Jan Jacobs Swart x Jeltje Pieters

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

mama,
Jacob Jans en Hiltje Hanses:
1783 Georgia - Heeke Durcx ipv Sietske Hanses
1785 Cecilia - Gerbrig Jans
1786 Petronilla - Deeuwke Ypes ipv Gerbrig Jans
1788 Maria - idem ipv Maryke Hanses
1789 Joannes - Joannes Jacobs
krijgen nog 3 kinderen (maikel had er al 1 van genoemd)
1791 Anna - Duuwke Ypes
1792 Anna - Deeuwke Ypes
1795 Nicolaus - Duuwke Ypes
Ik ben niet helemaal gerust op de combinatie 'x 1754' en 'soldaat x 1794'.
kun je als 60-jarige nog soldaat zijn? of zou 1794 toch zijn eerste huwelijk geweest zijn? we hebben het dus nu over Jan Jacobs Swart. Maar waarom noemt hij dan zijn zoon geen Jacob, maar Nicolaus?
Alleen Jacob Jans x H(e)iltje krijgen ook een Nicolaus.

groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

De familie Swart

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margo en Margreet,

de vraag was of iemand wist wie de ouders waren van Jan Jacobs swart en Jeltje Pieters. Ik ben blij dat we de vraag voor de helft hebben beantwoord, de andere helft is veel moeilijker zoals het nu lijkt.

Margo heeft twijfels over 2 huwelijken van Jan Jacobs, Margreet idem en Maikel ook.
Ik ben niet helemaal gerust op de combinatie 'x 1754' en 'soldaat x 1794'.

Het laatste kind uit het eventuele eerste huwelijk is van 1770, het eerste kind uit het eventuele tweede huwelijk wordt in 1795 geboren, dat is een verschil van 25 jaar !
Het feit dat we geen doop van een Jacob hebben gevonden uit het huwelijk van Jan Jacobs en Gerbrich Ypes zegt ook wel iets. Misschien is het verstandig het spoor van Antje Jans Swart x Andries Tjeerds Jorna nog eens goed te volgen, ze zijn wel doopgetuige bij Jan Jacobs Swart en Jeltje Pieters en Antje hoort bij de ''andere'' familie Swart.
Voor een overzicht van de familie Jorna kan het genealogysk jierboek 1997 en 1998 geraadpleegd worden, Andries Tjeerds Jorna wordt in 1998 op blz 27 beschreven.

En dan is er nog de Jacob Jans die met Hiltje Hanses getrouwd was, zijn overlijden hebben we niet gevonden maar via één van zijn kinderen zou dat mogelijk moeten zijn, alleen digitaal lukt dat niet. Ik vraag me bijvoorbeeld af of hij in 1817 nog leeft, de overlijdensindex van Hiltje Hanses vind ik iets te onduidelijk.

De familie die ik vandaag bekeken heb (Jan Jacobs x Gerbrich Ypes en kinderen) lijken behoorlijk honkvast, alles speelt zich rond Leeuwarden af, in het bijzonder de RK Statie ''het Klooster''.
Morgen ga ik de andere familie bekijken, misschien levert dat nog een antwoord op. En ik heb ook een beetje de stille hoop dat Margreet nog iets heeft gevonden of gaat vinden, 's avonds heeft ze wel eens verrassende vondsten, al of niet met een bakje koffie.

Kortom, ik ben weer terug bij af toen ik zei:
een ingewikkeld verhaal waar ik zo een twee drie geen raad mee weet, ik houd ook niet van toevoegingen als : soldaat bij het huwelijk, ze kunnen overal vandaan komen.
Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

G'navond Ma.. en Ma..

