RK Oosterwierum/Wytgaard: Sjouke Gerbens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 31 jul 2007 1:13 pm

Oef.

Wel, een boel bekenden, hoewel het af en toe nog een rommeltje niet geheel bewezen is bij mij. Goed, gaan we dat ook opruimen.

Ik heb:
Johaen Hoytes x 1647 Aeltie Baertsdr en xx 1662 Beitske Douus Hoperus
> Hoyte Johaens x 1673 Tijdtie- Idtie- Tietsie Tiesses, dr van Tiesse Reiners Jongama en Sibbeltje Keimpes Jorna, x 1655
en xx 1689 Itie Clases
2 kinderen voor Johaen:
1) Ydtie x Pieter Jacobs Kuyper, 4 dopen Roodhuis
1717, 1720, 1722 en 1725
2) Hoyte Johaens x Hiltie Pijtters, dr Pijtter Jans en Peerck Joannis.
ook 4 dopen Roodhuis, 1717, 1719, 1721, en 1725.
Van Itie Clases, omdat ze bij beide kinderen vernoemd wordt.

Met pieter ietje hoites vind je 9 vermeldingen, waarvan 7 op jouw verhaal betrekking hebben, veel:
Kind van Pieter Jacobs/Japeks en Ytie Hoytes
De standarisatie kan daar niet al te veel mee, hij maakt er bv geen jakob van, waarschijnlijk kon je ze daarom niet vinden.

Ik ben wel errug benieuwd naar jouw Jongema-(Jongma ook ?) aantekeningen, ik stam van Reiner Tiesses x 1685 Trijntje Hotses (en xx 1688 Aeltie Simmes).
En wellicht van Eme Reiners x 1670, als dat tenminste een Jongma is, er worden wel Jongma-mensen voogd over dr Grietje in 1676, aan de namen te zien dan en als zij geen dubbelganger/gelijkgenoemden zijn.

Dat is absoluut niet bewzen die Tijdtie- dochter van Tiesse, maar kwam omdat het de enige rk tiesse in de buurt was, had ik zo bedacht.

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 31 jul 2007 1:22 pm

Johaen Hoytes en zijn dochters zijn iets belangrijks in de kerk denk ik. Ze getuigen en m/peteren heel vaak, bij vooral ouderloze of familieloze mensen, heb ik zo het idee.
Sible weet het vast wel, maar wanneer die weer voorbijgelezen komt?

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 31 jul 2007 3:34 pm

Oei,

Dat is dus geen spoor.

Maar wel een brug naar de Jongema's. Ik heb hier niet genoeg gegevens bij de hand (ik ben op het "werk"), maar ik zal proberen wat overwegingen op papier te zetten.
Al gauw blijkt dat er op een geveven moment twee Reiner Tiesses als tijdsgenoten in Idaarderadeel rondlopen. Ze zijn echter nog wel uit elkaar te houden als de woonplaats bij hun vermelding staat. Hun vaders zijn moeilijker goed te krijgen. Ze heten Ties -open deur-. De eerste rolt zo uit de bus, dat is Ties Reiners van Grouw. De tweede, Ties Cornelis, is al wat moeilijker te lokaliseren, maar met van hulp van wijlen Wartena, komt hij uit de nevelen van de weesboeken van Idaarderadeel gerezen. Toch blijkt alles niet met deze twee Tiesen te zijn op te lossen. Mijn voorvader Reiner Tiesses, te Roordahuizum, die zich vaak Jongema noemt, en ook veel parten in Jongema sate te Grouw koopt, past maar moeilijk bij zijn vader Ties Cornelis (die bleef over nadat de andere Reiner definitief bij Ties Reiners bleek te passen). Hij is in 1688 wel met Aaltie Simmes getrouwd, maar in 1685 niet met Tryn Hotses.
De belangrijkste doorbraak bleek het besef dat er zo rond 1650-1660 drie Tiesses zijn. Ik heb ik vreselijk lang over gedaan om dáár achter te komen. Ook al omdat er allerlei daden en familieleden al aan de twee op dat moment bekende Tiesses waren toegeschreven. Op een gegeven moment heb ik wat onderzoek verricht omdat Nota er mee bezig was (is hij er nog?). En toen bleek dat er drie staken Jongema moeten zijn, elk met een Tiesse. De twee in Idaarderadeel zijn al genoemd, de derde Tiesse, Tiesse Rinties, ergens in Utingeradeel woonachtig, is al vroeg overleden (rond 1667), maar gelukkig is er nog wel een kleine Reiner geboren, rond 1663. En laat dat nu net de Reinder Tiesses Jongema van Reduzum zijn ! Het is één van de leukste vondsten die ik ooit heb gedaan.

