Nanne Ymes en Dirk Nannes uit Scharnegoutum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 26 sep 2008 12:33 pm

Nu gaat LH hééél diep door het stof en put zich uit in excuses: Sorry!! :oops:

Inderdaad behoort Pyter Dircks Strikwerda tot de kinderen uit het eerste huwelijk, en heel logisch natuurlijk. Mijn fout is dat ik uit gewoonte die twee broers - Albert en Pyter - in één adem opnoem omdat ik van beide afstam. Zoals onze toekomstige koningin zou zeggen: Een beetje dom... Het spijt me als ik jullie hiermee op het verkeerde been heb gezet.

Schudt nog eens aan haar mouw, kijkt ... bah! Niets!!

Enfin, weer verder dan maar. Margreet en Andries, met alle kleine beetjes extra informatie die jullie bij elkaar weten te sprokkelen kan ik weer een heleboel stukjes van de puzzel op hun plaats leggen. Inderdaad lijkt het me dat er twee gerelateerde families zijn die rond dezelfde tijd te Scharnegoutum en Heeg wonen. De vernoemingen van de kinderen duiden er in ieder geval op dat er een onderlinge band moet zijn. We zijn dus feitelijk op zoek naar een stamvader Yme of - en hier heb ik al een aantal voorbeelden van gezien - naar een stamvader Enne!! De schrijfwijze van Ieme Nannes die zich te Leeuwarden vestigd kan namelijk ook als Enne Nannes worden geïnterpreteerd, althans, volgens de standaard in de namenthesaurus. Misschien dat er zo nog iets kan worden gevonden?

Enfin, zo'n gezamelijke speurtocht heeft in het verleden ook al regelmatig resultaat opgeleverd, ik ga er gewoon van uit dat het in dit geval ook weer zo zal zijn.

groetjes, LH (still a little embarrassed)
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 12:37 pm

Nog wat feitjes over Ieme Nannes van Leeuwarden:
Leeuwarden, huwelijken 1604
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 augustus 1604
Man : Ieme Nannes afkomstig van Scharnegoutum
Vrouw : Griet Gerrits afkomstig van Leeuwarden
kinderen:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1612
Dopeling: Nanne
Gedoopt op 15 oktober 1612 in Leeuwarden
Kind van Imme Nannis en niet genoemde moeder
en
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1619
Dopeling: Gerrit
Gedoopt op 16 juni 1619 in Leeuwarden
Kind van Eime Nannes en niet genoemde moeder
de boedelinventaris (HCL):
Nummer: 1463
Signatuur: y33; 353
Datum: 1640/02/17
Inventarisant: Eme Nannis
Beroep inventarisant: Graankoper
Eerste echtgenote: Grietie Gerrit Sluiters
Opmerking: Beroep n.a.v. posten
Eigenlijk moet die eens even worden bestudeerd.

groetjes, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 26 sep 2008 1:20 pm

Hoi,

ik trek me niet zoveel aan van dat soort haastfouten, LH
en we draaien wat in kringetjes want bijna alles staat oo al op blz 1 zag ik bij herlezen - die HCL-invent is wel nieuw.

Intussen krijgt Jakob Stricwerda een Tjitske EN een Rikstje,
ik neem aan dat de 1e vrouw vernoemd was die weer overleed,
zodat hij een ovl zusje vernoemt.
In het andere geval vernoemt hij eerst zijn stiefmoeder en dan pas zijn eigen moeder.
Maar Jakob wordt niet genoemd bij de autor 1633, dus is uit het tweede.
Jetse Melis koopt stem 15 Wommels tussen 1618/9 en 1640.
is hij de Jetse Mollis Snikzwaag? vader van Fouw? en van Sible? en misschien van Rints ook nog?
dat zal dan haast wel
Ieme Dirks daar in 1618 en mogelijk in het rekenboek 1608
een Johannes Iemes in 1640.

Er zijn dan 2 Johannes in Wommels, een hv/niets/dg - en een rk.
Wie de huurder is in 1640 staat nog te bezien.
Antje (x 1620) en Johannes (x 1630) krijgen beiden een Siouck,
Tjitske 1617 met Marten is dan geen Tets x 1629, en is ovl < 1638,
Johannes kreeg vervolgens een Tjitske.

