Hette Dircx en Hylkje Jacobs

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » maandag 7 apr 2008 3:40 pm

Hallo Margreet en Andries.

Vandaag naar Oosterlittens en Jorwerd geweest! Mijn moeder kreeg ineens een voorouderlijke sneupbui en tja, daar zeg ik natuurlijk geen Nee! tegen. Volgende week wederom een afspraak daar, dan met de koster die een grote hoeveelheid informatie omtrent dominee Stellingwerff schijnt te hebben. Saillant detail: blijkt die man zijn zus 4 huizen verder van mij in de straat te wonen! Small world ...

De boerderij die ds Stellingwerff in 1647 kocht bestaat nog! Boerderij nr 8 staat net buiten Oosterlittens. Er is in de loop van de eeuwen heel wat aan toegevoegd, maar je kan onder al die nieuwe cosmetische lagen het oude basishuis nog goed zien. De dominee zelf is in de kerk - die echt een collectie van eeuwen bouwwerk is - begraven, volgende week mogen we binnen kijken. Dan natuurlijk direct naar het avondmaalzilver vragen, waar van hem een inscriptie in blijkt te staan.

De mensen die we in eerste instantie aanspraken met vragen over de kerk bleken niet alleen 50 jaar op de boerderij van Stellingwerf te hebben geboerd, maar de man komt oorspronkelijk óók hier uit Dongeradiel weg én hij was zo vriendelijk ons het boek Toponymy fan Easterlittens een week te leen te geven. Wat een dag! :roll:

De twee huizen waar Dirck Hettes vroeger op 'de Buorren' in Oosterlittens woonde - nummers 81 en 82 - stonden op wat nu It Plein heet. Daar staat ook de eeuwenoude herberg nog. Ik ga nu het boek even doorspitten, misschien dat ik nog wat vind.

En hoewel ik het met Margreet eens ben dat je altijd erg voorzichtig moet zijn met het 'adopteren' van wat de juiste voorouder lijkt te zijn zonder daar een goede bronbevestiging voor te hebben, heb ik net als Andries een gevoel dat we hier toch op het juiste spoor zitten. Nu hopen dat we gevoel en bronnen aan elkaar kunnen koppelen.

Later meer, groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 apr 2008 4:58 pm

Aha, er is dus veldwerk ter plaatse verricht. Ik ben gisteren ook even door Oosterlittens getuft, aan Jorwerd ben ik niet toegekomen. Mooi dat het bezoek een goed gevoel heeft bewerkstelligd, dan ga je vast nog fanatieker zoeken.
Was de Stellingwerf-familie nog in een andere vraag aan de orde geweest vraag ik me af?
Ik hoop dat ik vanavond nog weer even met deze boeiende materie aan de gang kan.

groetjes, Andries

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » dinsdag 8 apr 2008 12:44 am

Hoi Andries.

Dus jij houdt er ook van ter plaatse de lucht op te snuiven :wink: Ik moet dat af en toe doen, even de neus buiten de papieren en de grond bewandelen waar voorouders vroeger over heen struinde.

Maar goed, behalve een paar leuke annecdotes over Gerben Hoytes en aanverwanten, als ook de scheepshelling die zij bezaten, heb ik nu op blz 126 van Toponymy fan Easterlittens eindelijk beet! Niet veel, maar het is weer een leuke aanvulling:
Boerderij nr. 27 in de "buorren", het "Kosterijplaatsje", eerste huisnr. 71, eerste kad. nr. C 293. Overige perceelnrs. vlgs. floreenkohier 1858: C 239, 240, 241, 242, 243 en 244, vanouds groot 23 pondemaat.
Voor de reformatie in 1580 en ongeveer 25 jaar daarna is het boerderijtje, dat midden in de "buorren" lag, bewoond geweest door de koster. Daarna verhuurde de kerkvoogdij het aan particulieren. Het is tot 1831 als zodanig gebruikt en is daarna afgebroken. Op dezelfde plek is toen de openbare school gebouwd., tegenwoordig bekend als "it lokaal".


