Verkoop 'vrijwillige part' van een huis

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
elsinga
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 31 mar 2008 9:42 pm
Locatie: Harlingen!
Contacteer:

Verkoop 'vrijwillige part' van een huis

Bericht door elsinga » zondag 3 dec 2017 9:20 am

Bij de verwerking van de proclamatieboeken van Harlingen komen we in 1635 het volgende tegen in Nedergerecht Harlingen inv.nr. 233 folio 165r onderaan: Jacob Janssen du Boys ende Barber Tiaerdts, echteluyden binnen Harlingen, versoecken inwijsinge, booden ende consent opde coope van seeckere vrijwillige part vande huysinge staende binnen voors. steede [...].

De hele bezwering is zoals in de ca. 17000 andere proclamaties, behalve het 'vrijwillige'. Gewoonlijk gaat het om een bepaalde part, dus een vierde of een zesde. Ook bij de vermelding van de verkoper staat geen aanwijzing over welke part er wordt verkocht. De verkoper is zo te zien ook geen familie van de koper, zodat het om een of andere onderlinge afspraak zou kunnen gaan. "Alsoo gecocht vande olde burgemeester Pybe Bauckes voor hem ende als vaeder tot sijn kinderen bij Wickien Sibrandi in echte getoogen bij decreet vanden voors. gerechte in't geheel voorde somma van1071 GG 7 st." Een verkoop per decreet is bepaald geen uitzondering, maar de toevoeging "in't geheel" wel.

Op folio 165v onderaan gebeurt iets dergelijks met een ander huis in een andere straat en met andere personen. "[...] opde coope van seeckere vrijwillige part aende Huysinge staende [...]". "Alsoo gecocht vande erffgenamen van Egbart Cornelis in't geheel voorden somma van 1975 GG". Niet per decreet, wel de toevoeging "in't geheel".

Zou het 'het part waarover de verkoper "vrij" beschikt' kunnen betekenen? Heeft iemand een referentie?
--
Harlingen: http://www.kleinekerkstraat.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 31 mar 2008 9:42 pm
Locatie: Harlingen!
Contacteer:

Re: Verkoop 'vrijwillige part' van een huis

Bericht door elsinga » dinsdag 1 jan 2019 11:47 am

Na iets meer dan een jaar kan ik antwoord geven op mijn eigen vraag. Het antwoord blijkt uit nog oudere proclamaties dan waar ik mijn vraag uit stelde. Deze oudere proclamatie (1614) luidt samengevat als volgt.
Men laat een ieder weten dat de erfgenamen van [iemand] presenteren te verkopen, 'soo uut vrije wille als bij consent ende decreet van desen gerechte ende ten uytgaen van de brandende keerse neffens der onmondige aenparten, zeeckere huysinge ofte camers' [etc.].

Er is dus sprake van een huis als erfenis, en onder de erfgenamen zijn minderjarigen. De 'minderjarige gedeelten' van het huis kunnen alleen per decreet worden verkocht omdat de minderjarigen niet handelingsgerechtigd zijn. De gedeelten van het huis die niet per decreet verkocht worden zijn blijkbaar de 'vrijwillige aenparten'. Hieruit volgt dat bij de verkoop uit mijn originele vraag waarschijnlijk ook nog een verkoop per decreet moet zijn, waarin de 'minderjarige parten' verkocht worden.

Plaats reactie