emigratie (vertrek) naar duitsland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

emigratie (vertrek) naar duitsland

Bericht door lidy »

:( [size=18]:( Kan iemand mij vertellen hoe ik er achter kan komen waar mensen terecht zijn gekomen, die bijvoorbeeld rond 1890 - 1900 vanuit de Stellingwerven naar Duitsland zijn vertrokken om daar hun brood te verdienen. Ik heb al enkele gemeentes in Duitsland gemaild maar krijg zelfs geen bericht van ontvangst.[/size]
Groet Lidy
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Lidy,

Op jouw vraagje, namelijk:
Kan iemand mij vertellen hoe ik er achter kan komen waar mensen terecht zijn gekomen, die bijvoorbeeld rond 1890 - 1900 vanuit de Stellingwerven naar Duitsland zijn vertrokken
kan als antwoord worden gegeven dat je de bevolkingsregisters van de laatste woonplaats in Nederland moet raadplegen. Daarin wordt de plaats vermeld waarnaar men is vertrokken. De meesten kwamen terecht in de deelstaat Noordrijn-Westfalen.

De bevolkingsregisters van de dorpen van Weststellingwerf kun je raadplegen in het gemeentehuis van Wolvega en volgens mij ook op het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag.

Yntze
Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

Bericht door lidy »

Ik weet dat de voorouders van mijn man vertrokken moeten zijn naar Burgsteinfurt, had ik opgezocht in Wolvega. Maar het is zeer onduidelijk waar ze toen terecht zijn gekomen. In Gronau?? We hebben daar een hiaat van zo'n 6 jaar. Na 1904 woonden ze in Glanerbrug. Ik heb al geprobeerd dit in Duitsland te achterhalen, doch dat is tot nu toe niet gelukt.
In ieder geval hartelijk dank voor het antwoord!
margreet

glanerbrug

Bericht door margreet »

Lidy, Glanerbrug is een voorstad van Enschede - of dorpje onder de rook van, iets dergelijks. Het zit er zowat aan vast.

Margreet
Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

Bericht door lidy »

ja mragreet, dat weet ik. Mijn man is daar nl. geboren. Wij zitten met het hiaat tussen 1898 en 1904. Waar hebben ze toen in hemelsnaam gewoond. In Gronau, Burgsteinfurt?? Dat is vreselijk moeilijk te achterhalen.Heb ik al geprobeerd via mails naar Duitsland, maar daar heb ik geen antwoord op gekregen. Eén dochter, Jantje Koopmans is in Duitsland overleden, maar ik kom er niet achter waar. De grootvader van mijn man heeft in Gronau zijn Meester schilder diploma gehaald, maar we weten niet of de familie toen al in Glanerbrug woonde. Het is ons heel goed bekend dat er zeer veel mensen uit Friesland uiteindelijk in Glanerbrug terecht zijn gekomen. Er was ook een Nieuw Frieslandstraat. Zoals je weet zitten we met meer hiaten, die ik toch nog een keer wil, hoop, op te lossen.
Groet Lidy
margreet

Bericht door margreet »

Hoi Lidy,

Ik had het gelezen als 'ik heb dit (namelijk glanerburg) in duitsland proberen te vinden..'

Ik heb het omgekeerde verhaal - van Glanerbrug naar Friesland.
Staat er niets in het bevolkingsregister?
Die families op de grens hiphoppen de hele tijd heen en weer - aan de leeftijden van de kinderen kan ik dan aflezen 2 jaar nl 2 jaar dld. Afhankelijk van werkgelegenheid blijkbaar.

Naar Gronau en Hesepertwist gaan ze bij mij.

margreet
Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

Bericht door lidy »

Ik kan me voorstellen Margreet dat jij met dat heen en weer gehops ook moeilijk de exacte sporen kunt achterhalen.

Toen de weduwe van Jan Alberts Koopmans, Baukje Jans Buisman, van Nijetrijne naar Burgsteinfurt vertrok waren haar kinderen, van 29 t/m 12 jaar. Eén kind bleef in Wolvega, zij werd huishoudster bij haar Oom, de weduwnaar, Pieter Jans Koopmans. Later ging deze dochter naar Brabant en Den Haag.
Het is onwaarschijnlijk dat de familie van 1898 tot en met 1904 veel heen en weer getrokken zou zijn in Duitsland. Kan ik ook niet nagaan, want er kwamen geen kinderen meer! De oudste zoon van 29 is altijd ongetrouwd gebleven, die kan me dus ook niet helpen aan geboortedata van kinderen.
Zo blijf ik puzzelen. Op de persoonskaart van Baukje Jans Buisman van Lonneker staat wel waar ze gewoond hebben na 1904, maar niet waar ze vandaan kwamen.

Tussen 1745 en 1874 is onze tak Koopmans zéér dun bezaaid met kinderen. Soms is dat bij onderzoek gemakkelijk, aan de andere kant ook weer heel moeilijk i.v.m. het achterhalen van voorouders. Het is dan moeilijk om via vernoeming deze te achterhalen. Gewoon verder gaan en de moed niet opgeven, nietwaar.

Heb jij trouwens een Klaas Huisman in de familie. Deze Klaas (uit Steenwijkerwold) trouwde met Klaasje Brugge, uit Weststellingwerf, (een zus van mijn overgrootvader), op 11 november 1891.
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Toch ook Lonneker, mijn mensen daar wisselen nogal eens met Losser. Het hangt allemaal wat om Enschede heen.
Online kon ik enkel het Burgsteinfurt adresboek 1925 vinden, en ik zag ze niet bij landverhuizers Overijssel.

Wil je wat urls? misschien zit er wat tussen.
forum: (misschien voor opzoek-vragen gemeente-archief)
http://boards.ancestry.com/mbexec/board ... -Westfalen

http://home.att.net/~wee-monster/germanlinks.html

Bij mijn weten zijn mijn Huismannen niet naar de Stellingwerven gegaan, maar het is een vrij algemene naam, er zijn wel 50 of meer naamsaannames.

margreet
Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

Bericht door lidy »

Margreet bedankt voor de URL's ik ga er even mee aan de slag.
Voor wat betreft de Huismans hoopte ik jou ook eens iets aan de hand te kunnen doen!! Maar goed nooit geschoten, altijd mis.
Plaats reactie