herberg Hindeloopen

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
HansV
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28 okt 2010 8:38 pm

herberg Hindeloopen

Bericht door HansV » zondag 23 jan 2011 1:36 pm

T/m 1864 heeft er een herberg genaamd de Wijnberg gestaan in Hindeloopen. Deze lag, zover ik weet, in de straat genaamd: de Buren.
In 1864 kwam de eigenaar te overlijden en werd de inboedel verkocht. Mogelijk is de herberg door een nieuwe exploitant voortgezet.

Nu ben ik op zoek naar informatie en prenten uit die tijd van Hindeloopen.
Mogelijk is er nog een prent van de herberg te vinden.
Of weet iemand waar ik zou kunnen zoeken. of heeft een andere tip?

Groet,

Hans Volgers'
h.volgers@chello.nl

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: herberg Hindeloopen

Bericht door joke andriessen » zondag 23 jan 2011 3:31 pm

Hallo Hans,

Heb je al in de Leeuwarder Courant gezocht?
De naam komt vaak voor b.v. deze:
http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article ... 2CZOH%2CLC

Groet, Joke

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: herberg Hindeloopen

Bericht door LPWassenaar » zondag 23 jan 2011 9:14 pm

Hallo Hans (en Joke A.),

De herberg (of ex herberg) is te zien op een ansichtkaart (onbekend jaar, mogelijk begin 1900?) in het Fries fotoarchief van Tresoar. Zoek op nr. T174. De foto is genomen vanaf de kerktoren en is niet erg duidelijk. Je kijkt hier op De Buren. Volgens mij is het het huis waar je tegen de zijgevel kijkt. Boven het zijraam is een bord geplaatst.
De locatie heb ik kunnen achterhalen aan de hand van Joke's advertentie waarin Sectie A 448 genoemd wordt.
In 1832 (zie Historisch GIS Fryslan onder Tresoar/Voorouders/Links) woonde hier (sectie A 448-449) de weduwe Sikke Gerlsma.
In 1887 (Tresoar/Mens en goed/Kaartcollectie/Kadastrale kaarten) zijn de secties A 448-449 samengevoegd tot A 983.

Groet,
Leendert

HansV
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28 okt 2010 8:38 pm

Re: herberg Hindeloopen

Bericht door HansV » dinsdag 25 jan 2011 8:25 pm

Hallo Leendert,

Ik heb de ansicht bekeken maar volgens mij ligt het pand aan de overkant van de straat. Dus links van de weg en dan kun je de herberg net niet zien maar wel de straat waar deze in lag.
Dat andere pand rechts van de weg lijkt ook wel een herberg te zijn.

groet,

hans

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: herberg Hindeloopen

Bericht door LPWassenaar » dinsdag 25 jan 2011 9:02 pm

Hoi Hans,

De advertentie van Joke A. waarin de herberg 'De Wijnberg' wordt genoemd is sectie A 448 ter grootte van 4 are en 40 el (440 m2). Op de kadastrale kaart van 1832 ligt A 448 ten zuiden van De Buren en is groot 440 m2. De kerktoren staat ten westen van De Buren.
Dus, kijk je van hieraf op De Buren, dan ligt de herberg toch rechts?

Groet, Leendert

Jehannes
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 22 dec 2005 7:34 pm

Re: herberg Hindeloopen

Bericht door Jehannes » dinsdag 25 jan 2011 9:45 pm

Hallo Hans,

Op deze site http://fotoalbum.seniorennet.be/henk_smid moet je in het zoekvenster " Wijnberg " typen. Je wordt dan gelinkt naar twee foto's. Eentje van vroeger en eentje van de huidige situatie.
Misschien heb je er wat aan.

Groeten,
Johan.
Laatst gewijzigd door Jehannes op woensdag 26 jan 2011 10:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

HansV
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28 okt 2010 8:38 pm

Re: herberg Hindeloopen

Bericht door HansV » woensdag 26 jan 2011 8:33 pm

Ik wil allen hartelijk bedanken voor de informatie. Ik ben blij met de bevestiging en ook met het feit dat er nog foto's van zijn. Wat Leendert opmerkte klopt dus wel. De herberg lag toch rechts. Ik had dit verkerd bekeken.

Groet,

Hans

Plaats reactie