Scheepsladingen.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Scheepsladingen.

Bericht door Sible Hettinga » dinsdag 21 feb 2006 11:37 pm

Geachte lezers,

Sommige van mijn voorvaders en familieleden passeerden regelmatig als schipper de Sont. Zij vervoerden zout, zaad, rogge, gerst, wijn, balken, ijzer, etc. Maar ook staven en delen.

Bij staven denk ik aan ijzerstaven, maar wie kan mij precies vertellen wat met staven en delen wordt bedoeld.

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.

pappaharry

houtjes...

Bericht door pappaharry » woensdag 22 feb 2006 12:59 am

Als het 'voorbewerkt hout' betreft denkt deze zoon van een timmerman bij 'delen' aan vloerdelen (planken);
en bij 'staven' aan 'baddingen' (plafonddragers). 'Precies' is weer wat anders, so correct me if I'm wrong..

Lydia Hoogland
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 8:34 am
Contacteer:

Koopvaarders richting Oostzee via Sont

Bericht door Lydia Hoogland » vrijdag 24 feb 2006 1:29 am

Hallo Sible,

Met staven wordt "een grof eerste produkt van ijzer" bedoeld, o.a. noodzakelijk voor de bouw van scheepsonderdelen etc. Zie voor meer info betreffende koopvaarders richting Oostzee via de Sont b.v. www.genpage.nl bij familie DE KOE I, in de "Verhalende Stamreeks van Hessel Hiddes De Koe" het leven van Haring Martens de Koe, collega Oostzeevaarder van jouw voorouders.

M.vr.gr. Lydiahttp://www.genpage.nl
Doende met parentelen en kwartierstaten van diverse Friese families, te vinden via de button DE KOE. Daarnaast achtergrondinformatie over schippers Oostzee<>Frankrijk, Portugal, etc.

Lydia Hoogland
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 8:34 am
Contacteer:

Nabericht Sont/Oostzee en aanverwante zaken

Bericht door Lydia Hoogland » vrijdag 24 feb 2006 11:17 am

Hallo Sible,

Dat krijg je als je 's nachts om half twee een bericht stuurt: dan maak je foutjes! Correct is > [url]http://www.genpage.nl > familie De Koe I > Verhalende Stamreeks Hessel Hiddes de Koe > en dan het leven van MARTEN Harings de Koe (en dus niet andersom!). Ook bij diens vader HARING Cornelisz. en zijn Pake Cornelis Jelles staat nog informatie over Friese Zuidwesthoek schippers/koopvaarders. Wie weet zit er nog iets nieuws bij met betrekking tot de ervaringen van je voortvarende varende voorvaderen.

Groet, Lydia[/url]
Doende met parentelen en kwartierstaten van diverse Friese families, te vinden via de button DE KOE. Daarnaast achtergrondinformatie over schippers Oostzee<>Frankrijk, Portugal, etc.

Plaats reactie