Internationaal Museum voor Familiegeschiedenis in oprichting

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Internationaal Museum voor Familiegeschiedenis in oprichting

Bericht door hans » maandag 24 sep 2012 2:00 pm

L.S.

Uiteraard hadden de trouwe lezers van het Sneuper blog het allang gelezen (een week voordat het CBG het blogde ;-)) maar voor al die anderen: er is een plan in ontwikkeling om in Zuid-Limburg een internationaal museum voor familiegeschiedenis op te richten.
- Waarom daar helemaal? Voor Noorderlingen niet erg centraal maar voor Europeanen wel. Bovendien is het simpelweg ook vanwege enkele toevalligheden: de initiatiefnemer, Leo Barjesteh, woont in de buurt van Maastricht, er komt mogelijk een geschikt historisch pand (klooster) vrij in Eijsden etc.
- Kan dat allemaal zo maar in een tijd dat de subsidiekraan dicht gaat? Voor zover ik begrepen heb wil men zo min mogelijk van subsidies afhankelijk zijn. Het Amerikaanse model van sponsoring komt dan in beeld. Gezien de lange lijst van partners en sponsors ziet dat er veelbelovend uit.
- Is dat niet saai? Volgens mij niet als je een mooie mix weet te vinden tussen internationale genealogieën, de familieverhalen, oude fotografie/iconografie en ontwikkelingen in de combi DNA-onderzoek/genealogie.
- Hoe kunnen we er voor zorgen dat Friesland vertegenwoordigd gaat worden? De initiatiefnemer heeft een groot netwerk aan genealogen door het hele land en daarbuiten. Zelfs Maikel Galama kent hem :lol:

Mocht u woensdag naar het Famillement in Maastricht gaan dan kunt u de initiatiefnemer persoonlijk aanspreken op zijn uitgeverij-stand.
Zie voor details: http://sneuperdokkum.blogspot.nl/2012/0 ... -voor.html

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Internationaal Museum voor Familiegeschiedenis in oprich

Bericht door Ristcard » maandag 24 sep 2012 2:18 pm

@Hans

Grootste ergernis: de Museumjaarkaart zal er niet geldig zijn. Dat is erg jammer.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Internationaal Museum voor Familiegeschiedenis in oprich

Bericht door hans » maandag 24 sep 2012 3:20 pm

Hallo Richard,

Dat de museum(jaar)kaart daar niet geldig wordt is volgens mij helemaal nog niet bepaald (waar staat dat?). De geplande opening is begin 2014, en gezien de gemiddelde planning van (her)openende musea zal dat zeker niet eerder worden.
Ik ken verder de voorwaarden van de stichting museumkaart niet uit mijn hoofd maar zal me niet verbazen dat je pas na opening in aanmerking kan komen voor opname in hun systeem. Dat kost je overigens wel weer minimaal een procentuele afdracht. En dat moet je maar net willen of kunnen in je financiële en promotionele plannen.
En dan nog, als je voor zo'n 75 euro benzinegeld vanuit Amsterdam naar het zuiden en terug rijdt of een treinkaartje van pakweg 40 euro betaalt, wat maakt die extra 6 euro entree dan nog uit voor een leuk dagje? Kom op zeg!

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Internationaal Museum voor Familiegeschiedenis in oprich

Bericht door Ristcard » maandag 24 sep 2012 8:31 pm

@Hans
Of dat een leuk dagje wordt, valt nog helemaal te bezien. Ik baseer me voorlopig op de 'mock up' website met entreegelden. En zo'n MJK is ook niet gratis, dus daar wil ik wel gebruik van maken. We zullen wel zien wat het wordt...

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Internationaal Museum voor Familiegeschiedenis in oprich

Bericht door Maikel Galama » woensdag 26 sep 2012 10:07 pm

Hans, bedankt voor je berichtje............

Ik denk dat een familiemuseum heel boeiend gemaakt kan worden, het hoeven niet alleen maar papieren zaken te zijn die tentoongesteld worden.
Ik zit al te fantaseren over al die mooie zilveren lepels, doopjurken en bokkekarren.
Maar ook zie ik graftommels en rouwborden voor me of het alom bekende graf van ''de handjes'' uit Roermond !

Groetjes, Maikel

Plaats reactie