Nog even iets anders. Waar brengen we de vrouw van Hoyte Johaens, Ytie Tiesses, onder ? Ik had haar eerst ook waar jij haar hebt geplaatst. Ze is namelijk in geen geval een dochter van Ties en Aaltie, die hebben alleen Reiner. Maar het andere ouderpaar Tiesse en Sibbel (b)lijkt ook niet geschikt voor het ouderschap van Ytie. Want in IDA J14, folio 99, 6 okt 1686, wordt het sterfhuis van Sibbel Tiesses = Sibbel Keimpes Jorna weduwe Tiesse Reiners, beschreven, met als enige erfgenamen de zonen Reiner en Sybren Tiesses. En nu kan ik me niet meer herinneren of Ytie puur door eliminatie, of door aanvullend onderzoek bij Tiesse Cornelis en Lysbet Meinderts is geplaatst.

Maar ik kom er op terug, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 31 jul 2007 4:53 pm

Dat is wat je noemt de bezem erdoor.
Gelukkig kom ik een paar keer van de Jorna's ...

Op zich kan Ytie Tiesses natuurlijk 1673 trouwen, vrij snel daarna kinderloos overlijden, en dus van het toneel verdwenen zijn, voordat 1686 Sibbeltje Keimpes 2 erven nalaat.
Ze komt bij huwelijk van Akkrum, ik zal even zien terug te vinden, waarom zien bij mij 3 namen heeft. Denkelijk omdat ze als 1e vrouw vernoemt werd in een Ydtie.

De rest zal ik straks even langlopen, want ik kom niet meteen uit de knoop wel vernoemd, of toch meterend - en toch geschrapt.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 aug 2007 12:10 am

Hallo Margreet,

Wat laat dit antwoord, was vanavond op andere manieren bezig.

Het lijkt me heel aardig dit Jongema-verhaal in discussievorm te behandelen. We zien dan wel waar het naar toe leidt.

Ik begin maar ergens. Nou en dan ligt het voor de hand om het echtpaar TIESSE REINERS (JONGHMA) en SIBBEL KEIMPES JORNA als startpunt te nemen. Omtrent Sibbels plaats in het Jornaverhaal zijn er geen twijfels, ook al omdat haar broers Sybren en Louw Keimpes bij het inventariseren van haar sterfhuis optreden. Nota (jierboek1997) komt met meer feiten. Hij geeft als ouders van Tiesse Reiners het echtpaar Reiner Reiners en Auck Tiesses, maar dat ben ik niet met hem eens. Als dat namelijk zo zou zijn dan zou dat ook betekenen dat zijn boedel in IDA J12, folio 176, op 14 nov 1678 zou worden geïnventariseerd en 23 mei 1679 gescheiden. Erfgenamen zijn Symen Reiners, de zoon bij wie Reiner Reiners inwoonde, de kinderen van wijlen Sybren Reiners, voor wie Gerbrich Giolts als moeder, de kinderen van wijlen Tiesse Reiners, voornoemd, voor wie dito moeder Sibbel Keimpes en de kinderen van wijlen Aeme Reiners, voor wie de curator Pyter Gerbens. Eén blik op de eigenaars van Jongema sate in het stemcohier van 1698 geeft al aan dat er veel meer erf-staken zijn. Daar kom ik in een volgende aflevering op terug.
Het is duidelijk wat hier aan de hand moet zijn: er zijn twee Reiner Reiners: de oude en de jonge. De oude is met Auck Tiesses getrouwd. Hoe oud is oud hier? Volgens het jierboekje van 1984 (blz.42) is Aucks vader in 1543 geboren. Nou dan schatten we Auck en haar man Reiner maar van rond 1570 tot 1580. Een extra reden om Reiner Reiners de jonge op te voeren, geboren zeg 1600, maar het kan nog wat later zijn. De eerste twee huwelijken van zijn zoons zijn in 1655, dus reken maar uit.
Maar wie is de vrouw van Reiner Reiners de jonge, moeder van zijn vier zoons? Hier schiet de schoonfamilie te hulp. Want op 3 dec 1644 wordt voor het Gerecht van Leeuwarderadeel (L1) Reiner Reiners als aangetrouwde oom geauthoriseerd, samen met Feddrick Emes, volle oom, over Mins Jans, in het 6e jaar, dochter van wijlen Mins Emes bij Jan Ryurds op Snakkerburen. De moeder noemen we dus N. Emes, in afwachting op het vinden van haar voornaam. Dat klopt ook mooi met het feit dat er een zoon Aeme is.

