Registre Civique 1811

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Registre Civique 1811

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 3 jan 2008 12:14 pm

Het zoeken naar familienamen bij de naamsaanneming 1811 is een fantastisch hulpmiddel.
Helaas zijn niet van alle gemeenten de registers bewaard gebleven.
Bijna alle Registers met familienamen zijn bewaard gebleven. Alleen die van de eilanden, Het Bildt, Menaldumadeel en
Leeuwarden zijn verloren gegaan
Ik begrijp dat er preroriteiten worden gesteld, maar zou het niet een mooi alternief kunnen zijn om inplaats hiervan de gegevens van het Registre Civique als alternatief aan te bieden?
Ik zelf heb bij mijn bezoeken aan Tresoar hier reeds veel baat bij gehad.

Zelf heb ik klappers gemaakt van Rijswijk ZH en Wateringen.
Ik heb daardoor ook geboortedata (is niet altijd zuiver bij het opgeven) van personenen waar geen doop van is te vinden. Let wel dat de geboorteplaats niet wordt vermeld.

Zie:
http://home.casema.nl/franksmulders/181 ... ivique.htm

http://home.casema.nl/franksmulders/181 ... wtrngn.htm

en van de Garde National 1813:

http://home.casema.nl/franksmulders/181 ... tional.htm

http://home.casema.nl/franksmulders/181 ... wtrngn.htm


Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 27 feb 2008 5:59 pm

Nog maar eens mijn vraag anders formuleren.

Weet iemand of het Registre Civique digitaal wordt bewerkt en met name van die gemeenten of plaatsen waarvan geen registers van familienamen bewaard zijn gebleven?
De registers van familienamen zijn door de jaren heen een groot succes gebleken en dat zal het ongetwijfeld ook zijn met het Registre Civique, gezien mijn ervaring met mijn bewerkte klappers, zie mijn bericht hiervoor.


Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 27 feb 2008 6:52 pm

Hoi Everardus,

Ik ken online alleen Leeuwarden bij het HCL.
Daar ook een quotisatie 1808, die verder nergens is.
Geneaknowhow heeft verder ook geen online registres.

Ik weet niet of tresoar hier voldoende komt lezen -
even een mailtje aan info at?
Ik heb veel voorouders in Menaldumadeel wat ook ontbreekt, dus ik zou er zeer bij gebaat zijn.

mvg, margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 27 feb 2008 7:32 pm

Everardus, Margreet,

Namens de FAF kan ik je in ieder geval vertellen dat er geen plannen zijn in die richting.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 27 feb 2008 10:24 pm

Beste Tjerk,

Hartelijk dank voor je bericht.
Jammer dat de FAF (vooralsnog?) geen belangstelling heeft het gevraagde in kaart te brengen.
Het zou een mooie aanvulling kunnen zijn op de ontbrekende registers van familienamen.
Als donateur van de FAF zal ik t.z.t. nog eens kontakt met ze hierover opnemen.

Nogmaals bedankt en Margreet fijn dat je er ook zo over denkt en wellicht ook anderen.

Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

jaarvergadering van de FAF

Bericht door Maikel Galama » donderdag 28 feb 2008 10:12 am

Hoi Everardus e.a.,

a.s. zaterdag 8 maart is er een jaarvergadering van de FAF, jou ongetwijfeld bekend.

Punt 6: Wat verder ter tafel komt
Punt 7: Rondvraag

Twee kansen om het ter sprake te brengen. Ideetje ?
Temeer daar je regelmatig in Friesland bent (of wilt zijn).

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 28 feb 2008 10:56 am

Beste Maikel,

Goed dat je nog even vermeldt van de vergadering.
Zelf ben ik in dat weekend er een paar dagen tussenuit.
Ik zal ze een berichtje sturen, niet iedereen leest de berichten van het forum.

Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 28 feb 2008 11:06 am

Everardus,

Maar ik lees ze wel en niet geheel en al toevallig ben ik bestuurslid van de FAF en dus op z'n minst "ambtshalve" op de vergadering aanwezig. We kunnen dit natuurlijk in de vergadering te berde brengen maar ik denk dat ik je nu al wel blij kan maken door te zeggen dat ik eens zal gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Een lichte handicap kan zijn dat betreffende stukken volgens mijn beste weten alleen als copie op Tresoar aanwezig zijn. Mochten we er als FAF toe overgaan om hier, in welke vorm dan ook, iets mee te gaan doen dan wordt het voor de Registres civique wel aansluiten achterin de rij, achter de lidmatenregisters en de rechterlijke archieven na 1838.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 28 feb 2008 11:17 am

Tjerk,

Je antwoord maakt me zeker al blij, ook zijn er nog een aantal wachtenden voor het genoemde register.
Het is al weer enkele jaren geleden, dat ik het Registre Civique van het Bildt heb ingezien.
Naar ik meen was het register toen wel in origineel te raadplegen.
Ik heb nog even " Inventaris Archieven betreffende het Bildt " er op na gelezen, uitgave 1969, maar daar vind ik niets over het register vermeld.
Ik zou het prachtig vinden als je mijn verzoek wil meenemen.

Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 28 feb 2008 11:48 am

Hoi allen,

Registres staan bij Copien Elders.
Persoonlijk red ik me wel met Menaldum - ik heb de rk dopen nog, ze verhuizen niet en overlijden in de BS.
Maar ik ken iemand die 6-10 gezinnen EN Bildt en 6-10 gezinnen Menaldumadeel heeft,
en onkerkelijk
of DG - waar alles van mist.
dus die zit behoorlijk vast. Het Bildt is toch al moeilijk met veel late kerkboeken.

Voor 1 iets loop je misschien niet zo hard, maar dit wordt opgeteld een hele dobber. Zodat het misschien toch ietsje naar voren kan op de lijst? please Tjerk.
Het is op zich een klein projekt tussendoor - paar regio's maar, niet de hele provincie.

mvg, margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 28 feb 2008 12:09 pm

Hallo Margreet,

Het hoeft inderdaan niet zo'n groot project te zijn maar als we ze al gaan doen dan toch compleet. De grap is dat je er bijvoorbeeld ook de beroepen van genoemde personen in aantreft. En er "even" tussendoor? Je moest eens weten wat ik er al "zo even tussendoor" doe. Het probleem is gewoon dat de FAF of Tresoar niet zo maar even een blik vrijwilligers open kunnen trekken en die aan de gang te laten gaan. Als je ze al hebt moeten die ook nog een keertje aangestuurd en hun werk gecontroleerd worden. Noch Johan Steendam die dit voor Tresoar doet noch ikzelf zijn de heilige drievuldigheid, alhoewel dat wel eens door sommigen wordt gedacht :cry: .

Groeten,
Tjerk (die vrolijk blijf ........)

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Vrijwilligers gezocht

Bericht door Maikel Galama » donderdag 28 feb 2008 12:32 pm

Hoi allemaal,

ik heb nog een vraagje betreffende de hoeveelheid materiaal die bewerkt moet worden.

Heeft elke gemeente een Registre Civique ?
Hoeveel uren zijn ongeveer nodig voor de bewerking ?
En kan het werk thuis verricht worden ?

Als bovenstaande duidelijk is komt er misschien zomaar een open blikje langs, je weet maar nooit.
Gods wegen zijn onvoorspelbaar Tjerk !

Oh ja, de Memories van Successie kwamen dit jaar ook nog op de site, toch ? Las ik in het FAF verslag.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 28 feb 2008 2:30 pm

Hallo Maikel,

Zoals ik al naar Everardus schreef "zal ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn" en dat heb ik dus nog niet gedaan. Wanneer "eens" is weet ik zelfs nu ook nog niet maar in ieder geval pas wat diepgravender na mijn vakantie, half juni.

In principe heeft elke gemeente een registre civique want het ging om stemgerechtigden maar wat er bewaard is gebleven en wat er "verdampt is", geen idee. De registers werden in ieder geval op niveau van Mairie samengesteld want mijn verre voorvader Tjerk Robijns Tichelaar komt voor als "tuilier" in het register van de mairie Almenum waarvan trouwens ook de registers van naamsaanneming niet aanwezig zijn.

Hoeveel uur het kost om een register te bewerken? Geen idee, je hebt er in ieder geval een Frans woordenboek bij nodig vanwege de vermeldingen van de beroepen in het Frans, zie mijn tuilier hierboven.

Kan het werk thuis worden uitgevoerd? Hangt er vanaf of Tresoar bereid is om de copie-boeken voor dit doel uit te lenen. Dat zal wel maar moet toch formeel worden afgestemd.

Daarnaast zal er dan nog "even" een tabel moeten worden bedacht waar alles in moet en een stukje programmatuur dat de handel "internet-klaar" maakt. Het stelt allemaal "niets" voor maar in mijn arbeidzaam leven ben ik een tijdje hoofd bedrijfsbureau geweest waarbij ik ongeveer acht uur per dag druk was met dingen die volgens anderen of zo gebeurd waren of niets voorstelden................

Je ziet, onduidelijkheid is nog troef maar dat is een kwestie van tijd en bedenk dat Gods wegen niet alleen onvoorspelbaar maar ook ondoorgrondelijk en wonderbaar zijn dus je weet maar nooit.

De memories komen inderdaad dit jaar op de site en dat is er ook weer zo eentje van "er even tussendoor", er moet naast een laatste controle op de tabellen, niet door mij, ook nog "even" een programma worden gemaakt om de tabellen om te zetten in een vorm die geschikt is voor publikatie op internet en een inleidend verhaal worden gecomponeerd. Kortom, de "joker" wordt weer ingezet.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bedankt

Bericht door Maikel Galama » donderdag 28 feb 2008 3:16 pm

Hoi Tjerk,

bedankt voor je uitvoerige antwoord en de tijd die je voor dat antwoord hebt ingeruimd, tijd die je eigenlijk voor iets anders had kunnen gebruiken.

Mij heeft het in ieder geval duidelijk gemaakt dat er heel veel bij komt kijken, meer dan ik aanvankelijk dacht.
Heel veel meer zelfs en dat stemt tot dankbaarheid.

En Everardus, bedankt dat je het onderwerp op de kaart hebt gezet. Ik kende deze bron niet en zal er tzt zeker gebruik van maken, hij zit vanaf nu in mijn geheugen.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 28 feb 2008 4:09 pm

Hallo Maikel,

Gratis en geheel voor niets een oude Luchtmacht-wijsheid: "zeg wat je doet en doe wat je zegt"; kost soms wat tijd maar schept alleen maar duidelijkheid.

Groeten,
Tjerk

Plaats reactie