Voor liefhebbers van kaarten

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Voor liefhebbers van kaarten

Bericht door Admin » donderdag 13 sep 2007 9:50 am

Gisteren is in Franeker een nieuw lespakket van Tresoar Fryslân op de kaart gepresenteerd. Bij dit lespakket hoort een website (http://jong.tresoar.nl/friesekaarten). Voor liefhebbers van kaarten (en wie is dat niet...) is hier heel veel moois te vinden achter het tabblad kaarten. Deze kaarten zullen binnenkort ook via de 'volwassen site' aangeboden worden.
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Voor liefhebbers van kaarten

Bericht door Maikel Galama » donderdag 13 sep 2007 10:35 am

Hoi Andrys,

mijn eerste reaktie: wow

Gisteren las ik ''toevallig'' de Letterhoeke die deze keer zoals (naar ik aanneem) bekend grotendeels in het teken van kaarten stond, de vele artikelen maakten indruk. En dan nu dit, fantastisch.

Een grondige reaktie kan ik natuurlijk nog niet geven, daar is meer tijd voor nodig. Toch enkele opmerkingen:

Bij de kadastrale kaarten moest ik lang zoeken naar een jaartal, meestal vond ik er - zelfs na lang zoeken - geen. Jammer, te meer daar de kadastrale nummers nogal eens veranderen en daardoor jaartal gerelateerd zijn. En toen ik bij minuutplans op terug klikte (linksonder) merkte ik dat de knop niet werkte, binnenkort wel neem ik aan ?
Het was echter niet zo erg want het was er aangenaam toeven.

Bij o.a. de Slachtedyk kreeg ik een leeg veld en ook ''the page cannot be found'' ben ik tegengekomen (bij de kaarten van de 11 friese steden).

Maar het blijft: wow

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » donderdag 13 sep 2007 1:27 pm

Dat was niet WOW maar AU... Door een foutje was er even iets te veel gewist en was inderdaad "the page not to be found". Inmiddels is die fout hersteld. Als je meer tegenkomt, laat het ons horen!

Over de datering van de kadastrale kaarten komt nog een toelichting. Globaal is de periode natuurlijk wel bekend: vanaf rond 1815, voorafgaand aan de invoering van het kadaster in 1832.
webmaster Tresoar

germein
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 27 okt 2006 3:49 pm

Bericht door germein » donderdag 13 sep 2007 10:14 pm

Hallo Andrys,
De gemeentekaarten van Friesland van Eekhoff ( ca 1850, ) zijn ook via aquabrowser te vinden. Ook zijn er de zwart-witte en gekleurde gemeentekaarten van Schotanus (ca 1720) te zien.
Daarbij de "Historische" kaarten van Friesland + overige bladen ingekleurde Schotanusatlas.
aquabrowser [ AA ] -> [van der Aa] -> [ gemeentekaarten]
mvg
Gert

Plaats reactie