Alle Friezen 3.0

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 22 sep 2015 7:01 pm

Beste sneupers,

In de middag van 23 september 2015 wordt de vernieuwde website Alle Friezen officieel in gebruik genomen. Op het moment van het schrijven dezes, 22 sept. 19:00 uur staat de site al on line.

Naast de gegevens die al op Alle Friezen doorzoekbaar waren, Burgerlijke stand en Bevolkingsregisters, kan nu ook gezocht worden in alle genealogische databases die tot nu toe via de website van Tresoar doorzoekbaar waren.

Binnen nu en een aantal dagen zal het zoeken in deze gegevens op de website van Tresoar niet meer mogelijk zijn. De zoekmachine die momenteel nog op de website van Tresoar wordt gebruikt om genealogische data doorzoekbaar te maken, AskSam, wordt niet meer door de fabrikant ondersteund. Het was dus een kwestie van tijd, lees de één of andere update van de server software, totdat deze zoekmachine de geest zou geven, reden waarom Tresoar heeft besloten om alle genealogische data in Memorix Maior van de firma Picturae onder te brengen. Het lag dus voor de hand om deze gegevens ook te presenteren met een webinterface van de firma Picturae. Om de gebruikers, en daar doen we het voor, beter van dienst te zijn is contact opgenomen met de redactieraad Alle Friezen met het voorstel de Tresoar genealogische data ook via de website Alle Friezen doorzoekbaar te maken. De redactieraad is hiermee akkoord gegaan. Picturae heeft vervolgens een website ontwikkeld waarop alle Friese genealogische data doorzocht kan worden. Het resultaat is dus vanaf nu zichtbaar.

Voor een aantal "Tresoar-databases" die (nog) niet in Alle Friezen zijn ondergebracht zal op de website van Tresoar een nieuwe zoekingang worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de Friese kentekens.

We zijn ons er terdege van bewust dat deze omschakeling gewenning aan de gebruikerskant vraagt. Zoals hiervoor al geschetst was deze stap echter onontkoombaar.

Veel zoek- en vindgenot gewenst,
Tjerk Tigchelaar

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 25 sep 2015 5:32 pm

Wat een megaklus, Tjerk !!
Ik had er iets van mee gekregen bij de yahoo,
en ik ben erg blij voor je dat het toch gelukt is.

En het went al een beetje :)
Gelukkig kun je in 2e instantie nog uitgebreid zoeken via het +
Al duurde het even voor ik doorhad dat je binnen de resultaten daarna ook nog bron/tijdvak/lokatie ed kunt zeven.

Wat een GROTE verrassing trouwens - de autorisatieboeken.
Ten dele althans, maar wel al heel veel.
Ze worden nergens apart aangekondigd.

Ik mis wel dat ik in 1 klap vermelding en bron kon copieren naar mijn bestand, nu worden ze gescheiden vermeld.
En op het forum te zien gaat er in de layout van een quote nog het een en ander mis.
Verder kon ik vroeger via par* alleen de rk dopen eruit vissen - dat lukt nu nog niet.
Ik mis ook dat ik vroeger dopeling kon meegeven, (nu moet dat via dochter van of zoon van- wat een beetje voorkennis veronderstelt)
en dan een mooi rijtje namen kreeg van 1 echtpaar.
Door de grote vermeldingen en omdat ze apart open moeten is het overzicht nu ook wat moeilijker.

Klopt het dat alle plaatsnamen ontbreken bij de stemcohieren?
Ik krijg bv alleen maar Wymbritseradeel of Wonseradeel.
Ik zal het fout-meldings-formulier aldaar ook even gebruiken.

Toch, heel erg bedankt,
groet Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 25 sep 2015 7:13 pm

Hoi Margreet,

Het was inderdaad een paar jaar zweten maar er is toch wat moois uitgekomen.

Een aparte aankondiging ergens op de site van wat er nieuw is zit er nog aan te komen. Bij de BS is ook het nodige recente toegevoegd. De geboortes tot t/m 1912 staan er op en ook een heel nest overlijdens t/m 1962.

Een kopietje maken van de inhoud van een record gaat inderdaad niet meer zo mooi als voorheen, je krijgt dan inderdaad zoiets als :
Stem- en floreenkohieren 1728

Bron: Stemkohieren
Soort registratie: Inschrijving Stemkohieren
Datum: 1728
Plaats: Barradeel

Bijzonderheden:
Stemnr.: 25
Aantal stemmen: 1

Eigenaar voor 1/2, en gebruiker voor 't geheel
Yge Hibbes
Eigenaar voor 1/2
Tane Ypes

Bronvermelding
Stem- en floreenkohieren 1728, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795, inventarisnummer 3210
Gemeente: Barradeel
Periode: 1728
en als ik dat nu zo bekijk valt dat eigenlijk nog best mee.

