Begraven

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tjitte de Vries
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 12 mar 2006 2:42 pm
Locatie: Oudehaske

Begraven

Bericht door Tjitte de Vries » dinsdag 14 mar 2006 7:34 pm

In het kerkvoogdijboek van Oudehaske van 1769-1791 komen we herhaaldelijk het woord 'verrottinge' tegen, waar de kerkvoogdij 10 stuivers voor krijgt. Wij weten niet wat het woord precies inhoudt. het heeft iets met een lijk' te maken', want er staat ook wel eens een naam bij of 'uitlander'. Wie kan ons uitleggen wat er precies mee bedoeld wordt?

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 14 mar 2006 9:22 pm

Elders vandaan gegoogled:
'Het vermeende recht op een grafplaats of een zogenaamde "verrottinge" in de kerk was soms aanleiding tot hoog oplopende conflicten tussen families. Het kostte tijd en geld om zo'n conflict te beslechten, waarna soms een herbegrafenis plaats vond.'

Margreet

Tjitte de Vries
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 12 mar 2006 2:42 pm
Locatie: Oudehaske

re

Bericht door Tjitte de Vries » dinsdag 14 mar 2006 11:01 pm

margreet schreef:Elders vandaan gegoogled:
'Het vermeende recht op een grafplaats of een zogenaamde "verrottinge" in de kerk was soms aanleiding tot hoog oplopende conflicten tussen families. Het kostte tijd en geld om zo'n conflict te beslechten, waarna soms een herbegrafenis plaats vond.'

Margreet
Margreet ,
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie. we zijn er erg blij mee, want het komt heel vaak voor.

Tjitte.

conny1955
Berichten: 90
Lid geworden op: donderdag 9 feb 2006 3:20 pm
Locatie: Benningbroek

begraven kerk oudehaske

Bericht door conny1955 » woensdag 22 mar 2006 8:35 pm

Beste Tjitske,

Ik las dat je bezig bent met de kerkboeken van Oudehaske.
Ik ben bezig met de genealogie van Jochem Eites(Eiten)(Eits)(Heytes)
en Sibrichjen Jelles. Zij doen op 30-06 -1733 belijdenis van hun geloof in de kerk van Oudehaske.
Ook hun 10 kinderen zijn daar gedoopt. Niemand kan echter het overlijde
van Jochem en Sibrichjen vinden.Ook het spoor naar 8 van hun kinderen is niet te vinden. Is het begraafboek bewaard gebleven/in te zien?
Ik hoop dat je me kunt helpen.

met vriendelijke groet,
Conny Stolk-van Veen

Plaats reactie