Zat net Oosterlittens na te kijken, waar de helft trouwt:
Oosterlittens stem 24
Jacob Dircks te Scharnegoutum, met Obbe Arends te Firdgum
die lijkt me van Arend Riemers x N.N.
van Riemer Arends x Tetske Iemes 1629.
Obbe trouwt eventueel Joure 1700 [gem. Snikzwaag-Joure-..]
diverse andere Arends (oa Riemer) in Sexbierum.

A: Ieme Nannes 1604 en Dirk Nannes ca. 1625/1633 met bijna 20 tijdsverschil tussen hun huwelijken
en B: de Heeg/Oosthem/Wommels Ieme Dirks 1607 en Nanne Dirks xx 1632 met bijna 20 jaar tijdsverschil.
hoewel.. Trijntje Nannes uit x1 trouwt ca. 1630-33, dus Nanne x1 ook ca. 1610

A is van Nanne Iemes ovl< 1619 - begint ca. 1670-80 met kinderen
B van Dirk Iemes? of Dirk x Iemes - ook zoiets
Maar zijn het dan ook broers of zwagers alleen omdat ze dezelfde namen gebruiken?

LH, je had verder Nanne Dirks-Heeg als zoon van Dirk-A gedacht en toen Dirk jonger gemaakt, van 1610-15 naar 1685-95.
En Nanne x 1675 Heegs kleinzoon.
Waarom?
die laatste is toch gewoon een zoon van jouw Dirk Nannes?
hij trouwt denk ik ten tweede 1684 vanuit Oosterlittens (waar ook zijn broer bivakkeerde) en doet belijdenis 1693 in Wirdum.
Een Albert Dirks is er ook, hij is de obligatie 1680 en trouwt 1682.
Al met al 5 kinderen.

Nog een Jetse Nannes gb Wommels in BB Sneek,
maar er zit ook een Nanne Claas en een Nanne Arends.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 6:04 pm

Oooh, shame on me too !!! :oops: :oops: :oops: Ik was het begin van de vraag wat uit het oog verloren - is ook al bijna een jaar geleden. Ik zal het proberen goed te maken, maar er komt ook niets uit mijn mouw op dit moment.

avec honte, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » vrijdag 26 sep 2008 9:27 pm

Even off topic, maar wil eigenlijk toch maar even melden hoe klein de wereld is. :D
Ben er vanavond achtergekomen dat mijn hartsvriendin vd lagere school uit Drachten (heb er zelf maar twee jaar gewoond, maar ga de laatste drie jaar eens in de paar maanden met haar uit eten) afstamt van Johannes Ymes xca1630 Beertje Wybes…
En zoooooooooooo'n toeval: haar oudere zus woont na een omzwerving in Nederland inmiddels weer in Wommels.
Groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 26 sep 2008 10:42 pm

Nog wat nieuwe verwarring:
WYM Q8, folio 163 vso, 21 nov 1644. Rekening door Ellert Pyters en Douwe Bockes als curatoren over Jetse Emesz, nagelaten zoon van Ime Dircks, in leven te Hegemer Bird. De wees wordt gesterkt door de medecurator Douwe Bockes, die zijn swager wordt genoemd.
In de doopboeken niets te vinden. Maar het is wel zeker dat er in ieder geval nog een dochter van déze Ime Dircks is, de vrouw van Douwe voornoemd.
Het stemcohier van Heeg in 1640 vermeldt als eigenaar van stem 17 Inne Dircx erfgenamen, meier is Jochum Pybes.

Apart, en zelfs vewarrend.

Andries.