Voor de ovl 1843-1912 moet ik naar het HCl, Margo - even vergeten dat die niet bij Tresoar liggen.
Ype ovl 1826 was wat we al dachten: boer, geboren en wonend Leeuwarden, getrouwd met Dieuwke Hanses, zoon van Jan Jakobs en Gerbrig Ypes, beiden alhier overleden.
Het waren geen swart-aangevers, dus ik weet niet hoeveel belang we aan die laatst opm. kunnen hechten. Opgeteld bij Maikels honkvast .... en het is weer avond ... zou het deze kunnen zijn:
Leeuwarden overlijden/begraven 1771
Overleden: Jan Jacobs
Datum : 3 november 1771
Plaats : Leeuwarden

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: JAN JAKOBS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. Parochie Het Klooster Leeuwarden, register van
overledenen 1752-1794


en dit Gerbrig:
Leeuwarden overlijden/begraven 1797
Begraven: de echtgenote van Jan Jacobs
Datum : 18 mei 1797
Begraven op het Oldehoofsterkerkhof

rk werd wel vaker het Oldehoofster.
Maar hopen op ergens iets in de bijlagen lijkt me verstandiger.

Ik vond het al zo raar Margo, dat ik die Nicoalus niet terug kon vinden.
Jacob heeft hoewel niet gedoopt gevonden wel een Georgia, Maikel - dus hij hoort er denk ik wel bij. Plus dan nog al die Anna's - die 'zijn ouders' ook al vernoemden ....

Mijn twijfel neemt verder alleen maar toe. Jij kent Jongma-Galtema toch ook Maikel? past daar een soldaat bij? ik heb er een hard hoofd in.
En idd Margo, met 60-65 nog als soldaat in de boeken? ik ken enkel geappointeerden van die leeftijd - een soortement pensioen.
Ik kan het origineel nog eens nakijken, of er iets meer en misschien nog getuigen bij staan.

Antje 'Andries' is een ipv, en nergens staat dat ze familie is - zoals toevallig wel bv. de heiltje jacobs en diuuwke ypes steeds - hoewel ipv - toch familie zijn.
Ze kan dus ook een buurvrouw zijn.

Tjeerd Pieters kan ik nog steeds niet vinden - en hij was de uitverkorene. Waarom ?? - terwijl er 4 andere Swarts voor handen zijn, met partners?
Tenzij het een andere familie betreft.
Jeltje heeft geen broer Tjeerd, en ook geen zusje Klaaske zodat een eventuele omgekeerde Pieter Tjeerds Jorna nog een zwager zou kunnen zijn.
Die eventuele omgekeerde Pieter Tjeerds snap ik los daarvan nog niet.

Margo, de helft vernoemt bij mij niet eerst de ouders, maar gewoon grootouders en overleden broers, of vermannelijkt vrouwennamen.
Als het een andere Swart is, kan hij best een moeder Klaaske hebben gehad.

Nog wat gt-verklaringen:
Antje Gerrits bij Antje Jans was een Roorda x 1791 Joannes Jacobs Obdam, voor zover ik kan zien. Maar misschien is er nog een andere verklaring. Die is er - een veel betere dus later toegevoegd: Antje Andries hertrouwt met Gerrit Jantjes 1786, na het ovl van Tjeerd Hilles Jorna.

Pieter Jacobs van Gatske is een Terpstra, zoon van Jacob Sybes en Marijke Pieters. Zij hertrouwde Dirk Sibbeles Jorna, de 'dirk sybelis' getuige.
Marijke is de zus van Hans Pieters, de vader van de hanses-zusjes, vandaar dat Sietske 'Hanses' er ineens bij rondloopt.
Marijke en Dirk zijn mijn voorouders.

Als het een andere Swart is, worden er misschien voogden aangesteld als hij in 1801/2/3/ overlijdt. Zo oud zijn de kinderen dan nog niet namelijk.

En dan is de soldaten-site van Rianne er nog.
groet margreet
NB. antie 'tieerts' gewijzigd in 'andries'
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op woensdag 4 apr 2007 12:46 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Ahoy, ik was vergeten dat Jan Jakobs sr. nog petert in 1787 en in 1792 via een namens - dus die Klooster ovl is hem niet..

