Friese adel digitaal

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Friese adel digitaal

Bericht door Admin » dinsdag 28 apr 2009 3:47 pm

Aan de collectie digitale boeken heeft Tresoar onlangs het Stamboek van de Friese adel toegevoegd. Het 'Stamboek van den Frieschen, vroegeren en lateren, adel, uit oude en echte bescheiden en aantekeningen en met bijvoeging van de wapens der onderscheiden geslachten opgemaakt' verscheen in 1846 in twee delen bij de Leeuwarder boekdrukker D. Meindersma. Beide delen zijn door medewerkers van Tresoar gescand en na een kleine bewerking op internet geplaatst.

De samenstellers Jr.Mr. M. de Haan Hettema en Mr. A. Van Halmael jr. waren drie jaar met het verzamelen en verwerken van de gegevens bezig geweest. ‘Deze zwaarwigtige arbeid, welke evenzeer van den ijver als van de bekwaamheid der schrijvers getuigt is thans (…) voltooid’, aldus de Leeuwarder Courant op 15 december 1846.

Die bekwaamheid wordt door de onderzoeker van vandaag de dag overigens sterk betwijfeld. Vooral bij de oudste generaties van families zijn gegevens van families en uit kronieken kritiekloos overgenomen. Er staan zelfs families in die nooit van adel zijn geweest. Toch blijft het stamboek van grote waarde. Een bijzonder deel vormen de 250 gekleurde familiewapens, getekend door J. Reijnders.

Het Stamboek van de Friese adel is te vinden op http://www2.tresoar.nl/digicollectie/ob ... object=198.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Friese adel digitaal

Bericht door Maikel Galama » woensdag 29 apr 2009 10:18 am

Hoi Andrys of iemand anders,

het lukt me niet om binnen het Stamboek op naam te zoeken.
Ik zou graag bij het intypen van bijvoorbeeld Galama op de bewuste pagina komen.
Is dit via een foefje mogelijk ?

Overigens niets dan lof voor jullie en blijheid bij mij.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Re: Friese adel digitaal

Bericht door Admin » woensdag 29 apr 2009 11:06 am

Maikel,

Het Stamboek is niet met OCR ingelezen, zodat het niet mogelijk is om in de teksten zelf te zoeken. Maar je kunt wel gebruik maken van de eigen inhoudsopgave van het boek.

Voorbeeld:
Als je links in het scherm op "Deel 1" klikt, dan wordt de inhoudsopgave 'opengeklapt'. Als je vervolgens klikt op 'Alphabetisch Register', dan kun je door het register bladeren. Stel dat je wilt zoeken naar Galama, dan wordt er verwezen naar bladzijde 117. Dat nummer vul je in in het zoekvenstertje (rechts van het midden bovenaan met daarnaast de knop 'zoek'). Als je de knop 'zoek' dan indrukt wordt je direct naar bladzijde 117 gestuurd. Dat is de eerste bladzijde van het verhaal over de Galama's.
Als je nu verder wilt bladeren, dan gaat het niet goed: je komt dan namelijk op pagina 117 van deel 2! Met een omweg lukt het wel: als je de link naar de 'volledige afbeelding' klikt, zie je in de adresbalk van je browser dat de scan (item) nummer 141 is. Ga nu weer terug naar het stamboek, klik op 'alles' (rechtsboven) en voer nu in het zoekvakje 'direct naar nummer' 141 in. Dan kom je weer op dezelfde beginpagina over de Galama's, maar nu kun je wel doorbladeren.

Het is even lastig, maar dan heb je ook wat... :? (en we gaan kijken of we dit nog wat kunnen vereenvoudigen).
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Friese adel digitaal

Bericht door Maikel Galama » woensdag 29 apr 2009 11:34 am

Hoi Andrys,

bedankt voor je uitleg, dankzij deze uitleg kwam ik eerst bij de Galama's terecht en in tweede instantie bij de Hettinga's. Hoe is het mogelijk, mijn tweede familienaam die ik uitzoek. :)

Ik ga het echter nogmaals proberen en hoop stilletjes ook een beetje op de kleine vereenvoudiging waarop je zinspeelde.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Friese adel digitaal

Bericht door Maikel Galama » woensdag 29 apr 2009 11:56 am

Hoi Andrys,

reeds bij de 2e poging is het me gelukt op de 2e bladzijde van mijn eigen naam te komen. :D

Het is me nu duidelijk maar of het voor bezoekers die er voor de eerste keer komen ook zo duidelijk zal zijn ?
Ik denk het eerlijk gezegd niet........
Of er zou een kleine toelichting moeten komen zoals je hierboven gaf. :wink:

Groetjes, Maikel

Plaats reactie