Gebruikers: de weduwe van Intse Sijbolts (in 1640); Lammert Jans Tiesma (in 1688); Bastiaan Jelles (1690-1693); Hette Dirks (na 1693-1696); Hijlk Jacobs, wed. van vorige (1696-1708); Jacob Jacobs (in 1711)
De laatste zou wel eens een zoon van Hylck's zuster Goycke kunnen zijn denk ik, maar dat weet ik niet zeker. Wat mij echter bevreemd aan bovenstaande is de vermelding dat Hette Dirks tot 1696 gebruiker van het boerderijtje zou zijn geweest. Immers, Andries, jij schrijft november verleden jaar het volgende
Hette Dircks en Hylck Jacobs doen belijdenis 26 feb 1664 te Jorwerd, woonachtig "op de Tuinen" in 1670, op de lijst van 1681, met aantekening hij overleden 26 november 1687. Dan zij als weduwe 1688 en 1692, met aantekening vertrokken naar Oosterlittens. Aldaar komt zij als weduwe van HD van Jorwerd op 13 feb 1695, met de aantekening overleden 24 dec 1708.
Moet ik hieruit nu concluderen dat zij te Jorwerd woonachtig waren maar in het dorpscentrum van Oosterlittens gebruikers waren van een boerderijtje? Dat klinkt mij niet echt logisch in de oren. Maar goed, morgen alles maar weer eens rustig doorlezen, het is inmiddels (zoals gewoonlijk) weer erg laat.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Cor3 » dinsdag 20 mar 2018 8:53 am

Hallo,

In de tekst van Litsehimmel werd geschreven over het Hofstra boek.
Met zo weinig gegevens lukte het mij niet om meer gegevens te vinden.
Weet iemand de exakte titel, schrijver, uitgever of mogelijk ISBN nr.??.
Bij voorbaat dank.

Groeten,
Cor

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Kiek » dinsdag 20 mar 2018 10:22 am

Hallo Cor,

Ik herken in de tekst hierboven van LH het boek van Jolt Oostra Rzn.
Bladzijde 126.

Uit de geschiedenis van Oosterlittens
Toponymy fan Easterlittens

Uitgegeven in 1985
Druk: Fa. van der Eems & Zn., Oosterend

Oostra heeft ook Uit de geschiedenis van Jorwerd samengesteld.
Door de verhalen op dit forum heb ik beide boeken 2de hands aangeschaft.

Het heeft me veel geleerd over Easterlittens en Jorwerd.
Zó de moeite waard!

Misschien bedoel je iets anders?

Vriendelijke groet,
Kiek

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 20 mar 2018 12:23 pm

Met het Hofstra-boek wordt iets anders bedoeld, Kiek -
LH noemt ergens 1997 - en dan kom je hier:
Geschiedschrijving van het geslacht Hofstra - Nico Fokkema - Harderwijk 1997

https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ti ... t-hofstra/

http://www.redmeralma.nl/gen15.htm

groet Margreet

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Kiek » dinsdag 20 mar 2018 1:20 pm

Ah duidelijk, Margreet.
Dank voor de correctie!
Kiek

Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Cor3 » dinsdag 20 mar 2018 3:58 pm

Hallo Kiek en Margreet,

Bedankt voor de reakties.

Margreet, ik sta vaak versteld van wat jij voor iedereen boven "water" weet te halen.
Zeker een grote natuurlijke harddisk tussen de oren !!!! :D :D

Groeten, Cor

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 6 apr 2018 5:58 pm

Voor het eerst sinds lange tijd weer (even) op het forum.
Voor wie interesse heeft in gegevens uit het Hofstraboek (wat naar ik begreep niet meer te bestellen zou zijn) kan ik evt scans c.q. foto's maken.
Als je me de tijd gunt voor een reactie (ben niet zo snel de laatste tijd).

Groet, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

jaaph
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 5 jun 2022 1:21 pm

Re:

Bericht door jaaph » zondag 12 jun 2022 11:29 am

Baarderadeel, huwelijken 1661
Vermelding: Derde proclamatie op 24 november 1661 in Jorwerd
Man : Hette Dircx afkomstig van Oosterwierum
Vrouw : Hylck Jacobs afkomstig van Jorwerd
Opmerking : met attestatie naar Oosterwierum
Gestandaardiseerde namen: HETTE DIRKS en HIELKJE JAKOBS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Jorwerd 1639-1810
Inventarisnr.: 75

Zou iemand mij die link kunnen sturen aub?

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Hette Dircx en Hylkje Jacobs

Bericht door Kiek » zondag 12 jun 2022 3:40 pm

Jaap, bedoel je de bron van deze gegevens?
Hieronder de originele tekst die ik vond via FamilySearch:
Bijlagen
FShuwJorwerdNHHette Dircks x Hylck Jacobs.jpg

Plaats reactie