Nu ook quaclappen 1600-1612 geklapperd

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Nu ook quaclappen 1600-1612 geklapperd

Bericht door Admin » woensdag 3 jun 2009 11:33 am

Namen uit de Quaclappen (registers, waarin in het kort melding wordt gemaakt van de civiele vonnissen van het Hof van Friesland) staan al weer een paar jaar op onze website, althans over de jaren 1527-1591. Het gaat daarbij om een database die is gebaseerd op de aantekeningen van wijlen D.J. van der Meer.
Onderzoeker Jan Post heeft nu voor de jaren 1600-1612 uittreksels op de Quaclappen gemaakt, uitvoeriger dan Van der Meer dat heeft gedaan voor de vroegere periode.

Over zijn belangstelling voor de Quaclappen zegt Post het volgende:

‘De Quaclappen. Waarom krijg je interesse in deze boeken van het Hof van Friesland? Eigenlijk heb ik daar geen rechtstreeks antwoord op. Destijds ben ik er eens in gaan neuzen op aanraden van Mr. J.C. Kutsch Loijenga. In de jaren '80 kwamen we beide in de Rottevalle terecht. Hij via de familie Van Loo, die daar eigendommen had en ik omdat ik een akte had gevonden uit 1577, waarin beschreven werd hoe Ulrich Abbes in de Rottevalle als eerste begonnen was te vervenen. En laat nu juist die eigendommen bij de familie Van Loo terecht komen. Mr. Loijenga raadde me aan om eens in de Quaclappen te kijken, daar was mogelijk meer over deze Ulrich Abbes te vinden. En, werd er bij gezegd, het schrift uit die jaren (1602 en 1603) was slecht leesbaar. Al doende leert men en zo had ik de reeks doorgenomen vanaf het begin, van 1527 tot 1590. Daarna zijn er tot midden 1600 geen boeken overgebleven. Wel de indexen overigens. Omdat de reeks voor 1590 toegankelijk is gemaakt via de aantekeningen van D.J. van der Meer, leek het me een goed idee om de reeks uit te breiden. Van elk der zaken na 1600 heb ik een uittreksel gemaakt waarin alle personen en, als ze genoemd werden, toponiemen of andere eigennamen zijn meegenomen. Dat is iets meer dan in de eerste reeks tot 1590, deze zijn alleen op persoonsnamen toegankelijk.
(……)
Wat staat er in? Uit de zaken die voor het Hof speelden heb ik alle namen van personen overgenomen, en zo nodig met hun hoedanigheid, of in welke kwaliteit ze procederen. Zo zal men veel zaken tegenkomen waar alleen de eiser en gedaagde worden genoemd. Dat is weinig, maar voor genealogen in ieder geval een bewijs van in leven zijn. In een ongeveer even groot aantal zaken staat er een wat uitgebreider dictum, de uitspraak van de zaak in het kort, bij. Hier vindt men vaak wat meer details, zoals de reden van procederen en de goederen waarover het gaat, soms met de ligging erbij.’

De toegang tot de Quaclappen die Post heeft gemaakt wordt in een pdf-file beschikbaar gesteld op onze website.
Klik hier voor de link naar de pdf-file.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Nu ook quaclappen 1600-1612 geklapperd

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 4 jun 2009 1:03 pm

FANTASTISCH !!
en wat een werk weer!!
Heel hartelijk dank, ik ben al uren zoet met die in verhouding paar jaren.

groet Margreet

Plaats reactie