Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 dec 2010 11:55 am

Hoi allemaal,

ik ben behoorlijk teleurgesteld in de antwoorden die ik de laatste tijd van Tresoar medewerkers krijg, het zijn nietszeggende standaardmailtjes.
Op mijn laatste mailtje van 08-11 j.l. daarover (zie hieronder) heb ik tot nu toe geen antwoord gekregen en heb daarom voorlopig besloten te stoppen met het doorgeven van fouten.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.

Groetjes, Maikel

Beste medewerker,

met zo'n nietszeggend mailtje kan ik niets.
Vergeef me, maar ik wil in ieder geval weten of mijn mededeling overgenomen wordt.
Of dat ik een niet kloppende melding heb gedaan.........

Groetjes, Maikel


Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw bericht over een eventuele fout in één van onze databases ontvangen.
Hartelijk dank daarvoor. Aan de hand van het originele register controleren wij of uw melding terecht is. Als dat zo is dan passen wij de betreffende database(s) aan.
Om technische redenen doen we dat pas na een groot aantal mutaties.
Destijds zijn de akten op gehoor ingevoerd, waardoor er in namen varianten kunnen zijn ontstaan. Vgl. Elzinga, Elzenga, Elsinga en Elsenga. De schrijfwijze in de akte is bepalend.

Tot slot nogmaals dank en als u meer fouten in de databases vindt, stellen wij het op prijs dat u die aan ons doorgeeft.

Met vriendelijke groeten, Medewerker informatieverstrekking

Beste mensen,

na uitvoerige bestudering en vergelijking kom ik tot de conclusie dat in onderstaande van der Ark staat ipv van den Ark !
Dit past ook beter bij haar andere vermeldingen.

Overlijdensakte Wymbritseradeel, 1896
Aangiftedatum 5 februari 1896, akte nr. 21
Yke van den Ark, overleden 4 februari 1896, 32 jaar, vrouw
Gehuwd

Groetjes, Maikel

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door joke andriessen » zondag 19 dec 2010 2:24 pm

Hallo Maikel,

Dit standaard mailtje heb ik ook al een paar keer gekregen i.p.v. de bevestiging of iets inderdaad fout is.
Als ik zelf de akte digitaal kan raadplegen vind ik het niet zo belangrijk. Maar in het geval de akte nog niet te zien is wil je graag zekerheid. Het doorgeven van fouten blijf ik wel doen. Als het dan wel aangepast wordt loopt een ander niet tegen dezelfde fout aan.

Groet, Joke

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 dec 2010 2:55 pm

Hoi Joke,

bedankt voor je reactie, ik ben blij dat ik niet de enige ben die sinds kort standaardmailtjes krijg.
Had immers ook nog gekund.........
Hoe ik er in de toekomst mee om zal gaan weet ik nog niet, voorlopig maak ik even pas op de plaats.
Mijn idee was dat bijna alle fouten er inmiddels wel uitgehaald zijn zodat een persoonlijk mailtje bijna geen moeite meer kost.

Groetjes, Maikel

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door joke andriessen » zondag 19 dec 2010 3:37 pm

Hallo Maikel,

Ik heb idee dat de mailtjes nu niet meer bij Tresoar vandaan komen.
Hetzelfde mailtje kreeg ik ook bij een fout elders uit het land.
En van elke fout die er uit gehaald wordt heeft een ander geen last.

Groet, Joke

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Cor » zondag 19 dec 2010 5:39 pm

Maikel,

Citaat:
Had immers ook nog gekund.........

Wat nu ?? discriminatie van Groningers.
Het zijn nu eenmaal buitenlanders voor Friezen, ongeacht de geboorteplaats. :D :D :D

Alle gekheid op een stokje:
Er komen dagelijks meerdere korrekties binnen bij Tresoar, alle fouten
zijn er nog niet uit dus.

Hoe goed let men op ??
Afgelopen donderdagmorgen merkte ik een fout in de folder van een
supermarkt met ca. 50 filialen.
Vanaf de maandag ervoor was de aanbieding al geldig. :!: :!:
Maar het was nog niemand opgevallen, ook niet op
hun hoofdkantoor.

Maar ook ik lees over fouten heen hoor. :!: :!:

gegroet,
Cor

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door joke andriessen » zondag 19 dec 2010 6:25 pm

Hallo Cor,

Ik ben geboren en getogen in Groningen. En het enige wat me met Friesland verbindt is een oma,die ik nooit heb gekend en die als baby in Groningen kwam wonen.
Dus moeten we toch denken aan discriminatie van Groningers? :lol: :lol: :lol:

Groet, Joke

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 dec 2010 6:45 pm

Het zijn nu eenmaal buitenlanders voor Friezen, ongeacht de geboorteplaats.