Deze maar even nakijken - als de man van Hiltje Hanses:
Overlijdensakte Rauwerderhem, 1820
Aangiftedatum 2 november 1820, blad nr. 16
Jacob Jans Zwart, man, overleden 31 oktober 1820
Oud 65 jaar, weduwnaar


Hij bestaat niet in 1811, en er trouwen ook geen kinderen van hem - een echte Zwart bedoel ik.
Want deze is er ook:
Huwelijksakte Rauwerderhem, 1817
Man: Haye Gerbens Edeka, oud 31 jaar, geboren te
Oosterend
Ouders: Gerben Thomas en Tjitske Sybrens
Vrouw: Petronella Jacobs Swart, oud 30 jaar, geboren te
Leeuwarden
Ouders: Jacob Jans Swart en Heeltje Hanses
Datum: 11 mei 1817, akte nr. 4
NB: Bruidegom ondertekent met "Eerdeka"

ook weer familie van me :)
En namelijk vond ik deze week een huwelijk in de originelen wat nergens stond - bij de faf niet en online niet, dus dat kan met zo'n doop ook wel.
ciao M.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

maikel en margreet,
het jierboek van 1998 heb ik helaas niet, maar hebben we hier wat aan?

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Leeuwarden, 1763
DTB nr: 1016, 1696 - 1812
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 mei 1763
Man: Claas Japiks, Leeuwarden
Vrouw: Titie Yves, Leeuwarden
NB: getrouwd voor de Rooms Katholieke statie Nieuwestad

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1764
Dopeling: Antje
Gedoopt op 18 maart 1764 in Leeuwarden
Kind van Nicolaas Jacobs en Aetse Hidbes
Aanwezig: Gerbrig Jans
Opm.: getuige namens Aie Hidbes

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1769
Dopeling: Ivo
Gedoopt op 22 januari 1769 in Leeuwarden
Zoon van Nicolaas Japiks en Titje Ives
Doopheffer: Gerbrich Hipes

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1770
Dopeling: Fokje
Gedoopt op 10 september 1770 in Leeuwarden
Dochter van Claas Jacobs en Tetje Hibes
Aanwezig: Gerberig Jans

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1774
Dopeling: Jefke
Gedoopt op 29 september 1774 in Leeuwarden
Dochter van Klaas Jacobs en Tetje Yfs
Aanwezig: Aaltje Pieters
Opm.: getuige namens Siouke Yfs

en/of

Quotisatiekohieren 1749
Tryntje Jacobs wed. Claas Swart, Leeuwarden
Wijk: Camstraburen
Omschrijving: wint met koemelken de kost
Gezin volw: 4 en kind: 1
Aanslag: 42-17-0
Verhoging: 7
Vermogen:
Bron: Leeuwarden, fol. 735

Trouwregister Hervormde gemeente Cornjum, 1722
DTB nr: 461, 1633 - 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 13 december 1722,
Cornjum
Man: Claas Joannis Swart
Vrouw: Trijntje Jacobs
NB: schoolmeester

kan helaas geen zoon Jacob vinden, wel zoon Johannes:
Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1757
DTB nr: 911, 1751 - 1762
Vermelding: Ondertrouw van 14 januari 1757
Man: Johannes Clazen Swart, Leeuwarden
Vrouw: Elske Hayes, Lekkum
NB: hij is woonachtig onder de klokslag van Leeuwarden

groetjes,
margo
p.s. heb ik al verteld hoe blij ik met jullie ben?
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Had je Jorna I niet gekocht, Margo? ik meende van wel.

In Warga metert ook een Gerbrich Iepes, bij Trijntje Jakobs en Freerk Murks. 11 kinders of zo, en een peter Claas Jakobs. Nu zou het dus kunnen dat Gerbrichs man Jan Jakobs bij die trijntje en die klaas hoort.
2 Antjes, net als Claes en Gerbrich zelf.
Dat is leuk voor de Swarts, dat ze dus idd weer wat waarschijnlijker een moeder Antje/Anna hadden. Maar ik kan nog steeds niemand gedoopt vinden, dus het zal daarvoor wel Wijtgaard zijn - dat boek ontbreekt tot 1740 daaromtrent.
Dan zal Helena/Hiltje Swart met Nie..hof er ook nog wel bij horen, want daar metert een Catharina Swart.
Voor jouw soldaat-Swart hebben we er niet zoveel aan.

Die anderen had ik ook gezien - er zit nog eentje in Hardegarijp, die ook geen passende zoon krijgt.
Ze heten ook vaak S/Zwarts trouwens - Elske Haies krijgt enkel Klaas en die andere Lekkumer idd zijn Trijntje, maar geen Jan.
Die anderen die je zag zou je helemaal in elkaar moeten zetten, om te kunnen bepalen of ze wel of niet iets met jouw Jakob te maken hebben.

