Notarieel archief

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Notarieel archief

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 15 okt 2016 12:16 pm

Sinds vandaag zijn op Alle Friezen een aantal notariële aktes als scans gekoppeld. Deze koppeling is op inventarisnummer. Dat betekent dat er gebladerd moet worden om bij de gewenste akte te komen. De scans zijn het resultaat van een door het Nationaal Archief gestart project, in samenwerking met een aantal regionale historische centra, waaronder Tresoar. Het gaat om aktes van voor 1861 en voorlopig om een gedeelte van het notarieel archief Leeuwarden en Harlingen. Per jaar wordt per instelling ca. 50 mtr. gedigitaliseerd dus het wordt met de 800 mtr. van Tresoar een kwestie van lange adem.

Vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Notarieel archief

Bericht door Andries Koornstra » maandag 7 aug 2017 4:33 pm

Een vraagje: kan ik ergens nagaan welke delen zijn gedigitaliseerd? Ik heb het idee dat ik dat niet kan nagaan op de manier van de Nedergerechtenoverzichten.

Groet, Andries.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Notarieel archief

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 12 aug 2017 11:47 am

Andries,

Voor notarieel kunnen we het zelfde kunstje uithalen als voor de nedergerechten maar dat is niet nodig. Op het moment dat je een notariële akte hebt die gedigitaliseerd is dan wordt er aangegeven dat je kunt bladeren om naar het plaatje van die akte te gaan. Even grofweg wat er nu op staat: het gaat over de periode 1811-1862 en van die periode zijn een groot gedeelte van Leeuwarden en een klein gedeelte van Harlingen gedigitaliseerd. Aan de rest wordt gewerkt.

Als achtergrondinfo: het digitaliseringsproject wordt uitgevoerd door het Nationaal Archief in het kader van Digitale Taken Rijksoverheid (een hele mond vol) en het komt er op neer dat per jaar van de deelnemende instellingen 50 mtr. notarieel archief wordt gedigitaliseerd. Tresoar heeft iets van 800 mtr. dus ik moet 88 worden om het einde nog mee te maken. Dat ga ik in ieder geval proberen :)

Groet,
Tjerk

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Notarieel archief

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 18 aug 2017 9:21 am

Goed idee, ga ik ook proberen :wink:

groet, Andries.

Plaats reactie