Jelle de Jong
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 7 aug 2008 9:08 pm

Bericht door Jelle de Jong » zaterdag 27 sep 2008 10:14 pm

Dag Litse, Andries, Margreet, Margo en anderen
Afgelopen week geen tijd gehad om op het Forum mee te doen. Bovendien zit ik in een verbouwing waardoor ik veel genealogisch naslagwerk in opslag heb. Om die reden is het lastig reageren.
Toch vond ik over de familie uit Goutum twee weesaktes. Eerst de akte RA WYMBR 47 fol. 313v dd 9.9.1640. Daaruit blijkt dat er op 19.6.1635 was geinventariseerd in het sterfhuis van Richtie Pytersdr. i.l. de vrouw van Dirck Nannes te Scharnegoutum t.v.v. Otte Haenties en Pyter Oeges als geauth. cur'n over Antie en Pyter Dirks, nagelaten weesk'n van voornoemde Richtie Pyters t.e.z. en Dirk Nannes, hertrouwd met Tiets Alberts, t.a.z. Uit de akte blijkt verder dat a: het navolgende onroerend goed was te verdelen: 4 pdm land in Pytter Oeges plaats, 1/7 part van 6 pdm in Jan Intes sate, 1/7 part van 5 pdm in Euert Jacobs plaats en 1/7 part van 18 einsen lands in Jantie Keimpes sate. b Pytter Oeges een oom was van de weeskinderen. c Gerloff Claesen curator was geweest over de moeder van de kinderen. d De weeskinderen tevens het erfdeel van hun overleden broer kregen toebedeeld.

Dan een akte RA WYMBR 47 fol 243v dd 17.5.1639. Op 15.3.1632 is er geinventariseerd bij Claes Sybrens te Scharnegoutum t.v.v. Eme en Dirck Nannes curatoren ad actum divisionis over de 2 kinderen van Claes Sybrens voornoemd bij Siuw Nannes t.e.z. en Claes Sybrens, hertrouwd met Aegt Aegedr. t.a.z. Verder blijkt dat de kinderen Eelck en Aeffke Clases heetten. Aeffke was gehuwd met Wybe Wybes te Uitwellingerga, die de curator van zijn vrouw ontslaat.

Groet Jelle

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 27 sep 2008 11:36 pm

Thnxxxx Jelle,

ik citeer hier even een citaat dat LH citeerde:
SPOUSE(2)-CHILDREN: "At this time, I Rienck Wopkes Popta, Judge of Wymbritseradeel with the Secretary at the house of mourning of Richtie Pyters dr (daughter). In living the real house wife of Dirck Nannes to Goutum, to inventory all the goods (in and outside the house) that at request of Otte Haenties and Pieter Oeges (geauthoriseerde Curatoren) guardians to Antie and Pyter, orphaned children of fore-named Richtie Pyters to one side and Dirck Nannes their father married with Tiets Alberts dr. at the other side."

This was written 31 Oct 1642 but the Judge declared that he had been before at 19 June 1635 in the house. That, I think, is the year Richtie died. Dirck Nannes signed with Jijerck Nannes 1642.
Je kunt wel begrijpen dat wij dit niet helemaal begrepen, maar ik denk dat het de eerste weesacte is die jij hier noemde. Maar dan vertaald in steenkolen-Amerikaans.

groetjes, Andries.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zondag 28 sep 2008 10:50 am

embe schreef:Even off topic, maar wil eigenlijk toch maar even melden hoe klein de wereld is. :D
Ben er vanavond achtergekomen dat mijn hartsvriendin vd lagere school uit Drachten (heb er zelf maar twee jaar gewoond, maar ga de laatste drie jaar eens in de paar maanden met haar uit eten) afstamt van Johannes Ymes xca1630 Beertje Wybes…
En zoooooooooooo'n toeval: haar oudere zus woont na een omzwerving in Nederland inmiddels weer in Wommels.
Groetjes,
margo
Over toeval gesproken, Margo (ook even off topic btw)

Als geboren en getogen Hagenees kwam ik via allerlei toevalligheden in Fryslân terecht, met als eerste aanlegplaats Wierum (Dongeradeel). Was me we bewust van Friese overgrootouders, maar de genealogische informatie was beperkt tot Franeker e.o.

