Zoeken in de archiefinventarissen

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Zoeken in de archiefinventarissen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 22 okt 2013 1:17 pm

Hallo allemaal,

ik had deze vraag liever bij genealogie gezet, volgens mij komen daar veel meer lezers voorbij. Maar hij hoort hier.
Ik las in het boek van Auke Kingma over Birdaard dat er een dagboek van Hendrik Hiddes Korenstra (1811-1890) is. Hij noteert daarin allerlei zaken die hij opmerkt als opzichter bij de waterstaat, spelend in het jaar 1853.
Mijn vervolgactie en -gedachte was: dat dagboek ligt vast in een waterschapsarchief, dus ik ga in het zoekvenster "zoeken in de archiefinventarissen" zijn naam zetten. En ik krijg inderdaad een "hit", uit 1 van 2587 archiefvormers. Maar ik kan daarna niet verder klikken, ik wil natuurlijk weten welke van die 2587 archiefvormers dit is. En dan verder zoeken naar het juiste inventarisnummer.
Is er iemand die weet hoe ik verder moet komen, en wat ik nu precies fout doe?

groeten, Andries.

J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Re: Zoeken in de archiefinventarissen

Bericht door J.Grijpstra » dinsdag 22 okt 2013 7:48 pm

Hallo Andries,

Waterschapsarchieven zijn wel in Tresoar, maar (nog) niet te vinden met de aquabrowser. Je kunt het best beginnen met http://www.friesarchiefnet.nl. Daar kun je alle archieven vinden van het Wetterskip Fryslân en haar rechtsvoorgangers. Daar worden alleen niet de toegangsnummers vermeld, die je nodig hebt om in Tresoar iets aan te vragen. Die kun je alleen op papier vinden in Tresoar zelf, in de inventariskast tussen de balie en de ingang stiltezaal (onderste plank).

Succes,

Jurjen Grijpstra.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Zoeken in de archiefinventarissen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 22 okt 2013 9:34 pm

Beste Jurjen,

bedankt voor de tips. Ik lees op dat archiefnet dat alles (sinds kort) bij Tresoar ligt.
Ik had Auke Kingma al een mailtje gestuurd, maar hij had de vindplaats destijds niet genoteerd :(

Ik ga binnenkort op onderzoek uit in Tresoar - misschien kom ik ter plaatse wél verder met de zoekterm "Hendrik Hiddes Korenstra".

groeten, Andries.

J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Re: Zoeken in de archiefinventarissen

Bericht door J.Grijpstra » dinsdag 22 okt 2013 10:50 pm

Graag gedaan, Andries. Nu ik je vraag wat beter bekijk, denk ik dat deze Korenstra niet bij een waterschap opzichter was, maar bij provinciale waterstaat/waterstaatsdienst. Deze heeft een eigen toegang bij Tresoar, 9-01.

groeten,

Jurjen.

zie evt. ook onderstaande link:

http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 02%3Aa0009

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Zoeken in de archiefinventarissen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 23 okt 2013 12:04 am

Aha, heel erg bedankt. Ik heb zo'n gevoel dat je door dit antwoord er bij voorbaat voor zorgt dat ik veel tijd ga besparen bij mijn aanstaande tresoarbezoek!!!
En nu valt de verdwenen memoriesteen in de kerktoren van Driesum ook op zijn plaats (grappige woordspeling, al zeg ik het zelf). Dat zal dan een "waterstaatskerk" zijn!!! Op die steen werd Hendrik ook als opzichter genoemd.
Ik ga vol vertrouwen richting Leeuwarden, binnenkort, nogmaals dank!

Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Zoeken in de archiefinventarissen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 24 okt 2013 5:35 pm

Ben weer eens veel te optimistisch geweest - dat overkomt me nu elke keer weer, of het nu de mensheid betreft of de logica van een archieftoegangssysteem: een hele middag aan het speuren geweest: zero results. Wat had ik mijn vrije dag beter kunnen besteden met dit prachtige weer. Stom, stom, stom.

Plaats reactie