Bij de stemkohieren missen inderdaad de plaatsnamen, dat heb ik ook gemist bij alle controles :oops: , waar je trouwens soms ook een sik van krijgt, maar de melding ligt inmiddels bij Picturae. Dat zijn dingen waar ik helaas zelf niets meer aan kan doen.

Het zoeken op "dopeling" zou morgen moeten lukken. Zij hadden als standaard de rol "kind" meegekregen maar niet alle gedoopten waren kinderen.

Zoeken op R.K. dopen doe je door R.K. aan de zoekvraag toe te voegen.

Blijf kritisch kijken en laat gerust van je horen,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Margreet Huisman » zondag 11 okt 2015 1:42 am

Tjerk, ik weet niet of ze allemaal weg zijn,
maar ik mis ook steeds de woonplaatsen in Quotisatie 1749, voor zover ik het getest heb.

In 1744 gaat veel goed, maar niet alles.
Met bv Rauwerderhem is er dan nog iets van een locatie,
maar sommigen krijgen enkel Steden mee.
Omdat je wel op Steden kunt zoeken, blijken de andere steden er wel te zijn, behalve Leeuwarden.

En o ja, klopt het dat de haken niet meer werken?
en het * soms ook niet. Ik krijg meer resultaat met alleen de eerste letters dan.
Met namen althans, ida* en rauw* ed werkt wel.

Verder mis ik dat niet 2 mensen een rol kunnen krijgen, (zoals bij alledrenthen en allegroningers) slechts 1tje.
Weet je of dat nog komt?

Groet Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 11 okt 2015 12:40 pm

Margreet, de opmerking over de quotisatie ligt bij Picturae dus het wachten is even tot daar wat aan gebeurt, in het weekend werken ze daar niet :)

Over de volkstelling ben ik nog niet echt blij want nu is de gemeente weggevallen dus daar moet ik ook weer achteraan.

Rechte haken werken niet meer, het is een heel andere zoekmachine.

Ik heb het idee dat het * niet werkt in namen omdat daar nu de thesaurus voor wordt gebruikt maar ook dat moet ik navragen.

Bij rollen speelt een heel ander verhaal waar ook nog iets aan gedaan moet worden: als rol worden ook alle hoedanigheden meegenomen waarin lieden bij de notaris verschijnen en dat zijn niet de rollen waar we bij zoeken in geïnteresseerd zijn.

Groet,
Tjerk

liekelehelmus
Berichten: 14
Lid geworden op: woensdag 12 aug 2015 8:43 am

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door liekelehelmus » vrijdag 16 okt 2015 2:40 pm

Tjerk:
Ik ben op zoek naar de huwelijksdatum van Rudolph Kliffort en Elisabeth Geerts.
Ik typ in het zoekvenster (waar rechts een vraagtekentje staat) de naam Rudolph Kliffort in en klik vervolgens op Zoeken.
Ik krijg als Aantal resultaten: 25. Maar (helaas) niet een trouwdatum.
Ik voeg aan rudolph kliffort eagum toe.
Aantal resultaten: 3. Geen trouwdatum
Vervolgens toest ik in: Rudolph Kliffort Elisabeth Geerts. Met de nodige spaties.
Aantal resultaten: 7. Maar (helaas) geen trouwdatum/plaats.
Beetje logisch dus dat een lieve oudere dame mij gisteravond vertelde dat
ze al 30 jaar naar deze datum/plaats zocht.

Ok. Dan ga ik op zoek naar de trouwdatum van ene Pelgrum Gerkes.
Ik toest in pelgrum gerkes.
Ik krijg bij Aantal resultaten: 15. Met als eerste zijn trouwdatum en plaats t.w.8/15 dec 1799
te Idaarderadeel. (x Lamk(j)e Klases.

Wat is nou de grap (!): het echtpaar Pelgrum Gerkes x Lamke Klases staat pal onder het
echtpaar Rudolph Kliffort en Elisabeth Geerts en in het trouwregister van Aegum ingeschreven.
( https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,382688101 )
Image 102/106.

Heb ik iets fout gedaan? Of beetje dom gezocht?

Ik hoor graag.

Groetnis,
Liekele Helmus

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 16 okt 2015 3:47 pm

Hallo Liekele,

Dat heb jij natuurlijk weer, men is vergeten het huwelijk in te voeren :oops:

Inmiddels heb ik het in de database gezet en als alles goed gaat moet het morgen op internet te vinden zijn.

Groet,
Tjerk

liekelehelmus
Berichten: 14
Lid geworden op: woensdag 12 aug 2015 8:43 am

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door liekelehelmus » vrijdag 16 okt 2015 7:54 pm

Dank voor jouw aktie Tjerk!!

Ciao

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Margreet Huisman » maandag 26 okt 2015 4:24 pm

Tjerk, zijn de Burgerboeken op drift geraakt?
Een aantal mensen/namen die ik in Sneek verwacht, komen in Stavoren tevoorschijn.
Het zijn er eigenlijk wat te veel voor toeval of naamsgenoten.