Tot slot denk ik dat er geen plaats is voor een Ytie in het gezin van Tiesse en Sibbel. Als ze bij de scheiding van Sibbels erfenis al is overleden zouden haar kinderen als erfgenaam in haar plaats treden denk ik.

Tot zover, groet Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 aug 2007 12:36 pm

Hallo Margreet en evenutele anderen,

In vervolg op bovenstaand bericht nog een paar opmerkingen over het echtpaar Reiner Reiners Jonghma en Auck Tyesses
Zijn ouders ken ik niet. In ieder geval staat in het register van de personele impositie (1578 of zo?) geen Reiner onder Grouw. Zij is dochter van Tyesse Beerns en Ida Dooitses (zie gen.jierb.1984, hierboven al aangemerkt). Na veel plussen en minnen is het echtpaar Reiner en Auk het volgende drietal kinderen toegekend:
*Ytje Reiners Jongma tr. Cornelis Baukes (zv Bauke Cornelis en Antie Wybes). Deze echtelieden moeten op 30 nov 1636 beide al overleden zijn, als Baucke Cornelis en Reiner Reiners Jongma, als bestevaders, curatoren worden over Tziesse Cornelis (in het 10e jaar) en Cornelis Cornelis (in het 2e jaar) (IDA J5, op datum).
*Reiner Reiners Jongma: al aan bod geweest in het bericht van gisteren
*Rintie Reiners tr Lysbet Gerbens. Hij staat op het stemcohier van 1640 vermeld als gebruiker van stem 52 te Akkrum. Kinderen uit vererving op het stemcohier van Jongema sate te Grouw en uit het rechterlijk archief: Gerben, Lysbet, Claas, Tiesse en Ytie Rinties. Er zijn er vermoedelijk niet meer, ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen (ondanks veel speurwerk). Het echtpaar wordt al in 1630 te Akkrum genoemd als ze een stukje land kopen bij Abbenwyrsterzijl onder Irnsum (RAU A7, 3e procl. 26 apr 1630).

Uitgezocht in samenwerking met mevr. Rem en wijlen G.Wartena.

groet, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 1 aug 2007 2:35 pm

Hoi Andries,

Deel 2 verklaart veel. Kan ik mijn halve verhaal weer slopen.
Schaafsma heeft namelijk een datum voor Reiner en Auck Tiesses, en ik weet niet hoe hij daarbij komt: 26-9-1628. Niet online te vinden, maar het zal toch ontkracht moeten.

Zoon Simon heeft daar 2e dr Auck, maar wat mij betreft zegt die volgorde niets over dat hij daadwerkelijk zijn moeder eerst vernoemde en niet zijn oma.
Misschien zit er zelfs een naam tussen voor je N. Emes, Jorna-namen zijn bekend immers.
wytske 1662, auck 1665, ymkje 1668, siouck 1671, sibbel 1675 en grietje 1680.
Ik had misschien wel een 2e huw. voor hem, 1676 Antie Hansis.

Sowieso paste Reyner Reyner Jongma x 1642 niet in dat huwelijk 1628, maar hoe ik dat op moest lossen wist ik nooit.

Ik had deze nog staan, moet nog verder nagekeken:
1589 quaclappen- ede eedes, sijbrandaburen, voogd over kinderen reyn symens
Dat was het dichtste bij wat ik destijds kon vinden. En Simon moet ook weer ergens vandaan komen.

Veel Ytjes ineens. Misschien had je er overheen gelezen, Hoite Johaens trouwt 2 keer. Het hoeft niet perse hoor, maar zou toch kunnen, Ytje van Tiesse Reins.
Ik weet ook weer waarom ze 3 namen heeft.
Idaarderadeel, huwelijken 1673 - Gerecht Idaarderadeel
Vermelding: Derde proclamatie op 27 januari 1673
Man : Hoyte Johaens afkomstig van Roordahuizum
Vrouw : Idtie Tiesses afkomstig van Akkrum
Opmerking : met attestatie naar het nedergerecht Utingeradeel op 31 januari 1673
Utingeradeel, huwelijken 1673 Gerecht Utingeradeel
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 februari 1673
Man : Hoite Johaens afkomstig van Roordahuizum
Vrouw : Tijdtie Tietsie afkomstig van Akkrum
Hennaarderadeel, huwelijken 1689 - Roodhuis rk
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 november 1689
Man : Hoite Johaans afkomstig van Hidaard
Vrouw : Itie Clases afkomstig van Tirns
Opmerking : getuigen: Doede Pieters en Meinert Claeses
Hennaarderadeel, huwelijken 1689 - Hennaarderadeel Gerecht
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 november 1689
Man : Hoite Johaans afkomstig van Hidaard
Vrouw : Itie Clases afkomstig van Tirns
Uit het eerste huwelijk geen kinderen, dus die hoeven ook niet te erven.
Er zijn dan gewoon geen ervende kleinkinderen in 1686. Zo abnormaal is dat niet, er zijn meer kinderloze huwelijken. Al die collateraal-boeken ... trouwens, misschien staat het daar juist in.
Uit het tweede Ydtie, vernoemd naar eerste vrouw, (x 1716) en Hoyte (x 1714).
En de eerste Idtie is dan meteen geen Tijdtie, maar een echte Ietje - omdat ze wordt vernoemd in Ydtie.
Met die TieTsie schrijfwijze kon ze trouwens ook nog van een Tietes ipv Tieses zijn, of van een Tjitse.
Dan is deze er nog:
Hennaarderadeel, huwelijken 1711 - Gerecht Hennaarderadeel
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 juni 1711
Man : Jan Melis afkomstig van Sneek
Vrouw : IJdtie Clases afkomstig van Hidaard
Boek Roodhuis mist voor deze periode.
Misschien is er een autorisatie?