Ik kwam er net een week geleden achter dat de vermoedelijke vader van ds Pierius Johannes Stellingwerff ene Johannes Abelus Stellingwerff blijkt te zijn. Een man die zich blijkbaar niet erg geliefd maakte zodat hij van de ene plek naar de andere plek werd gestuurd. Maar waar begon hij zijn carrière als schoolmeester? Juist! In 1585 in Wierum!! Waar ik 414 jaar later ging wonen. :wink:

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zondag 28 sep 2008 10:57 am

Andries Koornstra schreef:Nog wat nieuwe verwarring:
WYM Q8, folio 163 vso, 21 nov 1644. Rekening door Ellert Pyters en Douwe Bockes als curatoren over Jetse Emesz, nagelaten zoon van Ime Dircks, in leven te Hegemer Bird. De wees wordt gesterkt door de medecurator Douwe Bockes, die zijn swager wordt genoemd.
In de doopboeken niets te vinden. Maar het is wel zeker dat er in ieder geval nog een dochter van déze Ime Dircks is, de vrouw van Douwe voornoemd.
Het stemcohier van Heeg in 1640 vermeldt als eigenaar van stem 17 Inne Dircx erfgenamen, meier is Jochum Pybes.

Apart, en zelfs vewarrend.

Andries.
Andries, over verwarrend gesproken:
Nummer: 652
Signatuur: y14; 52
Datum: 1602/10/12
Inventarisant: Eeme Dirxz.
Beroep inventarisant: Gezworen wachter
Eerste echtgenote: Tijedt Albertsdr.
Adres: Tuinen
Opmerking: Eeme en Tijedt zes weken daarvoor aan de pest overleden.
Vooral de naam van de echtgenote vind ik opmerkelijk, hierbij gaan mijn gedachten direct naar de Pyter Oeges - Dirck Alberts connectie. En dat in combinatie met een Eeme Dirxz. De broer van Dirck Nannes, Eeme Nannes trouwt in 1604 vanuit Scharnegoutum met een meisje uit Leeuwarden. Zou er al een familieconnectie met Leeuwarden zijn geweest? Het zou interessant zijn als achterhaald kon worden waar dit echtpaar oorspronkelijk vandaan kwam ...

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 28 sep 2008 11:13 am

Mogge,

Ik hoop niet dat het deze is: (burgers Leeuwarden):
1588/00/00 Eeme Dircxz.
Beroep: Koopman
Geboorteplaats: Britsum
groetjes, Andries.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zondag 28 sep 2008 1:06 pm

Hallo Jelle.

Hartelijk dank voor het weergeven van - wat mij betreft - de originele akte waar dat stukje Engels op was gebaseerd. Het is altijd spijtig als mensen niet aan bronvermelding doen, maar gelukkig was jij daar als redder in nood :wink:

Er wordt gewag gemaakt van een overleden broer van Antie en Pyter Dircks. Ik neem aan dat deze ook uit het huwelijk van Dirck Nannes en Richtie Pyters stamde. Gezien het feit dat er al een Pyter is, zal deze broer hoogstwaarschijnlijk een Nanne Dircks zijn geweest. Die is dus voor 1642 overleden, waardoor ik me afvraag of de Nanne Dirks die in 1675 vanuit Scharnegoutum met Dieuke Jacobs trouwt niet een zoon van Dirck Nannes en Teetske Alberts kan zijn, vernoemd naar zijn overleden broer uit het huwelijk van Dirk met Richtie Pyters.

Verder even m.b.t. de stukken land die bij het overlijden van Richtie worden genoemd:
Stem SC27, Raard

In 1640
Eigenaar Jantke Kempes
Gebruiker Evert Jacobs

In 1698
Eigenaar Keimpe Martens; Marten Folckerts, uit naam van zijn dochter, met Keimpe Martens van 4 pondematen, 4 einsen, 10 penningen; burgemeester Meppel uit naam van zijn vrouw
Gebruiker Pytter Douwes

