Posset/Landstra: Ygjen Yges te Britswerd

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Posset/Landstra: Ygjen Yges te Britswerd

Bericht door Andries Koornstra » zondag 5 aug 2007 9:07 pm

Hallo allemaal,

Een echte breinbreker voor een warme zomeravond. Het gaat om mijn verre voormoeder Ygjen Yges. Ik wil heel graag wat over haar vader te weten komen, van wie ik wel een naam heb: Yge Tjeerds, maar die niet in de archivalia voorkomt, zover ik kan nagaan.
Beginnen bij het begin: Op 7 september 1783 wordt de dochter van Doetje Jans te Britswerd gedoopt, Ychjen. Geboortedatum is 23 mei 1783.
Geen huwelijk van Doetje Jans te vinden, en al helemaal niet met een Yge.
Ygje Yges, zoals ze verder wordt genoemd, trouwt wel, te Britswerd op 9 sep 1810, met haar dorpsgenoot Pier Siebes Landstra, een arme kleermaker. Er zijn 7 kinderen geboren: Jantje, Siebe, Wiebe, Doetje, Blyde, Tjalle en Jan.
Het leven is kort: op 21 oktober 1822 overlijdt Ygje te Britswerd, slechts 39 jaar, dat rekent u goed uit. De overlijdensacte meldt een leeftijd van 52 jaar, dat is dus fout. Er staan helaas ook geen ouders in de acte genoemd.
Als dochter Doetje Piers Landstra, geboren Britswerd 10 dec 1815, wil, of liever moet, trouwen met Theodorus Johannes Posset, dat is op 21 juli 1836 te Wonseradeel, zijn haar ouders beide al overleden. We leren haar vier grootouders kennen uit de acte van bekendheid die is opgemaakt ter gelegenheid van het huwelijk van Doetjes zuster Jantje, die ook hier weer kan worden gebruikt. Van vaders, Pier Siebes, kant zijn dat Siebe Gerbens en Jantje Tjallings. Dat zal kloppen want een echtpaar met die namen trouwt op 3 sep 1780 te Britswerd (de enige kinderen in de doopboeken zijn Tjalling (1781, O'littens) en Ate (1786, Britswerd), dus geen Pier)
Van moeders kant worden genoemd Yge Tjeerds en Doetje Jans, in tijden echtelieden te Britswerd, overleden respectievelijk 1787 en 1792. En dat is de enige keer dat Yge Tjeerds wordt genoemd. Geen huwelijk van hem, ook niet met Doetje. Geen doop, niets. Maar de andere drie grootouders zijn wel juist genoemd, dus waarom zou zijn naam niet kloppen ?
De namen van Theodorus en Doetjes kinderen zijn: Mintje, Jacob, Ietje, Iege, Pier, Doetje, Tjalling, Johannes, Jantje. De eerste drie naar vaders zijde, Iege en Pier naar Doetjes ouders, Doetje naar grootmoeder, Tjalling naar haar broer, Tjalle genoemd, en Jantje naar grootmoeder vaders zijde/oudste zuster. Johannes naar Theodorus' vader.

Is iemand ooit een Yge Tjeerds in de boeken tegengekomen, die qua tijd zou passen in deze afstamming. Of heeft iemand suggesties voor de oplossing van dit raadsel ?

In afwachting, Andries

Plaats reactie