Je had een Pieter Gerbens cur bij Aeme, ik had nog deze:
Eme Reyners met Hebel Clases 1669/1670 - hij gb. Grouw, zij gb. Rauwerd.
Er is een autor voor Grietie 6 jr. en Feddrik 5jr. in 1677, Eme in leven tot Rauwerd.
GV en requirant Reiners Reiners en cur Symen Reiners - beiden te Grouw.
De ovl gv is dan blijkbaar vervangen door Pieter Gerbens in 1678 en 1679. ( zie trouwens nu pas weer staan dat hij de nieuwe man is van Hebel in 1676).

Die Feddrik suggereert dat er een Feddrik Reiners geweest is, lijkt me - dit nog even voor je N. Eme (Feddriks?)s met een Feddrik Emes broer.
Het lijkt me dat N. dan eerder haar gv vernoemde dan haar broer, maar als we zijn ovl-datum te weten kunnen komen, dan weten we dat ook.
Misschien is mijn Grietje Emmes de sleutel wel? ze trouwt vanuit Rauwerd met Douwe Jacobs van Hidaard, waar wellicht ook Hoite met Ietje Tiesses woonde. Of gaat dat voor een Ietje van T. Cornelis ook op, dat het een via-via-kennis-familie-huwelijk was?

Goh, wat ben ik blij met Jongema-iemand op het forum. Ik wist nooit hoe ik dat moest hebben om over tig generaties en gezinnen vol ???, wie hoort bij wie, en al die dubbelen duidelijke vragen te stellen.

Kan deze er nog bij horen?
Idaarderadeel, huwelijken 1671 -Gerecht Idaarderadeel
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 maart 1671
Man : Reiner Jongma afkomstig van Grouw
Vrouw : Frij Rinties afkomstig van Grouw
Ze wordt gestand. tot Frietsen, geen nageslacht gevonden.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 aug 2007 4:19 pm

Ha Margreet,

Ik loop je laatste verhaal na, en waar ik wat weet meld ik het hier.

Over Schaafsma's datum. Ik denk dat die gebaseerd is op de afhandeling van Auck Tiesses broer Beerns nalatenschap (IDA J4. 3 jun 1628, misschien met een scheiding op Schaafsma's datum van 26 sep 1628, dat laatste zou ik moeten nazien). Daar komen alle kinderen van Tiesse en Ida natuurlijk op af. Auck en Reiner Reiners Jongma worden ook genoemd. Maar dat is dus zeker niet de trouwdatum

Het is hachelijk een vernoemingsvolgorde aan te geven als er geen doopgegevens zijn. Symen Reiners en Teets Keimpes (Jorna) trouwen 29 aug 1659, het geboortejaar van de oudste dochter Wyts wordt op 1662 geschat, misschien zit er wel ééntje voor die stierf in 1666 of zo, etcetera.

Reyn Symens als vader van Reyner Reyners mag van mij, ik geloof dat het verschil tussen Reyn en Reyner niet meer zo streng is als eerder. Met dat patroniem Symens is het weer wat waarschijnlijker. Zowel de Tiesses als de Jorna's gebruiken hem niet, dus wie weet komt hij van de Jongema's

Ah, twee bruiden met de naam Ytie voor Hoyte Johaans, dat is eigenlijk een heel mooie vondst. Het verklaart de naam van Hoytes dochter Ytie, postume dochter. En Johaen Hoytes dan ook uit het tweede huwelijk. Nou, ik sleep Ytie niet meteen terug naar Tiesse Reiners en Sibbel, maar ik houd het zeker weer open. En aangezien de Nijdampage meldt dat er geen nakomelingen van Lysbet Meinderts bij Tiesse Cornelis zijn ... Dan weer: Akkrum als plaats van herkomst van Ytie Tysses ... Dus maar afwachten of er nog eens bewijs langs komt voor één van beide afstammingen.

