Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 1744

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Aly de Boer
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 26 jun 2012 9:39 am

Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 1744

Bericht door Aly de Boer » dinsdag 26 jun 2012 10:06 am

UPDATE 13 juli:
Goed nieuws! Alle gemeenten zijn in bewerking genomen en sommigen zelfs al klaar.
Geweldig dat we binnen drie weken het hele project in bewerking hebben kunnen zetten.
Hartelijk dank aan iedereen die zich heeft aangemeld en zich inzet om de database van de Volkstelling 1744 te vullen!
De ingevoerde gegevens zullen samen met de gedigitaliseerde registers weer een rijke aanvulling zijn in de genealogische bronnen.

Dan het vervolg.
Nadat alle invoerders klaar zijn zal Tresoar verder gaan met de verdere verwerking van de gegevens. We kunnen daar nu geen datum of periode van aangeven omdat er een controleslag en daarna nog een heel koppelingstraject van gegevens aan vast zit.
Natuurlijk zullen we via het forum u op de hoogte houden van de vorderingen.

-----------------------------

(originele bericht)
Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 1744

Begin dit jaar bereikte Tresoar de mijlpaal van 1000 volgers op Twitter. Ter gelegenheid daarvan werden volgers in de gelegenheid gesteld om hun digitaliseringswensen in te dienen. Op 26 maart werd daaruit geloot. De winnaar was @sneuperdokkum die graag de Volkstelling uit 1744 gedigitaliseerd zou willen zien. Dat is inmiddels klaar en de foto's van de vier delen zijn op 4 mei in de Digicollectie geplaatst.

Nog mooier zou het zijn als er aan de foto's ook een database gekoppeld zou kunnen worden met daarin de namen en overige gegevens van de personen die in de volkstelling genoemd worden. Daar is in het verleden al eens een begin mee gemaakt en de eerste 5 gemeenten zijn al ingevoerd. Voor de overige 36 gemeenten willen wij graag een beroep doen op vrijwilligers.
Voelt u ervoor om één van de onderstaande gemeenten voor uw rekening te nemen? Neem dan contact op met Aly de Boer (adeboer@tresoar.nl). U ontvangt dan van ons een Excel-bestand waarin de gegevens ingevoerd kunnen worden, met een invoerinstructie. Invoeren kunt u gewoon thuis doen aan de hand van de foto's van de Volkstelling zoals ze in de Digicollectie getoond worden.

Stand van zaken:

Nog in te voeren gemeenten:

deel 1:
Ferwerderadeel (klaar)
Westdongeradeel (klaar)
Oostdongeradeel (klaar)
Kollumerland c.a. (klaar)
Dantumadeel (klaar)
Achtkarspelen (klaar)
Tietjerksteradeel (in bewerking)
Smallingerland (in bewerking)
Idaarderadeel (in bewerking)
Rauwerderhem (klaar)

deel 2:
Menaldumadeel (klaar)
Franekeradeel (in bewerking)
Barradeel (in bewerking)
Baarderadeel (klaar)
Hennaarderadeel (in bewerking)
Wonseradeel (klaar)
Wymbritseradeel (klaar)
Het Bildt (in bewerking)

deel 3:
Aengwirden (klaar)
Haskerland (klaar)
Schoterland (klaar)
Lemsterland (in bewerking)
Opsterland (klaar)
Stellingwerf Oosteinde (in bewerking)
Stellingwerf Westeinde (in bewerking)

deel 4:
Leeuwarden (in bewerking nr. 1 t/m 120)
Bolsward (in bewerking)
Franeker (in bewerking)
Sneek (klaar)
Dokkum (in bewerking)
Harlingen (in bewerking)
Stavoren (klaar)
Sloten (klaar)
Workum (in bewerking)
IJlst (klaar)
Hindelopen (klaar)

Reeds ingevoerd:

Leeuwarderadeel
Gaasterland
Hemelummer Oldevaart
Doniawerstal
Utingeradeel


Omschrijvinge van familiën in Friesland
Wegens klachten over de slechte handel en scheepvaart werd door de Staten overwogen of de z.g. havenpachten zouden kunnen worden afgeschaft. In plaats daarvan zou een jaarlijkse quotisatie op de huisgezinnen geheven worden. Om de opbrengst van deze quotisatie vooraf te kunnen beoordelen, werden ingevolge resolutie van 13 maart 1744 alle grietenijen en steden aangeschreven staten in te zenden. Deze staten zijn als volgt samengesteld: van ieder hoofd van een huishouden werd de naam genoteerd, het aantal personen waaruit het huishouden bestond, of het huishouden vermogend of "insolvent" dan wel "gealimenteerd" was en de aangeboden vrijwillige bijdrage ter vervanging van de havenpachten. Nagenoeg de hele bevolking is op deze staten terug te vinden, zodat met recht van een volkstelling kan worden gesproken.

De Volkstelling van 1744 (4 delen) is gefotografeerd door vrijwilligers van de FAF en is te vinden in de Digicollectie.
Laatst gewijzigd door Aly de Boer op vrijdag 21 sep 2012 1:51 pm, 19 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Admin » dinsdag 26 jun 2012 11:42 am

Op onderstaand kaartje is te zien welke gemeenten nog in bewerking (bruin) of al ingevoerd (groen) zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 26 jun 2012 3:32 pm

Hoi Aly,

ik heb al meteen enkele vragen en doe dat maar centraal via dit forum zodat anderen er wellicht ook iets aan hebben.

1) Waar vind ik het nummer van de foto ?
2) Bij de naam Johannes Acronius twijfel ik al meteen: is Acronius een familienaam of een patroniem ?
Bij welke zou ik Acronius in moeten vullen ?
3) Bij Rec vul ik een zelf bedacht volgnummer in. En bij Akte een fictief aktenummer.
Ik heb de neiging om in beide velden hetzelfde nummer in te voeren. Mag dat ?

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door hans » dinsdag 26 jun 2012 3:34 pm

Ik zal wat betreft de gemeenten in Noordoost Friesland eens even rondvragen in de Historische Vereniging. Volgens mij zijn er al mensen voorzichtig mee bezig. Zal de contactgegevens doorgeven.

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Admin » dinsdag 26 jun 2012 4:34 pm

Maikel,

Je had drie vragen. Ik probeer er even een antwoord op te geven:
1. Je vroeg naar het fotonummer. Dat is inderdaad wat lastig te vinden. Je kunt met de rechtermuisknop de eigenschappen van de foto (volledige afbeelding) opvragen. De eerste foto van Workum is dan T5_1631-0415. Maar om het gemakkelijker te maken mag je het bladzijdenummer invullen (de eerste foto van Workum heeft bladzijdenummer 416). Voor ons is het een kleine moeite om later de bladzijdenummers om te zetten naar het juiste fotonummer.
2. Ik zou in dit geval Acronius beschouwen als een patroniem, maar ik kan me voorstellen dat je twijfelt.
3. Het recordnummer is gewoon een oplopend nummer, dus beginnen met 1 en dan doornummeren. Als er in een vermelding twee namen genoemd worden(bv. Jeltje Dirks, wed. v. Gerrit Jans) dan maak je twee records met verschillende recordnummers, maar met hetzelfde aktenummer, dus:

[record] 85 - Jeltje - Dirks - [akte] 83 - [toevoegsel] weduwe van
[record] 86 - Gerrit - Jans - [akte] 83
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 26 jun 2012 4:34 pm

@Maikel: Ik heb me ook zitten afvragen wat dat "rec" nou moest zijn. Volgens mij gewoon een volgnummer en die kun je in Excel heel makkelijk zelf maken, met dit recept:

Zet in de bovenste het cijfer 1 (bijvoorbeeld in cel A3)
Zet een cel lager de formule =(A3+1) (in cel A4 dus)
Selecteer cel A4 en kopieer de inhoud
Plak dat vervolgens in de cellen A5 tot A3000 (stel dat je er inderdaad zoveel wilt doen) en je hebt een lijst opeenvolgende getallen.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 26 jun 2012 4:38 pm

@Andrys: Ik neem aan dat Maikel Wûnseradiel aan het doen is, en het dus zal gaan om deze persoon:
Wonseradeel, dopen, doopjaar 1715
Dopeling: Johannes
Gedoopt op 22 september 1715 in Makkum
Kind van Duco Acronius en niet genoemde moeder

Acronius is dus een achternaam en geen patroniem, lijkt me.
Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Admin » dinsdag 26 jun 2012 4:46 pm

@Richard Nee, dan is het dus inderdaad wel een achternaam. Zover had ik nog niet gezocht...

