Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 10 aug 2007 3:37 pm

Hallo allemaal,

Ik blijk tot mijn voorouders te kunnen rekenen Ida Aedes Reynalda, dr van Aede Auckes Reynalda, welke familie ook met de namen uit de titel aangetroffen wordt.
Ida wordt op gb. ca. 1510 gezet, en trouwt 2 keer: 1) met Wybren Auckes (Waltinga) en 2) met Doytse Bockes Wiarda.

Broers: Oene, Sybe en Aucke, die ca. 1579- 1582 grietman van Doniawerstal wordt, en zus Anna.
Vader Aede is mogelijk een zoon van Aucke Sippaz, met broer Ede Sippaz, en die zijn mogelijk zonen van Sippe Auckes.

Dat is de versie zoals ik die eerst op internet tegen kwam, alwaar elders melding werd gemaakt van het boek waaruit dat afkomstig lijkt:
Het oude geslacht Reynalda, door dhr. Reenalda - Den Haag 1955.
In dat hele boek echter, bij Tresoar in te zien, is Ida niet te bekennen, ook niet in deel 2. Er is enkel een T. Wiarda in de index.
De rest van het gezin wordt in het boek op gb. ca. 1530 gezet.

Wie weet hoe het herkennen van Ida als erbij horend in zijn werk is gegaan?
Was Aede gezien de verschillende gb.datums twee keer getrouwd, of kloppen de schattingen gewoon niet?
Vooralsnog heb ik enkel latere autorisaties en weeszaken gezien waar Wiarda-mensen aantreden.

Om het ingewikkelder te maken...
In een andere versie op het inernet, de genealogie van Schotanus, is de grietman Aucke Edesz Reynalda zoon van Ede Reiners te Sonnega, met 5 broers waaronder een Eilert, welke lijn daarna in die hoek blijft en zonder achternamen teruggaat tot 1385 Ferwoude.
Aucke krijgt een jong ovl broer Reiner, en 2 zonen Fedde en Eilert (die ook in het Reenalda-boek vermeld worden, die er nog wel meer geeft).
De site geeft geen bronnen.
Ik moet maar eens mailen met de maker hoe die hierbij komt, maar weet er in de tussentijd iemand het fijne van 2 zulke heel verschillende voorouders?

Zijn er meer boeken/artikelen/onderzoeken dan dat van Reenalda, waar men zich met deze familie bezighoudt?

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 10 aug 2007 7:22 pm

Hallo Margreet,

Het echtpaar Wybren Auckes Waltinga en Eede Eededr Regnaerda komt voor in GJ1989, artikel kwartieren Jancke Piers Seta, geschreven door Mr.H. Walsweer. Hij geeft Eede Auckes en Idscke als haar ouders op, en dan nog Aucke Sippes te Teroele (in 1505) als grootvader. Hij voegt er veel referenties naar bronnen bij.
De meester is een genealoog die pas op stoom komt als de vraagstukken vóór het jaartal 1600 terecht komen, en kan dan in vurige betogen zijn inzichten inzichtelijk maken, dus dat zit wel goed.
Wat dat Schotanusartikel betreft - dat weet ik niet. Ik heb me wel eens met een Barre Tyssen bezig gehouden en kwam toen ook bij Schotanus uit, maar heb de oudste kwartieren toen ook maar niet opgenomen.

groeten Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 11 aug 2007 1:23 am

Aha.
Tussen 1955 en nu kon natuurlijk meer uitgezocht of gevonden zijn en dat blijkt dan nu wel. Merci, ik zal wederom naar Tresoar.

groet margreet

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Auke Reinalda

Bericht door hesseldewalle » zondag 12 aug 2007 8:31 am

Ha Margreet,

Volgens Sminia was Auke Reinada grietman van Doniawerstal van 1584 tot 1591. Ik heb nog een inscriptie van hem van een avondmaalsbeker van Oldeberkoop:

1590 Fedde Aukes Rengnalde Grietman van D W


Uit: Catalogus tentoonstelling van Friesch Zilver 1927 15 aug. - 15 sept.

Gek genoeg heet ie daar Fedde Aukes. Maar het moet wel dezelfde persoon zijn. Misschien heeft iemand de inscriptie wel niet goed gelezen!

Ik heb nog wel meer inscripties van de Reinalda's maar allemaal van eind 16de eeuw of later.

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 12 aug 2007 12:22 pm

Hoi Hessel,

In het boek is Fedde de zoon van Aucke Edes. Zowel vader als zoon waren dan grietman, Fedde volgt zijn zieke vader rond 1589-1590 op. Begin 1589 is er nog een handeling van Aucke, daarna de gesubstitueerde grietman Fedde, en in 1590 Fedde grietman.
Dus de inscriptie klopt wel, maar Sminia ia abuis.
Op Mpaginae staan ze ook wel op lijsten, eerst Gedeputeerden, en dan grietman, ik heb niet precies op de jaren gelet. Er is ook een hele briefwisseling waaruit de ziekelijkheid van Aucke blijkt.

groet margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op zondag 12 aug 2007 8:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Reinalda

Bericht door hesseldewalle » zondag 12 aug 2007 7:40 pm

Ha Margreet,

Foutje dus. Heb hem aangepast!

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door hesseldewalle » vrijdag 24 jan 2014 11:02 am

L.S.