Naar Eme Reyners heb ik eigenlijk nooit gekeken. Misschien levert dat dan nog wat nieuws op. De authorisatie, inderdaad hij is in Rauwerderhem gestorven. Eme Feddriks of Eme N x N Feddricks, daar kun je vrij gericht naar zoeken, dat zijn mooie namen.

Hidaard als belangrijke plaats, ja misschien wordt iemand genoemd in het boerderijenboek.

Fry Rinties is denkelijk de tweede vrouw van Reiner Reiners de jonge. Huwelijk van 1671, boedelbeschrijving van 1679 nog een kleine acht jaar lief en leed gedeeld. Ik zal nog eens kijken of ze in die boedelbeschrijving wordt genoemd.

Groet, Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 aug 2007 6:23 pm

Ter aanvulling op het bericht van vanmiddag. Hier is de authorisatie die het één en ander verklaart al. HEN H, 24 aug 1711. Douwe Jacobs te Longerhouw wordt eerst tot curator ad actum divisionis geauthoriseerd over Ydtie en Johaen Hoytes, kinderen van wijlen Hoyte Johaens bij Ytie Clases. Na scheiding van de vaderlijke goederen neemt de stiefvader Jan Melis, huisman te Hidaard, de curatele over. Uiteindelijk wordt Douwe toegevoegd als curator, op verzoek van de zoon Johaen, op 13 jun 1712.

Er is nog een spoor van Hoyte Johaens in het authorisatieboek, als hij, weer te Hidaard, op 17 feb 1693 naast Pytter Jansen Wigmana (te Leeuwarden) wordt geauthoriseerd over Thomas (15 jaar) en Lysbet (13) Gerbens. Tevens, op verzoek van de grootmoeder Dieuwke Gerbens, over Bouwe Gerbens (11)

Dat eerste schept duidelijkheid: geen nakomelingen van Hoyte Johaens bij zijn eerste vrouw Ytie Tiesses

gr.Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 1 aug 2007 6:33 pm

Nee, ik had ook geen nakomelingen. Je zei nog Ytie postume dochter, alsof ze naar haar moeder (ytie tieses) was vernoemd, die dan in het kraambed overleed.
Maar ze kwam volgens mij uit het 2e, alleen vernoemen ze vaak hun eerste vrouw of man in dat nieuwe huwelijk.
Toch heb je nu ook kans dat ze in het collateraalboek staat.

Ik weet nog niet of dat dezelfde Douwe is, die met Grietje Emmes trouwt. Het is wat op de achtergrond geraakt, maar dat was ik aan het uitzoeken.

mvg, margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 1 aug 2007 6:51 pm

Ho, een generatie in de war.
Grietje Emmes x Eelke Tjeerds 1699
en hun zoon Tjeerd Eelkes x Tettie Douwes 1732, de dr van Douwe Jacobs en Ansk Hommes. (3e graads dispensatie).
Cur in 1716 over tjeerd, lysbeth en wijpkje Beern Fransen en Willems Sikkes.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 1 aug 2007 8:36 pm

Hoi Andries,

Ik moet wel goede datums doorgeven, ik had ze omgedraaid: 29-6-1628 moet het zijn. Ik dacht het misschien uit een boek van de Heilige Rozekrans kwam, ik weet niet of daar trouwdata instaan.

De jaren van Simons kinderen staan er zo stellig, dat het waarschijnlijk teruggerekend is uit leeftijdsopgaves ergens. Autor misschien? bij dat dan toch 2e huwelijk in 1676.

Ik zal eerst die jierboekjes eens ophalen, ik heb nog maar de halve Jorna I gecopied.

Je vertelt nergens waar Tzies Cornelis zich ophoudt, dus kan ik het belang van x Akkrum niet bepalen.