Groet Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 26 okt 2015 4:38 pm

Margreet, ik ben nergens aan geweest.
Als je één of twee voorbeelden heb dan kan ik nog even "terugkijken" in de oude AskSam database en een vergelijkend warenonderzoek doen.

Groet,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Margreet Huisman » maandag 26 okt 2015 5:04 pm

Recht uit mijn bestand - cursief wat allefriezen nu laat zien.
in Stavoren zijn dus ook alle herkomstplaatsen weggevallen.
Burgerboek Sneek 1660
Legt de eed af: Andries Scheltes
Datum: december 1660
Afkomstig van Weidum

Burgerboek Stavoren
Deze stukken zijn op de studiezaal van Tresoar in zelfbediening raadpleegbaar (kast 16).
Bron: Burgerboeken Soort registratie: Inschrijving Burgerboeken Datum: 13-12-1660 Plaats: Stavoren
Vermeld Andries Scheltes
Burgerboek Sneek 1662
Legt de eed af: Sjoerd Hepckes
Datum: 4 december 1662
Afkomstig van Poppingawier

Burgerboek Stavoren
Deze stukken zijn op de studiezaal van Tresoar in zelfbediening raadpleegbaar (kast 16).
Bron: Burgerboeken Soort registratie: Inschrijving Burgerboeken Datum: 04-12-1662 Plaats: Stavoren
Vermeld Sjoerd Hepckes
Groet Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 26 okt 2015 7:34 pm

Margreet, ik zal eens kijken of ik hier chocolade van kan maken.

Groet,
Tjerk

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 26 okt 2015 8:40 pm

Margreet, mijn eigen handschrift is me noodlottig geworden :oops: waardoor ik een 4 en een 9 heb verwisseld, het lijkt wel oud schrift. Hierdoor zijn een paar inventarisnummers door elkaar gehusseld. Ik weet in ieder geval wat er loos is en wat er aan gedaan moet worden. Dat ga ik nu zo spoedig mogelijk proberen te regelen.

Groet en zeer bedankt voor de melding,
Tjerk

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door jacqueline » zaterdag 31 okt 2015 10:06 am

Hallo Tjerk,

Ik haak hier maar aan met nog wat vragen/opmerkingen:
Als je bij uitgebreid zoeken (dus op twee personen) op datum wilt sorteren maakt het niet uit of je op het pijltje naar boven of naar beneden klikt, in beide gevallen wordt alles in eerste instantie chronologisch van de nieuwste naar de oudste akte gesorteerd.
Bij uitgebreid zoeken worden voor zover ik het zie na het zoeken alleen de rollen van de eerste persoon uitgesplitst. Het zou handig zijn als je vooraf kunt aangeven op welke rol van zowel de eerste als de tweede persoon je zoekt.
En er verschijnen automatisch wel allerlei spellingvariaties op de gekozen naam plus je kunt ~ gebruiken - maar ik mis toch enorm de namenthesaurus! Is deze nergens meer raadpleegbaar? Of kijk ik er overheen?

Groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Alle Friezen 3.0

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 31 okt 2015 10:35 am

Hallo Jaqueline,

Het sorteren op datum is al aangekaart bij Picturae en ik hoop dat ze er wat aan kunnen doen, voorlopig zullen we in voorkomend geval nog twee keer moeten klikken om het in de door ons gewenste volgorde te krijgen.

Op twee rollen zoeken zit er nog even niet in. Bij het prototype van de site was dit wel mogelijk maar was de keuze wat uitgebreid: je kon kiezen uit iets van 1500 rollen en dat kan de bedoeling niet zijn.Dit werd veroorzaakt doordat ook alle rollen van de notariële database werden meegenomen in dit overzicht. Daarop is, in afwachting van een definitieve oplossing, besloten om die keuzemogelijkheid weg te halen. Je kunt nu kiezen uit de rollen die horen bij de dataset waarin je zoekt en ja, bij notarieel krijg je dan die hele waslijst weer voor je kiezen maar dat is niet anders en ook niet rampzalig want niemand zal gaan zoeken op de rol "verkoper" of iets dergelijks.

De thesaurus zit geïntegreerd in het systeem. Als je zoekt op een naam dan wordt automatisch gezocht op alle varianten van die naam die in de thesaurus voorkomen. Hierdoor vervalt de noodzaak om ook nog eens apart in de thesaurus te zoeken naar alle varianten van bijvoorbeeld Piet. Wat er nog wel aan zit te komen is de mogelijkheid om exact op een naam te zoeken. Je kunt dan aan gaan geven dat je echt alleen op Piet wilt zoeken en verder niet lastig gevallen wilt worden met de Pytters van deze wereld.

Groeten,
Tjerk

Plaats reactie