eeltje innes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 29 mar 2007 8:30 pm

Misschien slaan we een stukje uitleg over, Everardus. Sommige mensen kennen alleen de online bronnen - en van de rest hebben ze nog nooit gehoord.
En dat er in een archief soms meer informatie te vinden is in bv. de zaken die jij voorstelt, dat weten ze dan niet.

gr. M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Titte Eeltjes x Lolkje Lolkes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 29 mar 2007 8:34 pm

Hoi E. Bouman,
zouden ze geemigreerd zijn ? in ieder geval zoeken we door. E bouman
Je weet maar nooit, die emigratie bedoel ik.

Dat andere, dat we zoeken, dat geldt niet voor mij. Ik vind dat je heel erg weinig informatie geeft en wat we krijgen moeten we er met alle mogelijke middelen uittrekken.
We krijgen vrijwel geen antwoord op de vraag over de latere familienaam, slechts een ja dat klopt, maar niets over een eventueel nageslacht van de andere door ons genoemde kinderen.

Dus stel ik nogmaals de vraag: kun je ons misschien (iets) meer vertellen over het nageslacht van Eeltje Innes en Geertje Tietes ?

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op donderdag 29 mar 2007 9:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 29 mar 2007 8:37 pm

O.k. Margreet,

Voor E. Bouman,

Heeft U Uw gegevens online verkregen of heeft U ook onderzoek gedaan in het archief?

Gr.

E.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Titte Eeltjes x Lolkje Lolkes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 29 mar 2007 8:39 pm

Hoi Margreet en Everardus,

sorrie dat ik er even tussen zat.

Groetjes, Maikel.

P.S. moeten we een nummertje trekken ?

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 29 mar 2007 8:45 pm

Ik dan maar weer.

Hindeloopen overlijden/begraven 1810
Overleden: Tiete Eeltjes
In leven gehuwd met Lolkje Lolkes
Datum : 4 mei 1810
Plaats : Hindelopen
Opm. : De overledene laat acht kinderen na

3 kinderen uit zijn huwelijk te Hindelopen heb ik vandaag nagetrokken die na 1811 zijn gehuwd, wel een extract van bovenstaand overlijden, maar geen overl. data van grootouders. Een akte (bijlage) spreekt over de grootouders zonder namen en data.

Ik laat het voorlopig hierbij.

Gr.
Everardus Rollema

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 29 mar 2007 9:31 pm

En nu moeten jullie er dus bij vertellen dat de achternaam nodig was voor de huwelijken van de kleinkinderen na 1811.
Omdat je de eerste jaren na 1811 grote kans hebt op de ouders EN grootouders in de bijlagen, en hun overlijdensdatums en plaatsen.

Dat heeft mij 2 jaar forums gelezen gekost om dat te leren - want zulke bijlagen had ik nooit, en heb ik laatst pas eens voor iemand anders gehad. Maar in sommige regio's is dat doodnormaal.

groet margreet

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 30 mar 2007 4:17 pm

Hr. of Mw. Bouman, Margreet en Maikel,

Daar E. Bouman in een van zijn vorige berichten heeft bevestigd dat Titte Eeltjes (de Boer) een nazaat is geweest van Eeltje Innes/Ennes moet hij op de hoogte geweest zijn, dat nakomelingen de familienaam de Boer hebben aangenomen.
Hij heeft helaas niet kenbaar gemaakt, waar zijn gegevens vandaan zijn gekomen?
We kunnen gaan speculeren, maar dat lijkt mij niet handig, daar hij het enige juiste antwoord hierop kan geven.

We, ik bedoel ik heb daarom vandaag maar in een of andere uithoek gekeken bij het CBG (voor de niet ervaren lezers: Centraal Bureau voor Genealogie).

In mijn eerdere berichten heb ik 2x verwezen naar de speciekohieren.
Ik kan me voorstellen, dat iemand niet op de hoogte is van deze of andere bronnen, maar dan moet dat wel kenbaar worden gemaakt.

Dus speciekohieren Workum gezoch naar Eeltje Innes/Ennes, ik hanteer Ennes.
Gezocht vanaf 1781:
Bewoner plaats 593 Eeltje Ennes 1782.
Bewoner plaats 593 Eeltje Ennes 1797.
Bewoonster plaat 593 Eeltje Ennes weduwe 1798
overl Eeltje zal denkelijk gelegen hebben tussen circa mei 1797 en mei 1798.

Bewoonster plaats 593 Eeltje Ennes wed. 1804 en vermeld staat naar 504.
Bewoonster plaats 504 Eeltjes Ennes wed. nu Anne Eeltjes wed. 1805

Gertje Tietes, ik mag aannemen dat zij het is geweest, zal denkelijk overleden zijn tussen circa mei 1804 en mei 1805.

In een boedelinventaris van Workum van wijlen Anne Eeltjes en Hiske Gerrits, komt er een regel in voor met de naam Gertje Tietes. De akte is van 1809 (fol. 102, 126)


Ervaren of onervaren: probeer u vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren, dat helpt echt en voorkomt onnodig zoekwerk.


Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 30 mar 2007 10:37 pm

Hallo allemaal,

Nog even aanvulling wat die 'cohieren' nu wel zijn:
De kohieren zijn belastingbronnen van vóór 1806. In reëelkohieren vindt u gegevens over de werkelijke waarde of huurwaarde van vaste goederen. Van de goederen worden aard, eigenaar, gebruiker, huurwaarde en verschuldigde belasting vermeld.

Speciekohieren zijn ook belastingboeken en bevatten gegevens over:
te betalen hoofdgeld (te betalen belasting per ingezetene van 12 jaar en ouder),
schoorsteengeld (te betalen belasting per gebruikte schoorsteen),
hoorngeld (belasting voor eigenaren van koeien),
paardengeld
en het middel op de bezaaide landen (belasting op in cultuur gebrachte grond).
groet margreet

bouman
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 12 apr 2006 6:53 pm

eeltje innes

Bericht door bouman » zaterdag 31 mar 2007 6:23 pm

sorry dat ik wat laat reageer,maar ik wist niet dat mijn vraag zo`n discussie zou worden.Ik zoek alleen maar op het internet ,want ik ben niet in staat om naar een archief te gaan.De familienaam is inderdaad de boer.Ik ben bezig met de stamboom van eeltje jans de boer getrouwd met rinkje ypes van der molen. Ik ben blij dat margreet mij een uitleg van kohieren beschrijft want ik had er nog nooit van gehoord.In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.E bouman

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zaterdag 31 mar 2007 9:27 pm

E.Bouman,

Belangrijk is dat U nu weet wanneer Eeltje Ennes ongeveer is overleden, want daar geeft U geen directe reaktie op en die gegevens heb ik speciaal voor U nagezocht in het archief en dat was toch de hoofdvraag!

Handig voor U is, daar U schrijft weinig te weten over de bronnen, het nu volgende boekje aan te schaffen.

Friezen gezocht
Gids voor stamboomonderzoek in Friesland. ISBN 90-7407-109-0 (Tresoar) ISBN 90-5802-047-9 (CBG)

Uitgever: Tresoar / Centraal Bureau voor Genealogie, 2005.

Auteur : P. Nieuwland

Deze publicatie is gedrukt en beslaat 309 bladzijden. De uitgave is geïllustreerd.

De prijs bedraagt: € 19,50

Succes verder met de genealogie.

Gr.
Everardus

Plaats reactie