Tot zover heb ik geen problemen, ik kan en wil niet eens iets tegen je verhaal inbrengen.
Kom ik nu toch tot het volgende:
Jouw voorvader in Roordahuizum .. en tot gister ook de mijne, maar misschien nu niet meer?
Reiner Tiesses, met nu andere voorouders,
Die van de autor 1721, en ovl sept 1744 Sinserburen, en niet degene die 1737 in Irnsum overlijdt (want zo wist ik dat er 2 waren, maar nu schijnen er af en toe 3 te kunnen zijn).

is volgens mij wel 2 keer getrouwd. Met Trijntje Hotses 1685, en Aaltje Simmes 1688.
Of anders gezegd: een aantal data kan ik misschien nog aan een andere Reiner toeschrijven,
maar wie met Aaltje was getrouwd was dat ook met Trijntje, en andersom.
Ik zie echt niet hoe dat anders kan.

Ik heb Reiners gezin absoluut niet compleet, maar ik kom dan van zoon Tjisse Reiners met Gertie Lolles Wisma. Hij trouwt vanuit Friens.
Ik kwam ze tegen in het doopboek met Bolsward rk, waar ze de tweeling Tryntie en Sipckie krijgen, m/peter Gerties moeder met nieuwe man.
Dat was een van mijn mooiste vondsten, want verder dopen ze gewoon in Irnsum.
Daarna vond ik pas het huwelijk met Trijntje Hotses, maar dat moet dus wel Tjisses moeder zijn.
Trijntje Hotses is van Hotse Epes en Sipck Pieters, en Hotse zoon van Ype Aerns en Jeltie Hotzes. Het is daarnaast vrij verwarrend dat of vader of zoon ergens en ik weet niet waar als Jongma te boek staan, want zo worden ze her en der wel genoemd.
Tjisse krijgt 9 kinderen, en vernoemt in 1732 uiteindelijk ook stiefmoeder Aaltje, die bij 4 van Tjisses kinderen metert, en dus makkelijk voor moeder gehouden kan worden.
Sjuch, zo had ik dat bedacht.
Ik dacht dat het ook zo in Foekema oer heech en leech staat, jierboekje ? - maar misschien heb jij allerlei erfzaken die dit onderuit halen.

Ik zal Sibbel Reyns, die ik er geparkeerd had, ze metert enkel bij anderen in 1716, wel bij deze Reiner weghalen
en dan had ik er nog een Siuke Reiners bij, x 1721 vanuit tzynserburen, en een paar ?, reiners die in 1749 Roordahuizum wonen.

Inmiddels hebben we dan misschien ook sioucke voor simon, en siuke voor reiner, als naam voor de N. Emes, waardoor ook nog de Tsynserburen-man iemand anders kan zijn dan de Reduzumer.

Kunt u mij uit de knoop/knopen halen?

mvg, margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 aug 2007 11:16 pm

Nou ik ga proberen weer te geven hoe ik het thans zie. Ik ben met dit stukje begonnen in 1985 en heb er toen heel fanatiek aan gewerkt, zonder het in eerste instantie sluitend te krijgen (en misschien is er nu ook nog wel het één en ander aan mijn betoog succesvol te bestrijden, ik heb ook de waarheid niet in pacht).

Qua afstamming hoef je volgens mij niet veel in te leveren, kijk maar mee: Ik stam ook af van Tjisse Reiners Jongema, die op 23 mrt 1716 voor het Gerecht van Idaarderadeel trouwt met Geertje Lolle Simkesdochter Wisma. In mijn geval via een dochter Lolkje Tjisses, die in 1746 met Hoite Sints trouwt.
Tjisse is enigst kind van Reiner Tjisses Jongema en Aaltie Simmes, en dat levert mooie kwartieren op.

Om de twee Reiner Tjisses uit elkaar te houden ga ik nu eerst naar het stemkohier van Grouw, bijvoorbeeld dat van 1698. Het gaat ons uiteraard om stem 4 aldaar. Daar staat een duizelingwekkende hoeveelheid eigenaars op, en die zijn op één of andere manier allemaal erfgenaam van Reiner Reiners de oude (x Auck Tiesses). Het voert wel heel ver ze allemaal langs te gaan, dat doe ik ook niet, hoewel ik ze (bijna) allemaal meen te kennen. We beperken ons tot de twee Reiner Tiesses, die zijn in deze contekst het belangrijkst. Overigens heb je niet veel aan de volgorde waarin al die mensen staan (dat dacht ik ruim 20 jaar geleden wel). Dus:
Reiner Thietses tot Grouw 8 pm en wat einsenwerk en
Reiner Thietses tot Warga 6 1/6 pm samen met Sybren Thietses.
In het cohier van 1708 woont de Grouster in Roordahuizum en wordt de Wargaaster niet genoemd, er staat nu Sybren Tiesses com socys.

