Pieter Aedes (Brouwer)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
IngridR.
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 20 feb 2006 1:44 pm
Locatie: Nes-Ameland
Contacteer:

Pieter Aedes (Brouwer)

Bericht door IngridR. » maandag 20 feb 2006 2:03 pm

Hoe kom ik de namen te weten van de ouders van deze bruid en bruidegom? Staan die wel vermeld op de akte maar zijn ze niet opgenomen in de transcriptie voor Internet?

Trouwregister Hervormde gemeente Nes (Ameland), 1736; Bevestiging huwelijk 24-06-1736 van Pieter Aedes en Ybeltje Tjepkes.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » maandag 20 feb 2006 2:45 pm

Ingrid,
Was het maar waar, dat de namen van de ouders van bruidegom en bruid bij de huwelijksinschrijving erbij stonden vermeld.
Zou het geheel een stuk makkelijker maken.
Bij Ned. Duitsch Gereformeerd kom ik ze niet tegen.
Soms staan er familieleden vermeld bij de inschrijvingen die via het gerecht liepen.
Via andere bronnen of combinaties moet je er zelf proberen uit te komen.
Vele familienamen zijn pas na 1811 aangenomen.
Ik neem aan, dat je zelf nog nooit onderzoek heb gedaan in het archief betr. de periode van voor 1811 in de trouwregisters van Friesland.
Succes verder met het puzzelen.
Everardus

IngridR.
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 20 feb 2006 1:44 pm
Locatie: Nes-Ameland
Contacteer:

Bericht door IngridR. » maandag 20 feb 2006 7:09 pm

Bedankt, Everardus.
Dus wat het speurwerk via Internet betreft is dit het eindstation :cry:
Een familielid dacht wel een vader en moeder voor de bruidegom te hebben gevonden maar deze lijken me niet juist, gelet op het patroniem. En als ik zoek op alleen het patroniem krijg ik wel enkele nakomelingen maar geen voorouders, dus....
Maar terug tot begin 1700 is al heel mooi! Hoewel..... :lol:

Groeten van Ameland, Ingrid Brouwer

wolter
Berichten: 34
Lid geworden op: donderdag 26 jan 2006 6:45 pm

Pieter Aedes

Bericht door wolter » maandag 20 feb 2006 7:34 pm

Hallo Ingrid,
Wellicht ga ik je een antwoord geven, wat je familielid ook al gegeven heeft, en wat inderdaad kwa patroniem niet juist lijkt.
Toch geef ik het je: bij mijn weten zijn de ouders Hendrik Lammerts (Lammerds) Kooyker en Grietje (Grietie) Paulus.
Ik heb deze informatie niet door eigen onderzoek, maar ook gekregen van iemand, deze bron staat met name genoemd staat in het blauwe boek over de familie Brouwer en is in bezit van het familielid waar je het over hebt.
Doe hem overigens mijn hartelijke groeten.
Voor meer informatie moet je je dus maar met deze bron in verbinding stellen
En volg vooral het advies van Everardus op en ga zelf onderzoek doen in het archief.
Groet,
Wolter

Plaats reactie