Hoi Cor,

binnenkort zal het dan anders worden ?
Ik overweeg sterk om terug te keren naar het land ''fan butter brea en griene tsiis ensf.''.........
Als missionaris of dorpsgids. :lol:

Maar ook voor mij geldt: Alle gekheid op een stokje
Wat ik wel serieus bedoel is mijn opmerking betreffende de standaardmailtjes die hun intrede hebben gedaan, zomaar, pats boem.
En het ging altijd zo goed, soms moest ik zelfs een correctie op een correctie doorgeven.....omdat de eerste correctie verkeerd was begrepen !
Ik ben er van overtuigd dat het op de wat langere termijn voor iedereen het beste is dat er wel ''menselijk'' gereageerd wordt.
Noem het maar klantenbinding !

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Cor » zondag 19 dec 2010 6:56 pm

Maikel,

Je weet nog wat er met Bonifacius (in 754 ) is gebeurd in Dockum ??

Als dorpsgids heb je meer overlevingskans.

Die standaardmailtjes had ik nog niet gezien, ook ik
vind ze ver beneden peil.
Zo ontmoedig je mensen om te reageren.

Onlangs meldde ik een foutje in de B.S. van Rotterdam.
Daar kreeg ik een standaardmail terug ingekort:
Bedankt, we zullen het nazien maar u krijgt verder geen bericht,
wegens de vele meldingen.

En nog ben ik niet deprie in deze donkere dagen voor Kerst :wink: :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Admin » maandag 20 dec 2010 3:39 pm

Beste Maikel,

In je mail van 19 december op het forum (doorgeven fouten mbt Burgerlijke stand) geef je aan dat je teleurgesteld bent over de wijze waarop Tresoar reageert op correctie-voorstellen die je doet. Het antwoord dat je krijgt gaat niet in op de inhoud – je weet dus niet of je voorstel wordt overgenomen- en bovendien is de mail ook nog eens onpersoonlijk want het is een standaardmail.

Allereerst wil ik zeggen dat ik je mail bijzonder op prijs stel: kritische reacties krijgen van gebruikers is plezierig, zo blijven we ‘scherp’. Ik licht toe waarom de wijze van beantwoorden is veranderd.

We krijgen jaarlijks honderden correctie-mails binnen. Het online gaan van allefriezen.nl heeft geleid tot extra mails. We hebben daarom besloten om te gaan werken met een standaardantwoord en niet meer met een persoonlijk antwoord. Het is domweg niet meer mogelijk om alles af te handelen op de gebruikelijke wijze. De voorstellen tot correcties worden zoals te doen gebruikelijk gecontroleerd en fouten worden hersteld, dat spreekt voor zich. De gecorrigeerde records worden zichtbaar na de reguliere updates.

We verwachten dat het aantal mails zal afnemen in de loop van de komende jaren. Wellicht kunnen we dan weer op een meer persoonlijke wijze reageren op de mails die we ontvangen. Zekerheid bieden hierover kan ik echter niet. Tresoar streeft ernaar om zoveel mogelijk bronnen online te zetten. Dit betreft niet alleen genealogische bronnen maar ook complete inventarissen, tekstbestanden (handschriften, boeken, kranten, tijdschriften) en audio- en videobestanden). De toenemende toegankelijkheid van al deze bronnen op internet leidt ook tot meer reacties en vragen van gebruikers en dus weer tot meer antwoorden van ons.

Het moge duidelijk zijn dat de mails, reactie en vragen die we ontvangen –van jou, van anderen- zeer op prijs worden gesteld en altijd door ons behandeld worden.

Met vriendelijke groet,

Luc de Vries (afd.hfd. informatieteams)

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 21 dec 2010 4:21 pm

Hoi Luc,

bedankt voor je toelichting die ik eigenlijk had willen ontvangen als antwoord op mijn laatste mailtje aan de correctie afdeling van Tresoar. Maar ''better let dan net'' !
Toch heb ik nog niet het goede gevoel gekregen om dan nu maar weer de gevonden fouten door te geven.
Het is domweg niet meer mogelijk om alles af te handelen op de gebruikelijke wijze
Of het niet meer mogelijk is kan ik natuurlijk niet zo goed beoordelen, het lijkt mij echter toch een ietwat te gemakkelijke opmerking om de verandering goed te praten.
Als je echt op de ''menselijke'' manier door zou willen gaan dan is het toch wel mogelijk een oplossing te vinden ?
Wellicht kunnen we dan weer op een meer persoonlijke wijze reageren op de mails die we ontvangen
Ik wacht dan ook maar op een betere toekomst, hoewel ik in alle eerlijkheid nog toe wil voegen dat ik enigszins in een tweestrijd terecht ben gekomen.
Het meehelpen om een foutloze index te krijgen vind ik ook belangrijk.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 21 dec 2010 8:53 pm

Beste Maikel,

Aangezien ik zo nu en dan op z'n minst zijdelings bij de door jou geschetste problematiek betrokken ben wil ik toch ook even een duit in het zakje doen.