Als we nu Reiner Tysses van Grouw gaan volgen in de tijd, dan blijken twee dingen te bewijzen: ten eerste is dit degene die met Aaltie Simmes is getrouwd, en tweede gaan zij verhuizen naar Roordahuizum. In 1708 op het stemcohier is dat al zo, en ook in 1710 (IDA R6, folio 273 vso, acte 29 okt 1710), en daar staat Aaltje er ook weer bij genoemd. Overigens blijkt in de loop van de tijd Reiner, en later ook zoon Tjisse, steeds meer land in de zate van familieleden op te kopen. In 1698 heeft hij ruim 8 pm, in 1708 al 20, in 1718 32,5, Tjisse in 1728 ruim 36 pm, enzovoorts. Ze hebben beide een vrouw uit een redelijk welvarend midden getrouwd.

Ik heb zowel Tryn Hotses als Yns Aerns met de Wargaaster Reiner laten trouwen. Het eerste huwelijk is van 1685, en dat klopt mooi met het feit dat bij de liquidatie van moeder Sibbel Keimpes Jorna's boedel in okt 1686 al wordt verklaard dat deze Reiner is geëmancipeerd door zijn huwelijk. (En het huwelijk van Aaltie Simmes met de andere is pas anderhalf jaar daarna). Het tweede huwelijk met Yns Aerns moet hier wel bij horen, dat is in 1698, terwijl Aaltie Simmes háár Reiner overleeft (zie bijvoorbeeld RAU J4, dd. 2 jun 1719 !) Hier ben ik dus wel aardig zeker van.

Ouders van Reiner Tiesses van Grouw/Roordahuizum zouden eerst Tziesse Cornelis en Lysbet Meinderts moeten zijn. Dat was de enige Tiesse uit de Jongema-clan die nog "vrij" was. Dat was voor mij een hele bittere pil, weg de afstamming uit de Jorna's (dramatisch toch?). Maar het bleek nog anders. Rond 1990 was ik bezig uittreksels van de autorisatieboeken van het Hof te corrigeren toen ik onaangenaam werd getroffen door de volgende acte. Op 9 dec 1692 worden over Dirck (19e jaar) en Yttie (23e) Jarichs, kinderen van Jarich Dirks, in leven huisman onder Rauwerd, de volgende curatoren benoemd: Gerben Rinties te Akkrum, als oom, Tiesse Dirx te Swichum, oom, en jawel Reiner Tysses te Grouw, als neef. Dit zette ook de tweede poging om "onze" Reiner bij de Jongema's onder te brengen schaakmat.

Ik kan er een ellenlang verhaal van maken, maar het bleek zo te moeten gaan: Er is vanaf 1630 een echtpaar Rintie Reiners x Lysbet Gerbens, met vijf ons bekende kinderen: Gerben, Lysbet, Claas, Tiesse en Ytie Rinties. Omdat ik nu haast wel weer eens even wil stoppen, beperk ik me tot twee van deze kinderen: Lysbet Rinties. Zij trouwt op 4 nov 1658, na proclamaties voor het gerecht van Leeuwarderadeel, met Jarig Dirx. Twee van hun kinderen staan hier net boven, Dirck en Yttie, er waren er nog twee oudere, Lysbet en Rintie. Jarig Dirx hertrouwt 1684 Jiesck Meinderts (die eveneens vrouw van Jacob Lourens en Pieter Hoytes (zv Hoyte Simmes en Geertje Simmes) is geweest)
De tweede is een paar inzendingen geleden al langs gekomen: Tiesse Rinties, trouwt voor het Gerecht van Utingeradeel, ondertrouw Rauwerderhem op 9 mrt 1663, Tryntie Clases van Terzool, misschien wel een dochter van Claas Sydses. Tryn overleeft haar man, die rond 1667 komt te overlijden, en hertrouwt Hette Gerbens van Terzool in 1668. Zij is rond 1671 al gestorven, waarna Hette in 1674 Jeltie Heeres van Akkrum trouwt. Nu is er een weesakte voor het Gerecht van UTI die ik zo snel niet kan vinden - toch wel: UTI G1, folio 336, 18 apr 1671 waaruit blijkt dat Reiner Tiesses het enige kind van Tiesse en Tryntje is. Op 28 april 1684 (UTI G4, folio 58) wordt dan de eindafrekening gedaan aan Reiner, hij blijkt 14 jaar lang bij de oom Gerben Rinties in de kost te zijn geweest.

hè hè, dat was een hele uitzoekerij. Maar het is voor me zelf toch ook wel nuttig, staat er weer het één en ander netjes op een rijtje. Ik moet toch nog eens het geduld opbrengen al die aantekeningen eens in de computer te zetten.

dagdag Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 2 aug 2007 10:10 am

Tige dank Andries, voor al die moeite.
Dat is natuurlijk ook een verklaring voor een Trijntje Tjisses, en een hele goeie ook nog. Wellicht moeten we op zoek naar een Klaas met Sipkje.

