Molenaar uit Lemmer en voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Molenaar uit Lemmer en voorouders

Bericht door tondejong »

Wiebe Nolkes Molenaar is te Follega geboren en op 22-01-1747 in Lemmer rk gedoopt.

Wiebe is een zoon van Nolle Wybrands en Froukje Pieters. Dezen zijn op 03-05-1733 te Woudsend-Ypecolsga getrouwd.
Naast Wiebe, hun laatste kind, hadden Nolke en Froukje nog de zonen Wybrin, Peter, Mentje, Reinck en Sake alsmede een dochter Mayke.

De ouders van Nolle zijn Wybren Heeres en Maike Nolkes die op 21-04-1701 te Lemmer getrouwd zijn.

De ouders van Froukje zijn mij niet met zekerheid bekend. Eeen passend paar vormen Pieter Wiebes en Markje Dirks die op 17-04-1706 te Lemmer trouwden. In 1717 laten zij hun zoon Jacob rk te Lemmer dopen en in 1721 komt hun dochter Metje in het doopboek voor. De doopgetuigen zijn Dedde Hilles en Tetje Wiebes.
Omdat voor 1717 in Lemmer nog geen inschrijving in het rk doopboek plaatsvond kan Froukje goed een eerder kind van Pieter en Markje zijn.

Aanwijzingen voor Pieter en Markje als ouders van Froukje zijn:
. Vernoeming van vader Pieter
. mogelijke medevernoeming van Markje, Markje wordt dan Mayke
. dochter Aaltje van de doopgetuigen Dedde Hilles en Tetje Wiebes is in 1744 doopgetuige bij de doop van dochter Mayke van Froukje
. Pieter Wiebes heeft een zus Vroukje die ook Pey genoemd wordt. Froukje Pieters, waarvan ik dus voorlopig veronderstel dat Pieter Wiebes ebn Markje Dirks haar ouders zijn, wordt ook als Pey vermeld (is dit overigens een Groningse variant van Froukje?).

Wie weet meer over Pieter Wiebes en Markje Dirks?
margreet

mayke-markje-meinse

Bericht door margreet »

Ik niet, maar ik zou niet van Markje een Mayke maken. Temeer daar er een echte Mayke Nolkes was, die wel vernoemd zal zijn
Ik had een Meinse waar jij een Mentje hebt, - geen idee of daar een Markje mee bedoeld was of kan zijn.
ik had geen Mayke- en maar 1 Wiebe/wybrin - dus ik zal er nog eens naar kijken.
Gezoek op meinse bracht me destijds niet verder.

Molenaar is ook half behandeld in het onderwerp:
Pieter Wiebes en Lucia (Lutje) Roelofs.
met de zoek bovenin dit scherm kun het wel vinden. (zoek molenaar)
We hebben daar in elk geval het complete gezin van Nolke Wybrens ouders, en wat verdere Molenaars na 1811.
Als je dat allemaal al hebt, kun je het overslaan. (het is wel even zoeken in de discussie).

Margreet
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

molenaar lemmer

Bericht door tondejong »

hallo Margreet,
Markje is ook Marchje, dit komt denk ik van Maria en dan zou Mayke wel kunnen. Overigens denk ik ook dat Mayke naar de moeder van Nolle vernoemd is.
Van Mentje/Meinse naar Markje lijkt me te ver. Bovendien trouwt Mentje in 1767 St Nic, met Trijntje Pieters.
Ik heb de gedachtenwisseling op dit forum over Pieter Wiebes en Lutje Roelofs nog eens doorgelezen. Het lost voor mij voorlopig nog niets op over de Pieter Wiebes die in 1706 te Lemmer met Markje Dirks trouwde
Hartelijke groeten Ton
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

namenthesaurus

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Ton,

Ik had Meinse voor een Mintje/Minske versleten, meisje in elk geval.

Namenthesaurus zegt dit bij Markje:
Hoofdvorm: MARKJE (vrouw)

Schrijfvorm(en): Mark, Markje, Merck, Merckien, Merckjen,
Merk, Merke, Merkje, Merkjen, Merkou
En gezocht op Pey:
Hoofdvorm: FEIKJE (vrouw)

Schrijfvorm(en): Feeyck, Fei, Feia, Feichke, Feick, Feicken,
Feickie, Feickien, Feickje, Feickjen, Feictien, Feiggje,
Feigje, Feijck, Feijcken, Feijckie, Feijckje, Feijk, Feijke,
Feijkje, Feijkjen, Feik, Feike, Feiken, Feikie, Feikien,
Feikje, Feikjen, Feikjie, Feikkjen, Feiktje, Feitkje,
Feychien, Feyck, Feycke, Feyckie, Feyckien, Feyckje,
Feyckjen, Feycktien, Feye, Feygien, Feygjen, Feyk, Feyke,
Feykien, Feykje, Feykjen, Feykyen, Fijchien, Fijkie, Fijkien,
Fijkje, Fyeck, Fygjen, Pei, Peicke, Peike, Peje, Pey, Peycke,
Peye, Veickje
Plaats reactie