op zoek naar Haije Nauta

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
janny oudega
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 12 jun 2007 12:28 am
Locatie: wijster

op zoek naar Haije Nauta

Bericht door janny oudega » dinsdag 12 jun 2007 10:37 pm

ik zoek de geboortedatum en ouders van Haije (ook: Haaye, Haaije) Nauta. Waarschijnlijk geboren te Leeuwarden ergens rond 1850, hij trouwt te Amsterdam met Maria Antoinette Smaling en zijn drie kinderen heten Willem Haije, Hendrik Johannes en Hendrika Maria Antoinette. Zijn schoonvader heet Willem smaling en zijn schoonmoeder Hendrikje Nieuwenhuijse (om even de herkomst van de kindernamen te duiden.) Mogelijk zit Haije in de Zoethout-familie, maar ik weet te weinig van hem. Ik zou naar amsterdam moeten, maar daar komt het tot nu toe niet van.
Groeten en alvast bedankt voor een reactie
Janny

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 13 jun 2007 10:35 am

Janny,

De enige Haya Nauta die ik gevonden heb rond 1850 is geboren in 1851.
Naamsvernoeming komt niet overeen, maar ik geef je hem toch maar even door.
Geboorteakte Schoterland, 1851
Aangiftedatum 8 maart 1851, akte nr. 61
Haye Nauta, geboren 7 maart 1851
Zoon van Wiltje Jans Nauta en Froukje Hayes Faber
Wonende te Heerenveen

In het bev. register van Schoterland uit 1882 komt Haye Wiltjes Nauta nog voor.
Wanneer is Haye gehuwd en uit welk gegeven blijkt dat Haye geboren is te Leeuwarden?

Gr.
Everardus

janny oudega
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 12 jun 2007 12:28 am
Locatie: wijster

Bericht door janny oudega » woensdag 13 jun 2007 8:55 pm

Beste Everhardus, ik weet alleen dat Haije's dochter volgens overlevering vanuit amsterdam ging logeren in Leeuwarden, weinig houvast dus. Haye's trouwdatum, in Amsterdam, (of Utrecht waar z'n vrouw vandaan komt, die er na zijn overlijden voor 1894 ook weer naar terug verhuist), is voor 1880. Want dan wordt zijn eerste zoon geboren te Amsterdam. Haye Wiltjes Nauta uit Schoterland moet dus een andere zijn. Ik was deze Nauta al tegen gekomen, maar kon geen verband leggen.
Bedankt voor je meedenken.
Vr. groet Janny

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 14 jun 2007 12:07 pm

Hallo Janny,

Als Haye in de periode 1893-1894 is overleden te Amsterdan en aldaar woonachtig was, kan van hem een gezinskaart zijn aangelegd.
Hoe kom je aan de geboortedatum rond 1850 en aan zijn overl. jaar voor 1894?
Zijn geboortedatum kan dus ook zijn 1856???
Er is een gezinskaart van H. Nauta, maar die is in 1856 geboren.
Zie gezinskaarten GA Amsterdam:
H. Nauta 9-11-1856 bestel

Zie:
http://gemeentearchief.amsterdam.nl/arc ... ex.nl.html

Dat zou hem dus net zo goed kunnnen zijn en dan is hij circa 23 jaar geweest bij zijn huwelijk, maar ja, hij kan net zo goed ouder dan 40 jaar zijn geweest om maar wat te noemen.
Heb je de huwelijken van zijn drie kinderen in de provincie Utrecht (Utrecht) en Gelderland (Maurik) al bekeken en de bijlagen hiervan, wanneer Haye precies is overleden of heb je dat nog niet gedaan?
Huwelijken stad Utrecht 1904 en 1906, Maurik (Gelderland) 1920.
Zie:
www.genlias.nl

Gr.
Everardus

janny oudega
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 12 jun 2007 12:28 am
Locatie: wijster

Bericht door janny oudega » donderdag 14 jun 2007 11:27 pm

Beste Everardus, geweldig zoals je meedenkt/zoekt. Ik heb die H. Nauta van 1856 ook gespot en zelfs de gezinskaart opgevraagd, maar dat was 'm niet. Ik heb vele genlias-mogelijkheden verkend. Maar ik heb niet de bijlage gelezen. Daarvoor moet je naar de archieven en daar is het nog niet van gekomen. Het zal nodig zijn vrees ik, om dit raadsel op te lossen. Ik heb ook de registers van de Oosterbegraafplaats bekeken en wel andere familie daar gevonden maar niet Haije. Hij is de vader van de moeder van mijn schoonmoeder. Als kind waren ze echter veel meer betrokken bij de familie van mijn schoonmoeder's vader, zodat er vrijwel niets bekend is, ook door zijn vroege overlijden. Er is wel een foto en ik vond het heel verrassend om na zo'n onbevredigende en landurige speurtocht toch een foto van de man te zien. Maar goed, we gaan gewoon door met zoeken.
Bedankt tot zover. Janny

Plaats reactie