Sibbel Reyners zou namelijk meteren 27-8-1719 bij Jeltje van Sipkje Hotses, het (half?)zusje van Trijntje, maar er komt een ipv.
Sibbel moet dan bijna wel van de Warga-R.T. met Trijntje zijn, waarom zou ze anders gevraagd zijn? Hotse Ypes is geboren Warga staat bij zijn trouwen te Grouw, dus dan heb je ook nog een reden voor de grouw-warga verhuizing.
Ik weet nog niet wie Sibbels man is, die kan nog een spaak in het wiel steken, maar voorlopig zet ik het dan zo neer.
Vooralsnog lijkt dan nu de Warga-man en/of zijn gezin later naar Sinserburen en Roordahuizum opgeschoven, alwaar zij bij mij door de war ging lopen met de onze.

Persoonlijk lever ik in dit verhaal zelfs bijna niets in, ik stam aan moederskant nog van Sipkje Hotses, en van Eme - dus daar houd ik van alles. Ik krijg er zelfs van alles bij nu Eme goed in het verhaal zit, en met deze nieuwe Rintje-lijn.
Mijn vader, die zijn voornaam van de Jongema's heeft, raakt net als jou nu wel zijn Jorna kwijt ........
Hij krijgt echter Aaltje Simmes weer terug, met die hele familie en tig generaties her, die ik eerder met bloedend hart los moest koppelen toen ik Aaltje verving door Trijntje, want zo dubbel was het mooie Bolsward wel weer.
Wat is het toch een vreselijke hobby soms, en wat is het gevaarlijk.

Ik weet niet hoever we gelijk oplopen, ik stam ook van Lolkje met Hoite,
vervolgens van Sytske met Hette Gerrits Reen
Lolkje Hettes met Jelle Sietses Roorda
Reinder Jelles Roorda met Houkje Jans Jorritsma
en Reintje Reinders Roorda met Douwe Ypkes Huisman zijn mijn overgrootouders.

Gaan we nu maar terug naar je gerben-obsessie. Ik denk dat we naar Tresoar moeten, want dat we er online wat doorheen zijn. Zeg je het even als je wat nodig hebt? ik kan misschien van alles copieren, inscannen en doormailen (alle Gerbens en Sjoukes in het autorisatieboek Baarderadeel bv, mocht je die nog niet hebben).
We moeten trouwens wel Aentie Douwis nog duiden en verklaren, de meter bij Elizabeth Sjoukes 1764, wie weet waar daar nog achterweg kan komen.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 2 aug 2007 12:29 pm

Margreet, we lopen niet zo erg ver gelijk. Ik stam via een andere dochter: Geertje Hoites x Ruurd Sybrens (Jongema) van Swichum
Reintje Ruurds Jongema x Sjouke Gerbens Faber
Ruurd Sjoukes Faber x Grietje Walker
Douwe Ruurds Faber x Aaltje Zaagemans; overgrootouders, zij hervormd

Ik zag trouwens dat de vrouw van Johaen Hoites van Hidaard, Hiltje Pytters, een Wigmana is (Jierboekje 1976, blz. 101). Haar ouders Pytter Jansen Wigmana tr. Roodhuis 3 feb 1676 Peerck Johannes van Nijland. Deze Pytter is bestuurder van de statie Roodhuis, is ook weer verklaard waarom Johaen zo vaak in de kerkeboeken wordt genoemd.
In vervolg hier weer op die authorisatie van gisteren waar Hoyte Johaens naast Pytter Jansen Wigmana curator wordt over Thomas, Lysbet en Boue Gerbens. Ik vind in het artikel geen aansluiting, hoewel Thomas als naam wel in deze tak zit (via Jan Thomas x Auck Pytters Wigmana, ook weer een voorouderpaar. Van Haersma Buma (de auteur) noemt in het artikel wel een Sieucke Jansen, misschien een Dieucke die met Gerben N is getrouwd ? Jammer dat Tresoar er uit ligt, ik popel wat namen in te hameren. Ik word nog onrustiger als ik lees dat de broer van Pytter, Tomas Jansen Wigmana in 1680 hertrouwt met een Trintie Alberts van Jorwerd. Het zal toch niet zo zijn dat ...
Even zien, de vader van Albert Gerlofs: Gerlof Alberts x N N of Gerlof N x N Alberts. Een zuster Tryntje ....
Eerst maar even wachten tot de crash van Tresoar is verholpen

groeten Andries

Plaats reactie