ik, probeer maar even met voorbeeld

alles wat weer dicht is ziet eruit als haakje\haakje.
knop die aan-in werking is krijgt zelf een * - zo vergeet je niet weer te sluiten.

dus qoute aan-plak de tekst neder-quote weer uit.

als je uit eerdere of verschillende forum-berichten wilt quoten, trek ik altijd meerdere tresoars open (ga naar forum of dopen bv. dan via rechtermuisknop-open in new window/nieuw venster, als je nederlandse versie hebt.

Dat gaat wel eens fout, met heen en weer schakelen, ga ik weer door de inlog heen - sta ik er weer als gast.

en de eerste vraag - ik was met iets anders bezig.
Ik weet dat elzinga niet volledig is, en achteraf zat het dichterbij dan ik dacht. Dus ik had verkeerd ingeschat dat ik er vergeefs of teveel tijd aan kwijt zou zijn.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

biu

Bericht door Maikel Galama » maandag 19 dec 2005 10:11 am

Hoi Margreet, ik moest wel even nadenken, wat is biu, toen moest ik hier en daar wat oefenen, maar ik heb hem,kijk maar:
1e quote is aan - 2e keer is weer uit/sluiten
En de smilies lukken ook nog steeds. :!:

En rust nemen hoeft blijkbaar niet ?

Bedankt, Maikel.

Plaats reactie