Van Krüshegge tot Kruis

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Van Krüshegge tot Kruis

Bericht door Maikel Galama » woensdag 28 nov 2012 12:19 pm

Hoi allemaal,

het is de hoogste tijd om weer eens een nieuw boek onder de aandacht te brengen.
Deze keer is het een puur genealogisch boek over de rk familie Kruis welker herkomst rond 1712 in Neuenkirchen bij Osnabrück in Duitsland ligt. Rond 1815 komen een aantal nazaten in de omgeving van Heerenveen terecht hetgeen het begin is van een grote nederlandse familie Kruis.

Title Van Krüshegge tot Kruis
Schrijver: Wietze Cornelis Ypma (Medewerker rk Documentatiecentrum Bolsward)
Isbn 9789036761965 Atto Producties Europe
306 Bladzijden
Gebonden met harde kaft
Prijs € 50,00

Uit inleiding: Het zoeken naar en vergaren van familiegegevens is een bezigheid van alle dag. In mijn kinderjaren zag ik beppe regelmatig bezig met het verzamelen van allerlei artikelen uit de krant. Netjes uitgeknipt werden ze opgeborgen in een kartonnen doosje en zorgvuldig bewaard. Zo af en toe werden ze tevoorschijn gehaald. De mens is blijkbaar van nature nieuwsgierig naar zijn afkomst en de geschiedenis van zijn voorouders. Hoe en waar hebben zij geleefd, hoe oud zijn zij geworden en wie waren deze personen. Als wij terug kijken op ons eigen levenspad, ervaren wij dat, naarmate men ouder wordt, veel vervaagt. Hoe was het ook alweer en wie staan hier op de foto’s en waar was dit. Bij de zoektocht naar een antwoord op al die vragen komt men anderen tegen met dezelfde hobby, met dezelfde vragen, op zoek naar hun familie. Nu hebben we het voorrecht dat vele archieven digitaal openbaar zijn en goed ontsloten zijn waarvan wij dankbaar gebruik kunnen maken. Met betrekking tot de Kruisfamilie komt in het bijzonder naar voren het feit dat zij afkomstig zijn uit Duitsland. Dan rijst tevens de vraag, wat heeft hen bezield om naar Nederland te gaan en dan speciaal om zich te settelen in de provincie Friesland. Om dit te kunnen beantwoorden duik je in hun verleden en probeer je met de spaarzame contacten in Duitsland daar een antwoord op te vinden. Dat was geen gemakkelijk vraag omdat deze familie in Duitsland niet meer is te vinden onder de naam van Kruis. Aan de vrouwelijke kant, de Kleinberend(s) was dit iets eenvoudiger omdat die nog in grote getale aanwezig zijn. Maar helaas moeilijk benaderbaar. Blijkbaar zat men niet op dit soort van zaken te wachten. In mijn speurtocht en contacten ervoer ik een zekere mate van gereserveerdheid die mogelijk te maken heeft met het Duitse verleden. Maar toch bleken ook deze contacten waardevol. Het resultaat van het onderzoek mag uiteraard niet verloren gaan en zo is ook de behoefte ontstaan om al die informatie in boekvorm vast te leggen om het zo voor het nageslacht te bewaren. Veel dank ben ik verschuldigd aan allen die mij gegevens hebben verstrekt en/of fotomateriaal ter beschikking hebben gesteld. U zult niet alles terug kunnen vinden, het blijft een overzicht waarbij nog vele vragen onbeantwoord zijn gebleven. Zelfs is het mogelijk sommige gegevens onjuist zijn weergegeven. Dit is een momentopname. Voor aanvullingen en/of verbeteringen houd ik mij aanbevolen.

Franeker, september 2012 Wietze Ypma.

Plaats reactie