Het vullen van de kolom met oplopende cijfers kan nog gemaklijker. Vul de eerste twee, drie rijen met de hand in. Selecteer die cijfers, vervolgens kun je het blokje aan de onderkant van de geselecteerde cellen naar beneden trekken. Je ziet dan de teller oplopen en als je loslaat zijn de cellen ingevuld.
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door hans » dinsdag 26 jun 2012 4:53 pm

Ik heb er maar even een blogartikeltje van gemaakt en zie net dat Richard dat ook gedaan heeft. Met de 1000+ Twitter volgers van Tresoar en ca 350 van Sneuperdokkum bereiken we al met al heel wat mensen. Zal het ook even op Fryslan Genealogy lijst posten.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 26 jun 2012 4:59 pm

Hoi Andrys en Richard,

Richard, ik doe Workum.........mijn huidige woonplaats.
De eerste persoon is daar ''Johannes Acronius'' zonder verdere toevoeging.
Ik heb Acronius als patroniem geinterpreteerd maar je kunt er natuurlijk alle kanten mee op.

Bij fotonr. zet ik nu het blz nummer, dat levert geen probleem op.

En de rest is duidelijk.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 26 jun 2012 5:05 pm

@Hans:

Ik ben zo ondeugend geweest om het ook even te laten weten bij VeleHanden en in de nieuwsgroep soc.genealogy.benelux.

Ik heb reuze zin in dit project, trouwens.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 26 jun 2012 5:14 pm

Voor iedereen een tip.
Maak het scherm van je webbrowser (dat meestal het hele scherm beslaat) minder hoog. Aan de onderkant ontstaat dan ruimte om het venster van Excel neer te zetten. Het vergt een beetje uitproberen om de zaak mooi uitgelijnd te krijgen.
Je kunt dan in elk van de vensters handelingen uitvoeren (scrollen, nieuwe foto laden, vorige rijen bekijken) zonder dat het andere venster verdwijnt.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 26 jun 2012 6:44 pm

Of gewoon twee schermen :D Ik heb een groot scherm waar ik foto's (of iets anders) neerzet en op mijn laptop type ik.

En ik zal Aly even mailen want samen met een vriendin ben ik al met de Volkstelling bezig geweest op Tresoar (in 2011), ik heb een paar excel bestanden staan maar weet niet welke gemeente klaar is en welke niet. En heb nu ook geen tijd om verder te gaan met dot project omdat we bezig zijn met iets voor het museum in Joure.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door hans » dinsdag 26 jun 2012 6:45 pm

Kreeg net bericht dat Sake Wagenaar gemeente Achtkarspelen gaat transcriberen.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 26 jun 2012 7:00 pm

Even een vraagje dat ook al bij VeleHanden aan bod is gekomen: moeten we voorvoegsels zoals Dnus (Dûmny cq Dominus) uitschrijven of niet?

en

Waarom moeten we het fotonummer zo uitvoerig herhalen, als we toch al de 5 en het inventarisnummer hebben ingevuld?

en

Als er alleen maar een bedrag in guldens staat, moeten we dan toch bij stuivers en penningen een 0 invullen?

en

Wat vullen we in als een naam onleesbaar is (inktvlek, inktvraat, vochtvlek, gescheurde pagina)? Niets of @ of ####?


Aanvulling: In de scans van Wymbritseradeel staat de 1 achter de naam in de naamskolom als er vermogen is. Die 1 in de kolom VERMOGEN zetten?


Groeten van Richard

Plaats reactie