Dat is het lastige nu - als het een compleet andere Swart is die niets met de getuige in de bekendheid-akte van doen heeft, ligt de hele provincie en de halve wereld voor je open, aan voorouders.
Hij kan dan allerlei godsdiensten en ook geen hebben.
Ik stel even mijn hoop op de autorisatieboeken.

En ik ga de andere bekendheid-getuigen nog eens bekijken - misschien is er ergens een onvermoed verband, behalve enkel dat het buren oid waren.

Voor ik het weer vergeet .. ze heten toch pas Swart na 1811 en nergens eerder?
groet margreet
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

margreet,
ik heb jorna 1997 gecopieerd en pas later zijn we met maikel naar het winkeltje gegaan, waar ik 1985, 1989 en 2000 gekocht heb. zal eens kijken of ik digitaal wat kan bestellen.

de naam SWART begint bij mij pas bij het huwelijk vd 3 kinderen van jan jacobs en jeltje pieters. dus vanaf 1819. (de getuigen bij alle drie de huwelijken zijn aan de partijen vreemd.)

heb vanmorgen zitten googelen op "jacobs swart" en "jans swart", maar niets wijzer geworden en gekeken naar die soldaten site van jou, maar ook daar niets gevonden.

groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jan Jacobs Swart x Jeltje Pieters

Bericht door Maikel Galama »

Hoi beide,

jullie zijn al weer bezig zie ik en dus dacht ik dat ik ook maar weer eens iets moest doen.

Mbt dat Jorna gebeuren geef ik toch even een uitvoeriger verslag uit het jierboek 1998, voor bestelling zie:

http://fa.modules.nl/shop/default.asp

Andries Tjeerds Jorna had een broer Pieter Tjeerds, kinderen van Tjeerd Hilles tr.1 1752: Elizabeth Jans dv Jan Harmens en Foek Taekes van Jelsum (zij weduwe) tr.2 1762: Elizabeth Jans van Leeuwarden tr.3 1764: Antje Andries dv Andries Andries en Aafke Sijbes.
Antje hertrouwt met Gerrit Jantjes zoals Margreet reeds schreef.

In 1786 is er een inventarisatie mbt wijlen Tjeerd Hilles op verzoek van Antje Andries + de curatoren Jacob Jans Swart en Pieter Jacobs. Bovenstaand heb ik nog niet grondig nagekeken maar ik kan me voorstellen dat er een relatie ligt met één van de Elizabeth Jans partners.
Jacob heeft hoewel niet gedoopt gevonden wel een Georgia, Maikel - dus hij hoort er denk ik wel bij. Plus dan nog al die Anna's - die 'zijn ouders' ook al vernoemden ....
Margreet, Jacob hoort bij IJpe, Gatske en Anna. Dat vind ik ook, maar de vraag is of ze ook bij Willemina, Petrus en Nicolaus horen. Mbt je opmerking over de combinatie Jongma-Galtema gaat er geen belletje rinkelen, het belletje kan kapot zijn maar ook bij mij kan iets niet naar behoren werken, wie zal het zeggen.

Margo, ik wilde het al eerder vragen maar vergat het steeds. Je schrijft ergens dat je de indruk had dat Jan Jacobs Swart bij zijn huwelijk al een oude man was, waar komt die indruk vandaan ?
En dan nog even een zomaar tussendoor opmerking: is Jan Jacobs Swart een zoon van een Jacob ? Of zou hij ook een zoon van een Nicolaus kunnen zijn ?
p.s. heb ik al verteld hoe blij ik met jullie ben?
Ik kan het niet laten deze quote nog even aan te halen. Voor zover ik weet had je dat nog niet verteld Margo !
Mar better let dan net ! En twee keer is ook niets op tegen. Toch ? :)

Groetjes, enne........ik ga weer verder met de zoektocht.

Maikel.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

maikel,
de reden dat ik dacht dat jan jacobs al 'n huwelijk achter de rug had, was, omdat hij bij jeltje geen jacob krijgt.

maar even heel iets anders:
zou jeltje pieters niet hertrouwd kunnen zijn?

Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1804
DTB nr: 1002, 1798 - 1809
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 27 mei 1804
Man: Jan Hiddes, Lekkum
Vrouw: Jeltje Pieters, Leeuwarden
NB: getrouwd voor de Rooms Katholieke statie Het Klooster

zij woont in lekkum bij het huwelijk van haar kinderen.
niet dat we hier veel wijzer van worden, maar misschien heeft margreet er wat aan als ze in de autorisatieboeken gaat kijken.....

groetjes,
margo
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Interessant Margo!!
Ik moest even het bericht overnieuw teipen, want er ging iets fout met de ok.

Leeuwarderadeel overlijden/begraven 1809
Overleden: Jan Heddes, oud 36 jaar
Datum : 8 februari 1809
Plaats : Lekkum
Opm. : De overledene was gehuwd en laat drie kinderen na

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: JAN HIDDES
ik kan dat 3e kind niet vinden.

Huwelijksakte Leeuwarderadeel, 1836
Man: Hidde Jans Andringa, oud 31 jaar, geboren te Lekkum
Ouders: Jan Hiddes en Jeltje Pieters
Vrouw: Waltje Baukes Hiemstra, oud 26 jaar, geboren te
Winsum, gemeente Baarderadeel
Ouders: Bauke Pieters Hiemstra en Grietje Pieters
Datum: 5 november 1836, akte nr. 50

Huwelijksakte Leeuwarderadeel, 1835
Man: Jan Jans Andringa, oud 28 jaar, geboren te Lekkum
Ouders: Jan Hiddes en Jeltje Pieters
Vrouw: Grietje Jans Zandman, oud 22 jaar, geboren te
Rijperkerk, gemeente Tietjerksteradeel
Ouders: Jan Berends Zandman en Tietje Sipkes Jongma
Datum: 14 mei 1835, akte nr. 25

Een berg dochters, maar niet even een willemke. Zoeken met Zan?man.
Peters bij hun dopen waren Geert en Hendrik Pieters !!! - en ze vernoemen altijd de 1e man.
Zij woonde onder de klokslag bij huwelijk ook nog.

Ik was net met de achternamen van die broers bezig - denk dat het Spoelstra wordt.
--------------------
Het was een reactie hierop, maikel:
"Het feit dat we geen doop van een Jacob hebben gevonden uit het huwelijk van Jan Jacobs en Gerbrich Ypes zegt ook wel iets."
het zei mij niet zoveel, en het leek er even op dat je de Jakob daarom loskoppelde.

Even trachten de bel te repareren: Het vermoeden van jongma-galtema-kunde stamt uit een enthousiaste reactie op jan rein en een vraag omtrent hotse ypes en popke sjoukes in blauwhuis. Met een van der Weij verband, wat mij ontgaat, want ik had niet meer dan Jongstra's. In elk geval - Die Hotse is de broer van Gerbrich.

---------------
Aangezien we al twijfelen over de 2 swart-families, voert het mij wat te ver om de Jorna's er nu al te veel bij te betrekken.
Ik dub nog even of de 'Tieert Piters' niet een verschrijving is van Geert Piters.

Ik kan beter even naar the archive gaan - dan weten we wat meer wellicht.
groet margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

archief-oogst

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Ma.. en Ma..,

Er waren geen autor - er waren geen getuigen bij het gerechtelijk huwelijk en de hv proclamaties - er was geen verdere aanvulling op 'soldaat'.
In het originele doopboek was het ook een Tieert Piters, en geen Geert.

Wij hebben met 4 man getracht de rk huwelijksgetuigen te ontcijferen - Meijndert IJpes notabene en 'waarschijnlijk Tjeert ?instra'.

En bij de ovl van Jeltje Pieters sta ik voor een raadsel.
De aangever Klaas Jans Swart, 55 jr. zoon, en Jacob van den Bijlaard 72jr. verklaren:
weduwe van Jan Hiddes Andringa, vroeger van Jan Jacobs Zwart
geboren te Warga, dochter van Pieter Jacobs en Willemke Klazes.


De 1850 Jakob Jans Swart was gb Hardegarijp, wedn. Roelofke Douwes Koopman, zn Jan Jacobs en Klaske 'de toenaam onbekend'.

