Dam naar Ameland van 1872

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
mkruiver
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 8 feb 2011 1:31 pm

Dam naar Ameland van 1872

Bericht door mkruiver » dinsdag 8 feb 2011 2:14 pm

Goedendag allemaal,

Mijn naam is Martin Kruiver, ik ben Masterstudent aan de TU Delft en
ben voor mijn literatuuronderzoek in opdracht van Prof. G.Lodewijks op
zoek naar informatie over de dijk van Holwerd naar Ameland, aangelegd
in 1872.

Ook lijkt het me leuk om Holwerd een keer te bezoeken bij laag water, om dan hopelijk wat restanten van de dijk te kunnen zien. Weet iemand hier of het mogelijk is nog een glimp van dit bouwwerk op te vangen? En heeft een van de forumleden misschien nog interessante informatie? Ik hoor graag van jullie!

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: Dam naar Ameland van 1872

Bericht door LPWassenaar » dinsdag 8 feb 2011 2:59 pm

Hallo Martin,

Over die dijk is heel veel informatie.
Zoek maar eens in Google-Books, De Leeuwarder Courant (dekrantvantoen.nl) en gewoon op Google met aanvullende trefwoorden als Maatschappij Landaanwinning Friesche Wadden , Teding van Berkhout en C(ornelis) Lely.

Volgens mij zijn nog delen van de dam zichtbaar (Google Maps)

Succes
Leendert
Laatst gewijzigd door LPWassenaar op dinsdag 8 feb 2011 3:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Dam naar Ameland van 1872

Bericht door gonnie » dinsdag 8 feb 2011 3:06 pm

Hallo Martin,
Welkom op dit forum,

0. CULTUURHISTORISCHE WADLOOPTOCHT
NAAR DE OUDE DAM VAN AMELAND
Deze tocht is geschikt voor sportieve wandelaars die in de cultuurgeschiedenis (en de natuur) van het Wad zijn geïnteresseerd. De tocht is ca. 16 km lang, incl. een aanloop door de polder. Er wordt gestart in de buurt van Ternaard Fr.
Tussen 1872 en 1878 is een lage dam van Holwerd naar Ameland aangelegd. Midden op het Amelander Wad is een deel van deze dam, ca. 1 km lang, bewaard gebleven. De constructie er van met stokken, twijgen en basaltblokken is in vrij goede staat. Deze dam had voor het verkeer naar Ameland geen betekenis, wel voor de landaanwinning in dit gebied. Van de oorspronkelijke landaanwinningswerken aan weerszijden van de dam is niets bewaard gebleven.

De dam had tot doel de opslibbing ter plaatse te bevorderen om uiteindelijk tot inpoldering van het Amelander Wad over te kunnen gaan. Gelukkig is het er nooit van gekomen en zodoende kan er nu een interessante wadlooptocht worden gemaakt naar de resten van deze dam.

via google wadlopen er zij dus resten van de dam

groetjes van Gonnie

mkruiver
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 8 feb 2011 1:31 pm

Re: Dam naar Ameland van 1872

Bericht door mkruiver » dinsdag 8 feb 2011 4:41 pm

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Vrijdag a.s. kan ik in de universiteitsbibliotheek enkele documenten inzien van o.a. Teding van Berkhout en Ir. Lely, inderdaad. Met Google Maps ben ik ook al een beetje in de weer geweest maar heb helaas nog geen stukjes dijk kunnen ontdekken. Ondertussen heb ik van Dijkstra wadlooptochten begrepen dat de dijk vanaf de vaste wal niet te zien of te belopen is, maar vanaf Ameland ter hoogte van Buren wel.

Ook ben ik nog van plan om in Leeuwarden de archieven in te duiken. Ik ben benieuwd of er ergens nog afbeeldingen van de (bouw van) de dijk zijn!

Groeten,
Martin

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: Dam naar Ameland van 1872

Bericht door LPWassenaar » dinsdag 8 feb 2011 5:56 pm

Hallo Martin,
Zie wat rest van de dam op GMaps
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=17

Leendert

Plaats reactie