Inmiddels heb ik ook een foto van de kerkbeker met wapen. Weet iemand of deze Fedde Aukes Reinalda getrouwd was?

https://plus.google.com/u/0/communities ... 4656010152

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 24 jan 2014 5:38 pm

Hij was inderdaad getrouwd, en overleedt ca. 1597. Zie de volgende akte:
323 Familie Van Eysinga-Vegelin van Claerbergen
3. Inventaris
3.3. Stukken waarvan het verband met één der archieven niet kon worden aangetoond dan wel toevallig zijn aangetroffen
3.3.2. Toevallig aangetroffen

"Algemeene & Authenticque stukken van de Provincie Vriesland van 1518 tot 1706"
Bookmark Delen Reageren Print knop Archiefdienst aanvragen
5590 113 Rekest van Elardus Reijnalda, grietman van Doniawerstal en Idts Romckes, voogden van de weeskinderen van Feddo Auckes Reenalda aan Gedeputeerde Staten van Friesland, met het verzoek rekening te houden met hun financiële belangen bij de inning van belastingen; met beschikking
Datering: 1597
Omvang: 1 stuk
Vindplaats: Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum)
Ik sneup zo nog wel even verder, wie weet wat ik nog kan vinden.

Grûtnis, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 24 jan 2014 6:19 pm

Correctie, overleed 1591 zoals je zelf ook al ergens aangaf. Had ook een broer Elardus.
12. avunc. fil.: avunculi filio. Edo Reinalda (zie 15,9), enige zoon van Saeckma's oom Elardus, die op 27 oktober 1610 overleden was en begraven in zijn woonplaats Langweer. Elardus Reinalda, als Gedeputeerde mede-oprichter van de universiteit, was van eind 1587 of begin 1588 tot 1591 hoogleraar Latijnse taal en welsprekendheid en vanaf 1604 curator; zijn twee vrouw, Saeck van Rinia, Edo's moeder, was in 1608 overleden. Boeles II, 55-56. NNBW X, 796. Reenalda 21. Hij volgde zijn broer Fedde op als grietman van Doniawerstal, toen die begin 1591 overleed; Reenalda 15.
bron: http://home.online.nl/mpaginae/BrvnSaeckma/brsnoten.htm

Van der Aa heeft nog wat aanvullende info over de broer: http://www.dbnl.org/tekst/aa__001biog19 ... 1_0319.php

LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door hesseldewalle » zondag 26 jan 2014 7:54 pm

L.S.

Bedankt voor de nieuwe info. Maar met wie was Fedde Aukes Reinalda nu getrouwd?

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door Litsehimmel » maandag 27 jan 2014 12:34 pm

Hoi Hessel,

Ik weet zeker dat het ergens in een boek o.i.d. staat vermeld, maar dat is dan helaas niet een boek dat in mijn bezit is. Echter ... ik hou van puzzels :wink:
Zo is er mijn eerdere quote:
Rekest van Elardus Reijnalda, grietman van Doniawerstal en Idts Romckes, voogden van de weeskinderen van Feddo Auckes Reenalda
Van de eerstgenoemde weten we inmiddels dat het een broer van Fedde Aukes was. Aangezien voogden etc. meestal beide kanten van een familie representeerden zal dus de genoemde Idts Romckes die van Fedde's vrouw vertegenwoordigen. Aansluitend trof ik dit interessante stukje op internet:
De afstammelingen van Eylert’s broer Fedde Auckes Reynalda vestigden zich in Sneek.

(bron: Fryslân 1998 nr. 2a, Varenius; gecachte versie http://bit.ly/M3IGqM))
En in het licht van bovenstaande gegevens worden deze aktes wel heel interessant:
Sneek, dopen, doopjaar 1585
Gedoopt op 28 november 1585 in Sneek
Dopeling: Bauck
Vader: Fedde Auckes
Moeder: Richt Ids

Sneek, dopen, doopjaar 1588
Gedoopt op 24 februari 1588 in Sneek
Dopeling: Itzke, dochter
Vader: Fedde Auckes
Moeder: Rixt Idtzs

Sneek, dopen, doopjaar 1590
Gedoopt op 22 juli 1590 in Sneek
Dopeling: Aucke
Vader: Fedde Auckes
Moeder: Rytsche Idtz
Fedde's vrouw zou dus mogelijk een Rixt/Richt Idses kunnen zijn, wiens vader (?) na de dood van Fedde de voogdij over de kinderen deelt. En hoewel ik internetbronnen slechts zelden vertrouw is het in dit geval wel leuk om die hypothese in ieder geval gesterkt te vinden, want diverse genealogieën geven aan dat de vrouw van Fedde Aukes een Rixt Ids Romkes zou zijn. Nu dus op zoek naar een goede bronbevestiging :mrgreen:

Gr, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door anne » maandag 27 jan 2014 1:04 pm

Hessel,Litsehimmel

misschien bevestiging;
Lykle Sakes burger en Apotheker binnen Sneek, als m.e.v. van Bauck, Fedde dr. Regnalda, en
in deze qual. erfg. van Fedde Aukes Regnalda in leven Grietman van Doniawerstal; zijn
vader; en door scheiding en deling het recht hebbende van de andere erfg. en Rixt Idse dr. zijn
moeder impt. en geexc. CONTRA Rein Sipkes te Ter Oele. .. rejekteert de
exceptie.
bron quaclappen 1600-1612 (18-12-1605)
Vriendelijke groet
Anne

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door Litsehimmel » maandag 27 jan 2014 1:28 pm

Hoi Anne,

Mooie vondst! Dat zal dan wel de Bauck zijn die 28 november 1585 te Sneek wordt gedoopt. En inderdaad, dit lijkt een bevestiging van de naam van Fedde's echtgenote. We zullen vast wel bezig zijn het wiel opnieuw uit te vinden, maar bij gebrek aan ander bronmateriaal is het toch mooi dat we het zo aan elkaar kunnen breien :wink:

LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Reynalda Reinalda Reynaerda Reinarda Reenalda

Bericht door hesseldewalle » maandag 27 jan 2014 7:45 pm

Rixt Idses dus! Dank!
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Plaats reactie