Ik zal de copien van de ovl-akte en van de rk-trouwerij aanst even inscannen en toemailen.

groet margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Raadsel ?

Bericht door Maikel Galama »

En bij de ovl van Jeltje Pieters sta ik voor een raadsel.
De aangever Klaas Jans Swart, 55 jr. zoon, en Jacob van den Bijlaard 72jr. verklaren:
weduwe van Jan Hiddes Andringa, vroeger van Jan Jacobs Zwart
geboren te Warga, dochter van Pieter Jacobs en Willemke Klazes.
Margreet, wat is het raadsel ? We kunnen en willen je graag helpen, dat weet je, maar dan is het wel nodig dat je iets duidelijker bent. Heb je problemen met haar zoon, haar partners of haar ouders ? Of wellicht nog iets anders ?

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Vergelijk deze eens met wat de zoon beweerde: Pieter Jacobs en Willemke Klazes:
Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1771
Dopeling: Jeltje
Gedoopt op 25 april 1771 in Warga
Kind van Pieter Hendriks en Wilmke Gerrits
Meter: Tjitske Gerrits
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Warga, doop 1696-1811
Inventarisnr. : 435

Dat verwacht ik niet van een zoon, maar wees gerust - ze bestaan niet in deze combinatie.

Gezocht met tjeerd *instra leidde oa naar een Tjeerd Pieters Rienstra.
Sneek, dopen, doopjaar 1793
Dopeling: Margaritha
Gedoopt op 21 april 1793 in Sneek
Dochter van Tjeerd Pieters Rienstra en Tryntie/Catharina
Pieters
Aanwezig: Jeltie Pieters
Overlijdensakte Sneek, 1825
Aangiftedatum 28 maart 1825, blad nr. 22
Tjeerd Rienstra, man, overleden 27 maart 1825
Oud 72 jaar, gehuwd
Overlijdensakte Sneek, 1828
Aangiftedatum 22 september 1828, blad nr. 43
Trijntje Pieters, vrouw, overleden 20 september 1828
Oud 63 jaar, weduwe
Dochter van Pieter Hendriks en Willemyna Gerryts
Dat is dan 1 getuige gevonden :) :) :)

groet Margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Vergelijk deze eens met wat de zoon beweerde: Pieter Jacobs en Willemke Klazes:
Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1771
Dopeling: Jeltje
Gedoopt op 25 april 1771 in Warga RK
Kind van Pieter Hendriks en Wilmke Gerrits
Meter: Tjitske Gerrits

Dat verwacht ik niet van een zoon, maar wees gerust - ze bestaan niet in deze combinatie. Niet goed opgelet toen zijn moeder het hem ooit vertelde. Totally not interested in the family history.

Gezocht met tjeerd *instra leidde oa naar een Tjeerd Pieters Rienstra.
Sneek, dopen, doopjaar 1793
Dopeling: Margaritha
Gedoopt op 21 april 1793 in Sneek
Dochter van Tjeerd Pieters Rienstra en Tryntie/Catharina
Pieters
Aanwezig: Jeltie Pieters
Overlijdensakte Sneek, 1825
Aangiftedatum 28 maart 1825, blad nr. 22
Tjeerd Rienstra, man, overleden 27 maart 1825
Oud 72 jaar, gehuwd
Overlijdensakte Sneek, 1828
Aangiftedatum 22 september 1828, blad nr. 43
Trijntje Pieters, vrouw, overleden 20 september 1828
Oud 63 jaar, weduwe
Dochter van Pieter Hendriks en Willemyna Gerryts
Dat is dan 1 getuige gevonden :) :) :)

groet Margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

ho, dat wist je nog niet - tenzij je ook al even zelf gekeken had:
kinderen van Pieter Hendriks en Willemke Gerrits, alles Warga rk :
1765 Trientje - m Antje Hilles
1767 Jeltje - Jitske Anthony Chilee
1771 Jeltje - Tjitske Gerrits
1775 Hendrik - Jan Hendriks
1777 Gerrit - Jan Gerrits
1781 Gerardus - Jan Gerrits

Trientje dus aangetroffen in Sneek.

En Geert Pieters en Hendrik Pieters peteren bij de zonen van Jeltje met Andringa.

ciao margreet
Plaats reactie