Waar heeft Nijesloot gelegen ?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Hollander
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 18 jan 2006 3:00 pm

Waar heeft Nijesloot gelegen ?

Bericht door Hollander » woensdag 18 jan 2006 4:13 pm

Ik ben op zoek naar de herkomst van Tjartje Jans, volgens onderstaande vermelding geboren in Nijesloot (?)

Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, 1689
DTB nr: 598, 1673 - 1743
Vermelding: Derde proclamatie van 25 augustus 1689, Heerenveen
Man: Christiaan Wagenaar, Heerenveen
Vrouw: Tjartje Jans, Nijesloot (?)

Ik heb 1 vermelding van Nijesloot gevonden; de vaart tussen de Alde Ie in het noorden en het gebied ten noorden van Bontebok aan de Compagnonsvaart. De Nijesloot is in de 16-de eeuw gegraven voor het vervoer van turf naar het noorden.

Ook nu is er nog een straat die Nijesleat heet en ligt in Jonkerslan op de plaats waar vroeger de Nijesleatster dwarsvaart lag. De Nijesloot uit de 16-de eeuw heet nu de Nijesleatster Feart.

Was er rond 1689 een buurtschap Nijesloot, daar waar de Nijesloot de Hogedijk, de verbindingsweg van Heereveen naar Gorredijk in die tijd, kruiste? Nu ligt er een buurtschap Nieuwe Vaart, daar waar de Nieuwe Vaart bij de Hogedijk komt (de Nije Faert ligt iets ten westen van de Nijesleatster Faert en is pas in de 19-de eeuw gegraven).

Ik heb al op veel oude kaarten gezocht maar geen aanwijzing gevonden. Wie kan mij helpen met de herkomst van Tjartje Jans?

Rob Hollander
Laatst gewijzigd door Hollander op maandag 23 jan 2006 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 18 jan 2006 11:35 pm

Wellicht Nijeschoot bij Heerenveen?
Gr.
Everardus Rollema

Gast

Waar heeft Nijesloot gelegen?

Bericht door Gast » zaterdag 21 jan 2006 9:14 pm

Everardus Rollema schreef:Wellicht Nijeschoot bij Heerenveen?
Gr.
Everardus Rollema
Beste Everardus,

Ik heb ook aan Nijeschoot zitten denken. Er zou inderdaad best een foutje geslopen kunnen zijn bij het overnemen van de gegevens, maar dat vraagteken is al geplaatst door degene die de database heeft ingetypt. De plaatsnaam moet dus of slecht leesbaar zijn geweest of degene die de gegevens overnam had ook al zo zijn/haar twijfels.

In Nijeschoot kom ik met de doopregisters niet veel verder; die beginnen pas in 1688, terwijl mijn Tjartje (of Tjeertje, zoals ze later wordt genoemd) Jans van ca 1665 zou moeten zijn. Wel vind ik in 1666 een Tiertje met vader Jan in Langezwaag. Vandaar mijn vraag over een Nijesloot onder Langezwaag, waaronder ook Jonkerslan viel.

Met de vernoemingen van de kinderen kom ik ook al niet veel verder; beide vaders heten Jan. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ook de eerste zoon Jan heet. Het eerste meisje heet Tjietske, vernoemd naar ?. Het derde kind heet Oene. Mijn Tiertje uit Langezwaag heeft een broer Oene.

Zou een kopie van het betreffende trouwregister bij het CBG kunnen liggen? Dan kan ik daar eens gaan kijken of de plaatsaanduiding inderdaad slecht leesbaar is? Ik woon in Den Haag, dus een bezoekje aan het CBG is geen probleem.

Bedankt voor je reactie.[/quote]

Gebruikersavatar
Jan Draijer
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:13 pm
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Bericht door Jan Draijer » zondag 22 jan 2006 12:21 pm

Had je deze verwijzingen ook al gevonden?

Dopeling: Sytske Geboren op 11 december 1753 bij de Nijesloot onder Langezwaag. Elders: Attestatie afgegeven 19 mei 1700, Langezwaag Geertje Alberts, Nijesloot

Groet, Jan

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » zondag 22 jan 2006 1:04 pm

Mooi dan is de ligging nu bekend!
Succes verder.

Everardus

Margreet

van der AA

Bericht door Margreet » zondag 22 jan 2006 3:35 pm

Wellicht ten overvloede - ook in de originele boeken staan (?) , deze hoeft niet afkomstig te zijn van de invoerder/-ster.

Verder deze:
WISPEL (DE WIJDE-), meertje, prov. Friesland, kw. Zevenwouden, griet. Opsterland, 3/4 u. W. van Terwispel, dat ten N. W. door de Lukster-Tinje met het Lange-Rek, ten N. met het Moediep, en ten Z. door de Gorrdeijkstervaart met de Jonkersrek en de Nijesloot in verbinding staat.

Gast

Bericht door Gast » zondag 22 jan 2006 9:17 pm

Beste Everardus,, Margreet en Jan,

Hartelijk dank voor de hulp. Ik had die andere verwijzingen naar Nijesloot niet gezien. Het lijkt mij nu wel erg duidelijk, dat de door mij gevonden Tiertje dezelfde is als de Tjartje uit Nijesloot, die ik zocht. Geweldig!

Plaats reactie