Groot Equard Bolsward voor 1705

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Loes
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 26 aug 2006 7:21 pm
Locatie: Markelo
Contacteer:

Groot Equard Bolsward voor 1705

Bericht door Loes » maandag 28 aug 2006 12:09 pm

Wie weet wat meer over Groot Equard te Bolsward voor 1705.
Laatst gewijzigd door Loes op vrijdag 1 sep 2006 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Groot Equard Bolsward voor en na 1705

Bericht door Maikel Galama » maandag 28 aug 2006 2:01 pm

Hoi Loes,

voor mij ligt de koopakte van 11-05-1705, die begint met:

Petronella Equarda, echte huijsvrouw van Jacobus Boerboom, dog in mijn eijgen saeken agerende, bekenne ende verklare verkogt ende in eijgendom overgedragen te hebben aan..........., als voogden van St. Anthoni Gasthuys binnen Bolswart, sekere sathe.......,Groot Equardt genaamt, staande ende gelegen onder de clockslag van de stad Bolswert, groot seventig pondematen....etc.

Ik ga ervan uit dat je die acte kent, misschien zelfs als bron gebruikt voor je vraag.

Het volgende is mij bekend:

Gerard Hoekstra, geboren in 1925 op Groot Equard te Bolsward heeft reeds meerdere boeken over friese families geschreven, o.a. over de Rk familie Hoekstra, momenteel werkt hij aan een nieuw boek over m.n. de familie Hoekstra en Groot Equard. Hij zou graag in kontakt met je komen om een en ander met je uit te wisselen, hij heeft echter géén e-mail. Via een prive bericht aan mij kun je misschien een telefoonnummer geven, dan geef ik dat door en kan hij jou bellen.

Verder vond ik in zijn Hoekstra boek o.a. het volgende:

In 1581 werden de goederen van het klooster Oegeklooster verhuurd, daarin was o.a. sprake van de volgende namen: Equard-Fenne, omtrent 16 p.m., Barghefenne met het Meercke, groot samen 13 p.m. etc. etc.
Ook staan in dit Hoekstra boek diverse artikelen over Oegeklooster o.a. uit de krant "Ons Noorden'', geschreven door de later zalig verklaarde pater Titus Brandsma. Deze artikelen geven enige achtergrondinformatie over het klooster en wellicht een antwoord op jouw vraag.

Groetjes, Maikel Galama.

Gast

Bericht door Gast » vrijdag 1 sep 2006 5:33 pm

Beste Loes,

als je deze vraag verplaatst naar het algemene forum, krijg je misschien meer reacties

groetjes

Peter

Plaats reactie