In 1700 (floreenkohier) omschrijving een plaets
Eigenaar Keympe Oeges en Wybrandus Meppel voor 14 pm 7 eyns, Frans Jetses 7 pm 8 eyns, Marten Folckerts 4 pm 4 eyns 10 p, Yme Olpherts Kinderen (rest niet te lezen, scherm te klein )
Gebruiker Pytter Douwes
Op internet kwam ik een genealogie m.b.t. bovenvermelde personen tegen (de website van Sybrand Bonsma):
Oege Keimpes Hansma (zoon van Keimpe Sipkes Ennema en Jantie Oeges Hansma)
huwt 17 augustus 1642 (gerecht Rauwerdehem) met Trijntje Wlbedr. Kinderen:
Jancke huwt Yme Olpherts (29 april 1660 te Marssum)
Ebeltie huwt Marten Folckerts (21 juli 1665 te Sneek)
Tieertie huwt Wybrandus Meinardi Meppel (26 oktober 1673 te Sneek)
Keimpe
Nakomelingen van deze Oege Keimpes noemen zich Keimpema. Zodra ik nog meer gegevens heb gevonden zal ik die hier op het forum loslaten. :wink:

groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zondag 28 sep 2008 1:09 pm

Andries Koornstra schreef:Mogge,

Ik hoop niet dat het deze is: (burgers Leeuwarden):
1588/00/00 Eeme Dircxz.
Beroep: Koopman
Geboorteplaats: Britsum
groetjes, Andries.

Moeiegoggel (of nu feitelijk Moeiegiddel ;o)


Hmmm, dat zou natuurlijk zo maar kunnen. En dat is dan wel weer ietwat uit de buurt. Hopelijk komt er nog wat uit die namen die ik i.v.m. de stukken land heb gevonden. We sneupen verder ..

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zondag 28 sep 2008 1:41 pm

Nog even voortbordurend op de akte die Jelle ons aangaf. Daarin staat o.a.:
b Pytter Oeges een oom was van de weeskinderen.
c Gerloff Claesen curator was geweest over de moeder van de kinderen.
Mijn hypothese dat Richtie Pyters mogelijk een dochter was van Pytter Oeges blijkt dus onjuist. Er was echter wél een familieband, maar hoe die te interpreteren? Een oom van de weeskinderen. Van wiens kant, die van Richtie? Zij was een Pyters, en geen Oeges. Tenzij een zus van haar met Pyter was getrouwd, maar daar heb ik geen bewijs van gevonden. Als Pyter een oom van Dirck's kant was dan zou hij getrouwd zijn geweest met een zuster van Dirck, dus een NN Nannes. Ook hier heb ik geen huwelijken kunnen vinden tussen een Oeges en een Nannes die van toepassing zouden kunnen zijn. De enige andere mogelijkheid is dat hier oud-oom wordt bedoeld. Dan zou Richtie's moeder dus een Oeges kunnen zijn geweest. Het enige huwelijk wat hier een beetje bij aan kan sluiten is het volgende:
Bolsward, huwelijken 1615
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 december 1615
Man : Pyter Doytjes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Jaepjen Oeges afkomstig van Bolsward
Dochter Antie zou dan naar Dirck's moeder kunnen zijn vernoemd. Verder speurend kwam ik wel het volgende tegen, wat naar mijn gevoel in ieder geval de afstamming van Pytter Oeges verklaard. Het stamboompje dat ik van de Bonsma website afplukte begint met een Oege Keimpes Hansma, zoon van Keimpe Sipkes Ennema en Jantie Oeges Hansma. Deze laatste was een dochter van Oeghe Pieters (ovl ca. 1598) en Jancke Jansma. Het is zeer wel mogelijk dat Pyter Oeges eveneens uit dit huwelijk stamde. Helaas is de familierelatie me dan nog steeds niet duidelijk, maar mogelijk weten we nu wel in welke richting we moeten zoeken.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » zondag 28 sep 2008 1:52 pm

Negeer die afstamming van Pyter Oeges maar. Ikke een beetje dom, want we hadden al uitgevonden dat hij een zoon was van Oege Folperts en Griettie Dircx (zie blz 2 van deze discussie). Maar hoe is hij dan oom van de weeskinderen?!

Aaarrrggghhhhh! :x

LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Plaats reactie