Zoals Luc de Vries al schreef is het domweg niet meer mogelijk om alles af te handelen op een manier zoals je gewend was en die ook de voorkeur van Tresoar geniet. Dit heeft alles te maken met het feit dat de toegenomen werklast, mede veroorzaakt door het in de lucht gaan van Allfriezen, het domweg niet meer mogelijk maakt om een ieder ook nog een antwoordmailtje te sturen. Gewoon te weinig capaciteit (= menskracht) om op de oude voet voort te gaan. Het is niet anders en voorlopig zullen jij en vele anderen hier helaas mee moeten leven.

Er zijn twee mogelijkheden om het door jou aangedragen probleem op te lossen:

1. Meld je aan als vrijwilliger bij Tresoar om een deel van deze werkzaamheden, bijvoorbeeld het controleren op juistheid van de genoemde aanvulling/verbetering en het beantwoorden van de mailtjes, uit te voeren. Je bent van harte welkom; we zitten er warm, koffie/thee is gratis en voor niets en er werken aardige mensen, ook als vrijwilliger/ster.
2. Tresoar en in haar kielzog de FAF publiceren geen nieuwe databases meer op internet. Op die manier komt er in ieder geval geen werk bij aan correcties en kan Tresoar zo vlug mogelijk terugschakelen naar de "oude" manier van werken (grapje.......)

Groeten,
Tjerk

Johan Steendam
Berichten: 147
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 4:12 pm

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Johan Steendam » dinsdag 21 dec 2010 9:19 pm

Beste mensen,

Nog een kleine aanvulling. We hebben meer dan 5 miljoen records met persoonsgegevens in databases online staan. Ik schat dat we op jaarbasis ca. 1400 a 1500 mailtjes met vermeende foutmeldingen binnenkrijgen. Daarnaast komen er nog honderden mailtjes binnen met specifieke vragen, aanvragen voor kopien en noem het maar op allemaal. Zoals al aangegeven heeft met name de komst van Alle Friezen veel nieuw mailverkeer opgeleverd, dat door Tresoarmedewerkers met steun van vrijwilligers wordt afgehandeld naast het reguliere werk. Daarom is nu de keuze gemaakt om het beantwoorden van mailtjes met foutmeldingen (voorlopig?) op deze wijze te doen. Iedere foutmelding wordt nog steeds uitgezocht en daar waar nodig volgt een aanpassing in de databases. Op dit moment heb ik bijna alle mails verwerkt die tot ongeveer 1 december zijn binnengekomen. De resultaten zijn al online te zien in Alle Friezen. En om nog met een positief bericht af te sluiten: ook Heerenveen heeft de intentie uitgesproken mee te gaan doen aan Alle Friezen :D.


Met vriendelijke groet,

Johan Steendam, Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Maikel Galama » woensdag 22 dec 2010 12:24 pm

Hoi allemaal,

als ik alle berichten goed lees gaat het om ongeveer 4 foutmeldingen per dag.
Hier gaat mijn openingsbericht over, alle andere bij Tresoar binnenkomende mail staat er los van.
De tijd die met deze 4 foutmeldingen gepaard gaat betreft grotendeels het controleren en eventueel aanpassen van de foutmelding in de database. Mijn conclusie is dan ook dat het persoonlijk beantwoorden van de meldingen mogelijk moet kunnen blijven.

Hiermee beeindig ik dan ook mijn bijdrage aan dit onderwerp, temeer daar ik lees dat er vanuit Tresoar ook de wens leeft om zo snel als mogelijk is de persoonlijke beantwoording weer op te pakken.
Mijn bijdrage was slechts bedoeld om een gevoel weer te geven, een gevoel dat bij mij en een aantal van mijn vrienden leeft.
ook Heerenveen heeft de intentie uitgesproken mee te gaan doen aan Alle Friezen
Johan, bedankt voor dit mooie bericht, het is door mij bijna niet te overtreffen.
Dat hoeft natuurlijk ook niet maar toch wil ik eindigen met de opmerking dat ik ondanks mijn af en toe kritische houding heel blij ben met Tresoar en al zijn medewerkers, betaald of onbetaald.
Dank jullie wel, ook voor jullie reakties bij dit onderwerp.

Groetjes, Maikel

beatrijs
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 1 nov 2012 10:25 pm

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door beatrijs » vrijdag 2 nov 2012 10:50 pm

Tjerk Tigchelaar schreef:,

Er zijn twee mogelijkheden om het door jou aangedragen probleem op te lossen:

1. Meld je aan als vrijwilliger bij Tresoar om een deel van deze werkzaamheden, bijvoorbeeld het controleren op juistheid van de genoemde aanvulling/verbetering en het beantwoorden van de mailtjes, uit te voeren. Je bent van harte welkom; we zitten er warm, koffie/thee is gratis en voor niets en er werken aardige mensen, ook als vrijwilliger/ster.
Groeten,
Tjerk
Goeie morgen Tjerk!
Kan dit werk ook buitenshuis worden gedaan? In woon in het buitenland, en heb tijd om te helpen!

Groeten,

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Doorgeven fouten mbt Burgerlijke Stand

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 8 nov 2012 3:50 pm

PB'tje gestuurd,

Tjerk

Plaats reactie